انویدیا نسل جدید کارت گرافیک Titan X را با ۱۱ ترافلاپس قدرت پردازشی رونمایی کرد

جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شب گذشته انویدیا با رونمایی از یک کارت گرافیک قدرتمند، همه را متعجب کرد. انویدیا ساعاتی پیش نسل جدیدی از کارت گرافیک Titan X را که از وجود پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر لیتوگرافی ۱۶ نانومتری پاسکال بهره می‌برد، رونمایی کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

جن سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا پیش از این و در جریان برگزاری کنفرانس Epic Games درGDC از کارت گرافیک مورد نظر رونمایی کرده بود، اما هوانگ شب گذشته و طی برگزاری نشست هوش مصنوعی در سن فرانسیسکو، نسخه‌ی جدید کارت گرافیک قدرتمند خود را رونمایی کرد.

کارت گرافیک جدید تایتان ایکس در روی کاغذ با توجه به مشخصات فنی ارائه شده حتی قادر است تا کارت گرافیک GeForce GTC 1080 را نیز پشت سر بگذارد. کارت گرافیک GeForce 1080 خود از نظر عملکرد ۷۰ درصد بهتر از GTX 980 عمل می‌کند و همچنین باید به ۳۰ درصد قدرت بیشتر آن در مقایسه با تایتان ایکس اشاره کرد. GTX 1080 از وجود ۲۵۶۰ هسته‌ی CUDA در کنار ۸ گیگابایت حافظه‌ی نسل جدید GDDR5X بهره می‌برد. نسل جدید تایتان ایکس از وجود ۱۲ گیابایت حافظه‌ی GDDR5X با فرکانس ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در کنار ۳۵۸۴ هسته‌ی CUDA بهره می‌برد. نسل جدید تایتان ایکس، ۱۰۰۰ هسته بیشتر از GTX 1080 دارد.

پردازنده‌ی گرافیکی جدید پاسکال قرار گرفته در قلب این کارت گرافیک از وجود ۱۲ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد که براساس اطلاعات ارائه شده بزرگ‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی است که توسط انویدیا تولید شده است. فرکانس این پردازنده گرافیکی در حالت بیشینه به ۱۵۳۱ مگاهرتز می‌رسد که کمتر از ۱۷۳۳ مگاهرتز فرکانس کارت گرافیک GTX 1080 است. البته با در نظر گرفتن ۱٫۰۰۰ هسته بیشتر نمی‌توان این اختلاف فرکانسی را دلیلی بر قدرت کم پردازشی خواند. نسخه‌ی اصلی کارت گرافیک تایتان ایکس از وجود ۳٫۰۷۲ هسته‌ی مکسول با فرکانس حداکثری ۱۰۷۵ مگاهرتز بهره می‌برد.

عملکرد تایتان ایکس انویدیا

اما تمام اطلاعات مورد نظر در دنیای واقعی به چه معنا است؟ برخورداری از ۱۱ ترافلاپس قدرت پردازشی برای انجام عملیات عملیات ممیز شناور ۳۲ بیتی ماحصل تجمیع این میزان هسته‌ی پردازشی در نسل جدید تایتان ایکس است که نشان از بهبود عملکرد قدرت ۶۰ درصدی بیشتر در مقایسه با نسل پیشین تایتان ایکس دارد. البته انویدیا اشاره‌ای به بهبود عملکرد ۶۰ درصدی این کارت گرافیک در مقایسه با نسل پیشین نکرده است. انتظار می‌رود این کارت گرافیک اولین نمونه‌ای باشد که تجربه‌ی بازی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را در رزولوشن 4K در اختیار کاربران قرار دهد.

قیمت در نظر گرفته شده برای این کارت گرافیک بیشتر از نسل پیشین است. این کارت گرافیک همزمان با برگزاری مراسم رونمایی از گلکسی نوت ۷ سامسونگ یعنی ۱۲ مرداد ما با برچسب قیمت ۱٫۲۰۰ دلاری راهی بازار خواهد شد.

نظر شما در خصوص این کارت گرافیک چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات