اختراع نرم افزاری که کاملا شبیه به 3D Touch عمل می‌کند

جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
از زمانی که اپل فناوری 3D Touch را برای آیفون معرفی کرد، تولیدکنندگان اندرویدی در تلاش برای ساخت فناوری مشابه در گوشی‌های خود بودند. در همین راستا محققان دانشگاه میشیگان، نرم‌افزاری ساخته‌اند که گوشی‌های فعلی را به این قابلیت مجهز می‌کند.
تبلیغات

محققان دانشگاه میشیگان موفق شده است تا از طریق نرم‌افزاری به نام ForcePhone، قابلیت مشابه 3D Touch را به گوشی‌های هوشمند فعلی اضافه کنند.

لمس سه بعدی یا 3D Touch فناوری است که به کمک سنسورهای قرار داده شده در صفحه نمایش، میزان فشار انگشت کاربر بر روی سطح نمایشگر را حس می‌کند و به این ترتیب در آیفون‌ها شاهد نمایش منوی جدیدی هستیم که شبیه به منوی کلیک سمت راست در سیستم‌عامل‌های دسکتاپ عمل می‌کند. این فناوری دسترسی به برخی از تنظیمات و عملکردهای اپلیکیشن‌ها را ساده‌تر می‌کند. این قابلیت ترکیبی از نرم‌افزار و سخت‌افزار است و به همین دلیل آیفون‌های قدیمی از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

اما اخیرا محققان دانشگاه میشیگان موفق شده‌اند تا نرم‌افزاری ابداع کنند که با ساخت‌افزار گوشی‌های فعلی نه تنها نمایشگر بلکه کل بدنه‌ی گوشی را نسبت به فشار حساس می‌کند. این نرم‌افزار با اسپیکر و میکروفون کار می‌کند. اسپیکر صدایی با فرکانس ۱۸ کیلوهرتز ارسال می‌کند که توسط گوش انسان قابل شنیدن نیست، اما اسپیکر گوشی آن را می‌شوند.

اما فورس‌فون چطور کار می‌کند؟ اسپیکر صدایی با فرکانس ۱۸ کیلوهرتز پخش می‌کند و اسپیکر مدام در حال شنیدن این صدا است. زمانی که انگشت را بر روی صفحه‌نمایش فشار می‌دهید یا گوشی‌ را تکان داده یا لبه‌ی آن را فشار می‌دهید، این صدا تغییر می‌کند و هر کدام از این اعمال نیز الگوی خاص خود را بر روی صدا دارند. به این ترتیب نرم‌افزار تشخیص می‌دهد که در حال انجام چه‌کاری هستید و دستورات لازم به سیستم‌عامل یا نرم‌افزار ارسال می‌شود.

ویدویی که در ادامه آمده است را با تماشا کنید تا عملکرد خیره‌کننده‌ی نرم‌افزار ForcePhone را مشاهده کنید:

دانلود ویدیو

هنوز مشخص نیست که این فناوری چه زمانی از فاز آزمایشی خارج می‌شود و در قالب یک محصول در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اما از آنجایی که محققان دانشگاه میشیگان، دستاورد خود را در کنفرانسی در سنگاپور ارائه کرده‌اند ممکن است به زودی یکی از تولیدکنندگان اندرویدی مجوز استفاده از آن را کسب کرده و در گوشی خود بکار گیرد. نظر شما در باره‌ی چنین فناوری چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات