۵ روش برای افزایش تمرکز در هنگام کار

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از کارهای به ظاهر ساده اما در واقع سخت، تمرکز توجه روی انجام یک کار است. این روزها توجه عنصر کمیابی است که فقدان آن در همه‌ی عرصه‌ها خودش را نشان می‌دهد. در این مقاله به معرفی راهکارهای ساده‌ای پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌دهد چطور در حین کار تمرکز خود را حفظ کنیم. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گاهی اوقات خیلی سخت است که روی یک کار تمرکز کنیم. خیلی مواقع برای ما پیش آمده است که به خودمان گفته‌ایم حتما این کار را تا امروز تمام می‌کنم اما روز به پایان رسیده و ما هنوز نصف بیشتر کار را انجام نداده‌ایم. چرا که در بین کار حواس ما پرت حاشیه‌هایی مثل گپ زدن با دوستان، چک کردن اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، پاسخ به ایمیل‌ها و دیگر کارهای غیرضروری می‌شود. پاسخ چرای این مسئله روشن است. ذهن ما به راحتی می‌‌تواند از یک مسیر خاص منحرف شود و در وادی‌های دیگر سیر کند. این رویداد برای ذهن کاملا طبیعی است. در ادامه ۵ روشی را معرفی خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند در حین کار، تمرکز خود را حفظ کنید. این راهکارها ساده و در عین حال تاثیرگذار هستند.

۱. زمان کاری خود را تقسیم‌بندی کنید

واقعیت علمی این است که مغز ما تنها می‌تواند به مدت محدودی روی یک موضوع متمرکز باشد. برای این که فشار ذهنی در حین کار کم شود بهتر است کار را دسته‌بندی کرد. به طوری که مجبور نباشید در طول روز روی یک کار بدون توقف متمرکز شوید. استراحت بین کار به مغز شما اجازه‌ی تنفس می‌دهد و کمک می‌کند که نتیجه‌ی موثرتری از کار بگیرید. پس طوری زمان‌بندی کنید که بینابین کار مدت کوتاهی میز کار را ترک کرده و چنانچه امکانش برای شما فراهم است در هوای آزاد تنفس کنید.

۲. برای خود پاداش در نظر بگیرید

هیچ اشکالی ندارد که در حین کار برای استراحت سری به شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر بزنید اما رعایت این نکته مهم است که وقت شما در این شبکه‌ها بیش از حد گرفته نشود. از این رو یک راهکار این است که گشت و گذار در اینترنت را به عنوان پاداش پس از تکمیل یک بخش از کار خود در نظر بگیرید. اگر علاقه‌ای به این شبکه‌ها ندارید می‌توانید پاداش خود را گپ و گفت با دوستان‌تان قرار دهید. این استراتژی به شما کمک می‌کند که اراده و پشتکار خود را تقویت کنید.

۳. یک موسیقی مناسب انتخاب کنید

بعضی‌ها عادت دارند که در حین کار جدی خود موسیقی پخش کنند تا انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی کار در خود ایجاد کنند. اما نکته اینجا است که باید موسیقی مناسب خود را پیدا کنید. برای مثال انتخاب موسیقی تکنو ممکن است حواس شما را بیشتر پرت کند بنابراین انتخاب موسیقی بی‌کلام شاید برای شما مناسب‌تر باشد. پس برای این انتخاب وقت کافی بگذارید.

۴. چراغ خاموش ظاهر شوید

برای این که کسی در چت شبکه‌های اجتماعی مزاحم شما نشود و شما را به حرف نگیرد وضعیت خود را چراغ خاموش، مشغول یا "لطفا مزاحم نشوید" اعلام کنید. چنان چه همکاران خوش صحبتی دارید که دایم به عناوین گوناگون می‌خواهند سر صحبت را با شما باز کنند، یک هدفون روی گوش خود قرار دهید تا آن‌ها از صحبت با شما منصرف شوند.

۵. نسبت به کار خود شور و شوق داشته باشید

در نهایت بهترین راهکار این است که نسبت به کاری که انجام می‌دهید، اشتیاق داشته باشید. بارها تجربه کرده‌‌ایم که نسبت به کاری علاقه‌مند هستیم و ساعت‌ها برای آن وقت صرف می‌کنیم و به هر عاملی که بخواهد حواس ما را پرت کند، بی‌اعتنایی نشان می‌دهیم. البته گاهی اوقات ایجاد علاقه کار ساده ای نیست. در این مواقع نتیجه‌ی انجام کار را تصور کنید و آن را انگیزه‌ی پیشبرد خود قرار دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات