تلقین مثبت، عادت ساده ای که موجب افزایش ضریب موفقیت می‌شود

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
محققان به تازگی کشف کرده‌اند که بر خلاف اعتقاد عوام، حرف زدن با خود، تاثیر مثبتی روی فرد دارد. آن‌ها می‌گویند این کار می‌تواند موجب افزایش چشمگیر موفقیت فرد در زمینه‌های گوناگون شود. با زومیت همراه باشید تا این حقیقت جالب را دقیق‌تر بررسی کنیم.
تبلیغات

تحقیقی جدید نشان می‌دهد که راه دیگری نیز برای افزایش بازدهی و بهبود عملکرد وجود دارد: سخن گفتن با خود، البته از نوع مثبت و آرامش‌بخش.

این تحقیق که در مجله‌ی Frontiers in Psychology چاپ شده، بر این موضوع تمرکز داشته که چگونه تکنیک‌های روانشناسی مختلف، بر موفقیت فردی که در حال انجام یک بازی آنلاین است تاثیر می‌گذارند. جامعه‌ی آماری این تحقیق، از نظر تعداد و پراکندگی شاخص‌هایی همچون سن، فوق‌العاده گسترده بوده و به بیش از ۴۴۷۴۲ نفر داوطلب در بازه‌ی سنی ۱۶ تا ۹۲ سال می‌رسد. این افراد از طریق وبسایت BBC Lab انگلستان برای تحقیق مورد نظر استخدام شده و توسط محققان مورد آزمایش قرار گرفتند.از این شرکت‌کنندگان خواسته شد که یکی از سه نوع مداخله‌ی مهارتی روانشناختی ممکن (راه‌هایی برای انجام ذهنی یک کار) را برگزیده و استفاده کنند. نخستین مهارت، استفاده از تخیل است. در حقیقت از شرکت‌کنندگان خواسته شد که در ذهن خود، تصویری از خود، در حالتی که به موفقیت رسیده‌اند ترسیم کنند. دومین مهارت، تلقین مثبت است. در این مورد از داوطلبان خواسته شد که به خود بگویند می‌توانند کاری را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. سومین روش از سری روش‌های مداخلات مهارتی روانشناختی، روش If-Then Planning نامیده می‌شود. در این روش، از داوطلبان خواسته شد که برای رسیدن به یک هدف خاص، طرحی بریزند.

talking to yourself

پس از طی این مراحل، عملکرد داوطلبان از چهار جنبه‌ی مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت. این چهار جنبه شامل پردازش، خروجی (نتیجه)، کنترل انگیختگی (یعنی این که آن‌ها چطور موفق به کنترل احساسات خود شده‌اند) و دستورالعمل انجام کار است. یعنی بفهمیم داوطلب چگونه پردازش مورد نظر محققان را انجام داده است.

محققان تیم، بیشترین پیشرفت عملکرد را در گروهی از شرکت‌کنندگان مشاهده کردند که از روش تلقین مثبت استفاده کرده بودند. این افراد در طول آزمایش به خودشان گفته بودند: «من می‌توانم دفعه‌ی بعد، رکورد بهترین امتیازم را بشکنم». در واقع زمانی که داوطلبان این جمله را به خود می‌گفتند، سرعت عکس‌العملشان بیشتر شده و می‌توانستند امتیاز بالاتری در بازی کسب کنند.

نتیجه تخیل (تصور کردن خودتان در حالتی که بهتر از دفعه‌ی قبل عمل می‌کنید) و پردازش خیال (تصور کردن خودتان در حالتی که مشغول نشان دادن عکس‌العمل‌هایی سریع‌تر از دفعه‌ی قبل باشید)، گزینه‌های خوب بعدی بودند. محققان دریافتند که روش If-Then Plannin، تاثیر چندانی بر عملکرد داوطلبان نداشته است.

بنابراین دفعه‌ی بعد که با مشکلی مواجه شدید، کمی با خودتان نجوا کنید. به خودتان بگویید که من می‌توانم این مشکل را از سر راهم بردارم و حتما این کار را خواهم کرد، و سپس با قدرت به مقابله با آن برخیزید. مطمئن باشید که در نهایت موفقیت از آن شماست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات