برنامه‌ ریزی قطر برای نسل پنجم شبکه‌ های موبایل؛ سیاست های فناوری اطلاعات ایران باید در چه جهتی حرکت کند؟

چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
Ooredoo، شرکت بین‌المللی قطری، فعال در زمینه‌ی ارتباطات سیار، قصد دارد از سال ۲۰۱۸ فعالیت درزمینه‌ی شبکه‌های نسل پنج را آغاز کند. با آغاز به کار این شرکت و همچنین نزدیک بودن سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، کشورمان برای عقب نماندن از سیاست‌های خود باید چه راهی را در پیش بگیرد؟
تبلیغات

به گفته‌ی سعید ولید السعید، یکی از مقامات رسمی شرکت‌ Ooredoo، شبکه‌های نسل ۵ ام این کمپانی در سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد و به‌صورت تجاری تا سال ۲۰۲۰ در دسترس قرار خواهد گرفت.

وی گفت: «وقتی‌ شبکه‌ی نسل پنج‌ در قطر آغاز به کار کند، سرعت اینترنت به ۱ تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش خواهد یافت. ما قبلاً برای ساخت اولین مرکز تحقیق و توسعه و هم‌چنین آزمایشگاه تحقیقاتی هواوی که قصد دارد برای متخصصان در دسترس قرار گیرد در حال کار بودیم و هستیم. ما آماده‌ایم تا به‌محض این‌که شبکه‌های نسل پنج استاندارد و تجاری سازی شوند آن را اجرا کنیم.»

السعید درحالی‌ که در مجمع عمومی سالانه حضور داشت اعلام کرد: «ساختمان آماده است و ازآنجاکه ما در فرآیند تأمین تجهیزات لازم و سرویس‌های پشتیبانی هستیم تقریباً یک سالی طول می‌کشد تا کار عملیاتی شود، بنابراین چالش موجود این است که استانداردها برای شروع به کار نسل ۵ چقدر سریع پیش می‌رود.»

در مجمع عمومی سال قبل نیز رئیس هیئت‌مدیره‌ی این شرکت، شیخ عبدالله بن محمد, اعلام کرد که از سرمایه‌گذاری در تجارت شبکه‌های بی‌سیم در پاکستان، اردن و فیلیپین ازآنجا که این تکنولوژی خیلی خوب پیش نمی‌رود دست خواهند کشید. شرکت در حال حاضر متمرکز بر توسعه‌ی تجارت ICT و سرمایه‌گذاری شدید به‌منظور ارتقاء ظرفیت‌ دیتاسنترهایش به هدف مبدل شدن به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازیگر در بخش ICT است.

این گروه که عملیات وسیعی در ۱۱ کشور در دست دارند، بیشتر متمرکز بر شمال آفریقا و آسیا بوده و به‌زودی قصد دارند تا گسترش سرویس 4G‌ را در تونس و الجزایر آغاز کنند.

Ooredoo قصد دارد ۱۱ تا ۲۰ درصد از درآمد ناشی از ارتقاء زیرساخت‌ها، وابسته به اندازه‌ی جغرافیایی و نقشه‌ی حال حاضر کشورش، باشد.

 با توجه به این که طبق سند چشم انداز بیست ساله، کشور  ایران در صدد مبدل شدن به هاب منطقه و کسب جایگاه برتر در کشورهای منطقه در شاخص توسعه‌ی فناوری اطلاعات (IDI) است و اکنون در کشورهای منطقه به ترتیب بعد از بحرین، قطر ، امارات، رژیم اشغالگر قدس، عربستان، کویت، قبرس، عمان، لبنان، قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و ارمنستان در شاخص (IDI ) قرار دارد.

و از آن جا که یک عامل مهم در عدم کسب رتبه‌ی مناسب نبود بخش پهن باند سیار مناسب در کشور است که برای  کشور ایران امتیاز ۱۰.۷۱ به ازای هر ۱۰۰ نفر توسط اتحادیه‌ی جهانی مخابرات  ITU ‌لحاظ شده است و نیز نقشه‌ی روند توسعه‌ی LTE در جهان که کشور ما که جز آخرین کشورها بوده است. مسلما باعث شده تا شبکه‌ی LTE مطلوبی نسبت به سایر کشورها نداشته باشیم. 

حال با توجه به نزدیک بودن دیدار نخست وزیر ژاپن در ایران و وجود  شرکت‌هایی  نظیر NTT docomo در  ژاپن که رصد و پژوهش در نسل جدید شبکه ها را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده ، به نظر می رسد همکاری شرکت‌های ژاپنی در خصوص تامین تجهیزات یا تامین فاینانس در راستای ارتقاء ظرفیت زیر ساخت‌ها به منظور  ارتقاء شاخص آمادگی  شبکه (NRI)  که مسلما باعث  بهبود  شاخص  توسعه  فاوای کشور  و نیز  توانمند بودن شبکه  زیر ساخت در استفاده از تکنولوژی‌های نوین  می‌شود ، لازم  و ضروری است .نظر شما چیست ؟

شما چه پیشنهادی در خصوص همکاری‌های متقابل دو کشور ایران و ژاپن در حوزه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات