آیا واقعا فروش گلکسی اس 7 از آیفون 6 اس پیشی گرفته است؟

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
در روزهای اخیر گزارش‌هایی توسط شماری از وبلاگ‌ها نظیر ورج منتشر شد که حکایت از پیشی گرفتن فروش گلکسی اس ۷ از آیفون ۶ اس داشت. این گزارش‌ها برگرفته از تحقیقی بود که کانتار در ایالات متحده‌ی آمریکا به انجام رسانده بود. همین امر باعث شد تا سوالاتی برای علاقمندان به دنیای فناوری ایجاد شود که به واقع گلکس اس ۷ به یکباره از نظر میزان فروش آیفون ۶ اس را پشت سر گذاشته است؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

طی چند روز گذشته شاهد انتشار گزارش‌هایی در وبلاگ‌های فعال در حوزه‌ی فناوری بودیم که حکایت از پیشی گرفتن فروش گلکسی اس ۷ از آیفون ۶ اس اپل داشتند. ورج یکی از اصلی‌ترین وبلاگ‌هایی بود که به انتشار چنین خبری با استناد به تحقیق انجام شده توسط کانتار در ایالات متحده‌ی آمریکا دست زد. اما آیا فروش پرچمدار جدید سامسونگ از گوشی آیفون پیشی گرفته است؟

در ابتدا بهتر است به بیان مواردی بپردازیم که گویای تفاوت عملکرد سامسونگ و اپل در فروش گوشی‌های هوشمند است. سامسونگ بصورت پیوسته در سال‌های اخیر همواره از نظر تعداد، گوشی‌‌های هوشمند بیشتری را در مقایسه با اپل راهی بازار کرده است، اما فاکتوری که باعث می‌شود تا اپل بسیار سودده‌تر و تاثیرگذارتر از سامسونگ باشد، در رده‌ی محصولاتی است که این کمپانی راهی بازار می‌کند، نه در تعداد.

میانگین قیمت فروش آیفون‌های اپل ۶۵۰ دلار است در حالی که میانگین قیمت فروش گوشی‌های مبتنی بر اندروید ۲۰۰ دلار برآورد شده است. با وجود اینکه بسیاری از کمپانی‌های چینی به تولید گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت با مشخصات فنی قابل قبول می‌پردازند، سامسونگ محصولاتی بسیار ارزنده را راهی بازار می‌کند که با وجود اندرویدی بودن هزینه‌ای نزدیک به خرید آیفون را روی دست کاربران می‌گذارد. مساله‌ی اصلی که باعث پیشتازی اپل می‌شود، ناتوانایی سامسونگ در فروش گوشی‌های هوشمند پرچمدارش به اندازه‌ای است که آیفون می‌فروشد.

سامسونگ در سال ۲۰۱۴ میلادی بیشترین فروش گوشی هوشمند پرچمدارش یا همان گلکسی اس ۴ را تجربه کرد، بطوریکه سود سامسونگ در همان سال به موجب عملکرد درخشان بخش موبایل بسیار افزایش یافت. اما اپل با انتشار گزارش مالی مربوط به پاییز ۲۰۱۴ با فروش آیفون‌های خود از نظر تعداد نیز فروش محصولات سامسونگ را پشت سر گذاشت. در فصول بعدی هرچند سامسونگ همچنان بزرگ‌ترین عرضه کننده‌ی گوشی‌های هوشمند به بازار بود، اما کاهش فروش گوشی‌های پرچمدارش به نصف باعث شد تا سوددهی این کمپانی بسیار کاهش یابد.

اما سامسونگ با توجه به تولیدات خود در سال ۲۰۱۶ میلادی و عرضه‌ی گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج تا حدودی کفه‌ی ترازو را به نفع خود سنگین‌تر کرد، هرچند آمار فروش این گوشی هوشمند فاصله‌ی زیادی با رکورد ثبت شده توسط گلکسی اس ۴ دارد.

گلکسی اس ۷ سامسونگ

فروش سه روز آیفون ۶ اس با فروش سه هفته‌ی گلکسی اس ۷ برابری می‌کند

سامسونگ گوشی‌های هوشمند سری گلکسی اس خود را در ماه آوریل میلادی راهی بازار می‌کرد که این موضوع باعث از دست دادن دو فصل تعطیلات می‌شد. تعطیلات سال نوی چینی و تعطیلات سال نوی میلادی دو برهه‌ی زمانی بسیار مهم برای تولیدکنندگان گجت‌های هوشمند است، چراکه در هر دو بازه‌ی زمانی کاربران به سراغ خرید محصولات جدید هجوم می‌آورند، اما سامسونگ همواره این دو بازه‌ی زمانی را از دست می‌داد. اما کره‌ای‌ها امسال محصول خود را بسیار زودتر از رقبایی نظیر اچ‌تی‌سی و ال‌جی راهی بازار کردند. سامسونگ هنوز آماری رسمی را از میزان گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج عرضه شده به بازار ارائه نکرده، اما گزارش IDC حکایت از این دارد که از ۸۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند عرضه شده در فصل اول ۲۰۱۶، بیش از ۱۰ میلیون دستگاه گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج راهی بازار شده است. اپل پس از عرضه‌ی آیفون ۶ اس در طول سه روز بیش از ۱۳ میلیون دستگاه از گوشی هوشمند جدید خود را به فروش رسانده بود، در حالی که این آمار برای گلکسی اس ۷ در طول سه هفته‌ی ماه مارس پس از عرضه به دست آمد.

سامسونگ همچنین سال گذشته سعی کرد تا با عرضه‌ی زودهنگام گلکسی نوت ۵ در ماه آگوست، از ظرفیت موجود در بازار پیش از عرضه‌ی آیفون ۶ پلاس به بهترین شکل استفاده کند، هرچند این موضوع خللی در فروش آیفون‌های اپل ایجاد نکرد.

سامسونگ جزو مشکلات اپل برای فروش آیفون نیست

با وجود اینکه اپل در پاییز سال ۲۰۱۵ میلادی موفق به رکوردشکنی در میزان آیفون‌های عرضه شده به بازار شد، اما مشکل بزرگی گریبان‌گیر این کمپانی شده که کاهش رشد فروش آیفون‌ها است، بطوریکه در زمستان ۲۰۱۶ برای اولین بار از زمان عرضه‌ی آیفون در سال ۲۰۰۷ شاهد کاهش رشد فروش آیفون بودیم. اپل دلیل این موضوع را ارزش بالای دلار آمریکا در برابر ارزهای دیگر و مخصوصا یوآن چین می‌داند که به عمد توسط دولت چین پایین نگه داشته می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا آیفون به مراتب محصولی گران باشد.

از سویی دیگر بسیاری از تحلیل‌گران به این موضوع اشاره می‌کنند که دیگر بازار گوشی‌های هوشمند رده بالا اشباع شده و در بازار‌هایی نظیر آمریکای شمالی اغلب افرادی که تمایل به خرید آیفون داشتند، نسخه‌ای از این گوشی را خریداری کرده‌اند.

البته با نگاهی به آمار فروش گلکسی اس ۷ که در مقایسه با نسل پیشین نشان از افزایشی ۲۵ درصدی دارد، اشباع بازار از گوشی‌های هوشمند رده بالا تا حدودی رنگ می‌بازد. البته استقبال از گلکسی اس ۷ را باید بیشتر به دلیل استقبال نشدن از نسل پیشین این گوشی هوشمند خواند. در واقع سال گذشته و سال پیش از آن بسیاری از دوستداران گوشی‌های هوشمند از محصولات این کمپانی راضی نبودند، اما امسال طراحی پخته‌تر گلکسی اس ۷ در کنار نسخه‌ی مجهز به نمایشگر خمیده باعث شده تا خریداران بیشتری به سمت این محصول جذب شوند. از سویی دیگر کمپین‌های مختلف فروش گلکسی اس ۷ را باید عامل دیگری برای افزایش فروش این محصول خواند، بطوریکه تخفیف یا ارائه‌ی هدست واقعیت مجازی، تبلت یا حتی تلویزیون‌های این کمپانی را نیز باید عامل دیگری برای افزایش فروش خواند.

رقابت اپل با سامسونگ دیگر بی معنی است

لوران ژینور از کانتار به این موضوع اشاره می‌کند که افرادی که هنوز روی رقابت دو کمپانی سامسونگ و اپل متمرکز شده‌اند، مواردی دیگری را از دست می‌دهند. باید دیگر این موضوع را فراموش کرد که خریداران هر یک از گوشی‌های این دو کمپانی به سوی دیگری حرکت خواهند کرد. بخش بزرگی از فروش گوشی‌های هوشمند در هر یک از کمپانی‌های مورد نظر توسط کاربرانی انجام می‌شود که نسل‌های پیشین گوشی‌های خود را بروزرسانی می‌کنند. براساس تحقیقات صورت گرفته ۸۸ درصد از کاربران آیفون‌های اپل در کنار ۸۶ درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند سامسونگ علاقه دارند تا همچنان به برند مورد علاقه‌ی خود وفادار بمانند.

البته تعداد کاربرانی که از سامسونگ به سوی اپل مهاجرت می‌کنند، ۲.۸ درصد بیشتر از کاربرانی است که مهاجرتی بالعکس دارند، بطوریکه تعداد کاربرانی که از اپل به سمت سامسونگ مهاجرت می‌کنند تنها ۵ درصد از فروش این کمپانی را شامل می‌شود اما در مقابل بیش از ۱۴ درصد از فروش اپل شامل کاربرانی است که از سوی سامسونگ وارد مجموعه‌ی کاربران اپل می‌شوند.

گزارش‌های منتشر شده در مورد پیشی گرفتن فروش گلکسی اس ۷ در قیاس با آیفون ۶ اس تنها محدود به بازه‌ی زمانی خاصی است که در آن فروش این گوشی هوشمند در سایر بازه‌های زمانی در نظر گرفته نشده است.

گزارش منتشر شده در ورج بخشی از اطلاعات ارائه شده در کانتار را نیز به راحتی نادیده گرفته است. برای مثال سامسونگ در سال ۲۰۱۴ میلادی با در اختیار داشتن ۳۴ درصد از بازار چین، بزرگ‌ترین عرضه کننده‌ی گوشی‌های هوشمند در این کشور بود، اما هم اکنون تنها ۹ درصد از بازار در اختیار سامسونگ بوده و رتبه‌های بالاتر توسط اپل و سامسونگ اشغال شده است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط کانتار بیش از ۲۴ درصد از خریداران هواوی و ۲۵ درصد از خریداران آیفون‌های اپل در چین از سامسونگ به این دو برند مهاجرت کرده‌‌اند.

سامسونگ اخیرا با افزایش فروش گوشی‌های هوشمند رده بالای خود که شامل محصولات سری گلکسی اس می‌شود حرکت بسیار بزرگی را انجام داده و موفق شده تا وضعیت را برای خود بیش از پیش بهبود بخشد، اما تلاش برای تغییر آمارها و نشان ندادن همه‌ی حقیقت نمی‌تواند این کمپانی را برنده‌ی بازی جلوه دهد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات