گزارش مالی لنوو در سال مالی ۲۰۱۵/۲۰۱۶: عدم برآورده شدن انتظارات از موتورولا در کنار ضرر ۱۲۸ میلیونی

پنج‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
لنوو که دو سال پیش کمپانی موتورولا را از گوگل خریداری کرد، اعتراف کرده که تصاحب این کمپانی چندان موفق نبوده و موتورولا نتوانسته انتظارات لنوو را برآورده کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

لنوو در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی موتورولا را با پرداخت بیش از ۲.۹۱ میلیارد دلار از گوگل خریداری کرد. لنوو امروز گزارش مالی مربوط به سال مالی گذشته‌ی خود را منتشر کرد که طی آن می‌توان مشاهده کرد که لنوو به انتظارات خود از تصاحب موتورولا دست نیافته است.

شاید انتشار گزارش مالی لنوو را که نشان از عدم رسیدن به اهداف تعیین شده از تصاحب موتورولا را است را باید به عنوان اصلی‌ترین دلیل برای کنار گذاشتن برند موتورولا از سوی لنوو در ابتدای سال جاری میلادی خواند. لنوو طی تصمیمی در ابتدای سال جاری میلادی تمرکز خود برای شناساندن بیش از پیش برند لنوو را آغاز کرده است.

گزارش مالی سالانه‌ی منتشر شده توسط لنوو متعلق به سال مالی ۲۰۱۵/۲۰۱۶ میلادی این کمپانی است که از ابتدای آوریل ۲۰۱۵ تا پایان مارس ۲۰۱۶ را شامل می‌شود. براین اساس لنوو موفق شده تا در سال مورد اشاره بیش از ۶۶.۱ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش برساند که ۱۰.۹ میلیون دستگاه از آن طی سه ماهه‌ی آخر یعنی زمستان ۲۰۱۶ به فروش رفته است. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که تنها پنج میلیون دستگاه از گوشی‌های هوشمند به فروش رفته متعلق به برند موتورولا بوده که همین موضوع نشان از عدم برآورده شدن انتظارات لنوو از موتورولا است.

لنوو در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

نتایج به دست آمده نشان از این دارد که تلاش‌های صورت گرفته برای ادغام دو کمپانی چندان رضایت بخش نبوده است. عرضه‌ی محصولات در بازار چین به میزان ۸۵ درصد کاهش یافته که دلیل این موضوع تمرکز بیش از پیش لنوو برای عرضه‌ی محصولات در بازار جهانی و عرضه‌ی محصولاتی با قیمت‌های بالا است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که عرضه‌ی محصولات در بازار آمریکای شمالی نیز چندان موفقیت آمیز نبوده است.

لنوو در حال حاضر با در اختیار داشتن ۲۱ درصد از بازار پی‌سی‌ها، بیشترین سهم از این بازار در حال افول را در اختیار دارد. این کمپانی چینی اعلام کرده که درس‌های خوبی را از همکاری با موتورولا فراگرفته است. لنوو در ماه مارس میلادی تغییراتی را در هرم مدیریتی بخش گوشی‌های هوشمندش ایجاد کرد، بطوریکه دو معاون برای مدیرعامل این بخش تعیین شده که تمرکز یکی روی بازار چین و دیگری سایر کشور‌ها است. لنوو در بازار چین شاهد کاهش فروش بسیار بالایی بوده و از این‌رو تمرکز بیش از پیش روی این بازار بسیار اهمیت دارد.

لنوو در خصوص تمرکز بیشتر روی بازار چین اینگونه اظهار نظر کرده است:

کشور چین همچنان رقابتی‌ترین بازار را در اختیار دارد و لنوو در تلاش است تا دوباره در این کشور از نظر میزان عرضه شاهد رشد باشد. لنوو در نظر دارد تا به جای همکاری با اپراتورهای مخابراتی وارد بازار شده و به عرضه‌ی مستقیم محصولات بپردازد. همچنین این کمپانی درحال انجام بازاریابی و تبلیغات بیشتر برای برند ZUK است تا قدرت رقابتی خود را افزایش دهد. در بازار کشور‌های در حال توسعه نیز لنوو همچنان به رشد خود ادامه داده و در بازار آمریکای شمالی نیز با عرضه‌ی طیف محصولات قدرتمند دوباره آماده‌ی برگشت به روزهای خوب خواهد بود.

لنوو سال مالی ۲۰۱۵/۲۰۱۶ خود را با ضرر ۱۲۸ میلیون دلاری از درآمد ۴۴.۰ میلیارد دلاری به پایان برده که در مقایسه با سال مالی گذشته نشان از کاهش سه درصدی دارد. لنوو سه ماهه‌ی چهارم سال مالی خود را با سود خالص ۱۸۰ میلیون دلاری به پایان برده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از افزایش ۸۰ درصدی دارد.

لنوو به این نکته اشاره کرده که در پیش گرفتن برنامه‌های بازسازی که شامل تعدیل نیروی ۳٫۲۰۰ نفری در آگوست سال ۲۰۱۵ بوده باعث شده تا لنوو در نیمه‌ی دوم سال مالی خود بیش از ۶۹۰ میلیون دلار صرفه جویی داشته باشد که این موضوع نقش پررنگی در سوددهی بالای کمپانی در سه ماهه‌ی چهارم بازی کرده است.

لنوو با وجود کاهش عرضه‌ی محصولات به بازار، همچنان بیشترین سهم را از این بازار رو به افول در اختیار دارد، از این‌رو باید لنوو کانال‌‌های جدیدی را برای کسب درآمد بیشتر و پیشگیری از ورود به بحران بیابد. یکی از موارد جالب توجه در مورد گزارش لنوو، کسب جایگاه سوم در بازار تبلت‌ها توسط این کمپانی با عرضه‌ی بیش از ۱۱ میلیون دستگاه تبلت به بازار است. همچنین درآمد این کمپانی از محل عرضه‌ی محصولات تجاری نیز شاهد رشدی ۷۳ درصدی بوده است. ارائه‌ی سرویس‌های ابری نیز درآمدی ۲۰۰ میلیون دلاری را عاید این کمپانی چینی کرده است.

نظر شما در مورد تصاحب موتورولا توسط لنوو چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات