تحلیل دقیق نمایشگر گلکسی اس 7 سامسونگ

سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
مطالعه 6 دقیقه
مدت زمان زیادی از معرفی دو پرچمدار سامسونگ، گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج نمی‌گذرد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این دو گوشی کامل‌ترین محصولات معرفی شده تا کنون هستند. متخصصان به تحلیل دقیق نمایشگر گلکسی اس ۷ پرداخته‌اند که در ادامه آن را برای شما بازگو می‌کنیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گلکسی اس ۷ سامسونگ به یک نمایشگر ۵.۱ اینچی سوپر امولد با رزولوشن QHD مجهز شده است که تراکم آن ۵۷۷ پیکسل در اینچ است. این نمایشگر شباهت زیادی با صفحه‌نمایش گلکسی اس 6 دارد و از همان چیدمان غیرمرسوم Diamond PenTile بهره می‌برد که می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

روشنایی نمایشگر گلکسی اس 7

سطح روشنایی

در مرحله‌ی اول به بررسی میزان روشنایی نمایشگر گلکسی اس ۷ می‌پردازیم. حداکثر روشنایی این نمایشگر در حالت دستی روی ۴۵۴ نیت و در حالت خودکار روی ۶۸۳ نیت قرار دارد. اگر تنظیمات را تاریک‌ترین حالت قرار دهید، میزان روشنایی حالت خودکار روی ۲.۱۱ نیت و در حالت دستی روی ۱.۱۶ نیت قرار می‌گیرد.

روشنایی گلکسی اس 7

با توجه به اعداد و ارقام فوق می‌بینیم که از نظر سطح روشنایی، گلکسی اس ۷ یکی از بهترین گوشی‌های فعلی است و نمایشگر بسیار خوبی دارد. در نتیجه در شرایط نور زیاد و نور مستقیم خورشید می‌توانید به راحتی محتوای نمایشگر را بخوانید. یادتان باشد حداکثر میزان روشنایی زمانی استفاده می‌شود که زیر منبع مستقیم نور شدید مانند نور خورشید یا لامپ ال‌ای‌دی قرار بگیرید. در حالت عادی، سطح روشنایی به میزان قابل توجهی کمتر است و معمولا در محدوده‌ی ۵۰۰ نیت قرار می‌گیرد.

نمایشگر انطباقی

نمایشگر انطباقی

وقتی به طیف رنگی و رنگ‌های نمایشگر گلکسی اس ۷ به صورت sRGB نگاه می‌کنیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش بیش از حد اشباع شده‌اند که این موضوع در پنل‌های امولد مرسوم است و نمایشگر گلکسی اس ۷ نیز از این قاعده مستنثی نیست. در گوشه‌ی سمت راست پایین تصویر می‌بینیم که رنگ سفید از جایگاه اصلی خود خارج شده و کمی به سمت رنگ‌های متمایل به آبی گرایش دارد. حاشیه‌ی رنگ‌های اصلی و ثانویه‌ی نشان داده شده خوب نیست و خطای Delta E برابر با ۷.۳۸ محاسبه شده که کمی زیاد است. البته این موضوع در دیگر نمایشگرهای امولد نیز به چشم می‌خورد.

خطای رنگ Delta E اگر برابر ۱ باشد کمترین تفاوت رنگی است که چشم انسان می‌بیند و تا ۳ قابل قبول است. هر چه به سمت عدد ۱۰ نزدیک‌تر شویم میزان این خطا بیشتر می‌شود که نمی‌تواند قابل قبول باشد.

رنگ خاکستری نمایشگر گلکسی اس 7

خطای محدوده‌ی رنگ خاکستری (خطای سایه‌زنی) نیز عدد ۴.۱ را نشان می‌دهد که خیلی زیاد نیست و در این قسمت نیز رنگ‌های سفید به آبی متمایل است. به نظر می‌رسد تولیدکنندگان پنل‌های امولد باید فکری بکنند که رنگ سفید به سفید متمایل باشد. البته نباید از این نکته غافل شد که نسبت کنتراست یا وضوح تصویر خیلی خوب است. رنگ‌های سیاه واقعا سیاه هستند؛ ولی هر چه به سمت رنگ‌های روشن‌تر می‌رویم کماکان کمی به آبی تمایل دارد. این موضوع در مورد حرارت رنگ‌ها نیز دیده می‌شود که عدد ۷۱۳۷ نشان دهنده‌ی وضعیت خیلی سرد است. رقم ۶۵۰۹ نقطه‌ی قابل قبول تلقی می‌شود.

حالت پایه (‌Basic Mode)

حالت پایه نمایشگر گلکسی اس 7

در این قسمت نیز در رابطه با نمایشگر انطباقی مشکلاتی وجود دارد. ولی در حالت پایه می‌توانید نزدیک‌ترین وضعیت به یک صفحه‌نمایش کالیبره را داشته باشید؛ گرچه وقتی برای اولین بار به نمایشگر گلکسی اس ۷ نگاه می‌کنید کمی احساس تیره و تار بودن به شما دست می‌دهد. در فضای رنگی sRGB عملکرد این نمایشگر بسیار خوب است و حاشیه‌ی رنگ‌های اصلی و ثانویه با مقدار خطای Delta E برابر ۱.۸، خروجی بسیار خوبی را به شما ارائه می‌کند. ممکن است کمی در مرکز رنگ سفید به چشم بیاید که اصلا موضوع مهمی نیست و رفته‌رفته دیده نمی‌شود.

مشابه آنچه در بخش سایه‌زنی دیدیم، رنگ قرمز کمی اغراق شده نمایش داده می‌شود که به همین دلیل کمی رنگ‌های نمایشگر به سمت رنگ های گرم متمایل است و با توجه به عدد ۶۳۰۲ که به رقم ۶۵۰۹ نزدیک است، عملکرد نمایشگر گلکسی اس ۷ در این حالت عالی به نظر می‌رسد. خطای دلتا ای در حالت سایه‌زنی (محدوده‌ی رنگ خاکستری) برابر ۲.۴ است که عدد قابل قبولی به نظر می‌رسد؛ ولی در حالت پایه این عدد کمتر است. به عنوان مثل خطای دلتا ای در نمایشگر گلکسی A8 برای حالت رنگ خاکستری برابر ۱.۵ است.

تصویر AMOLED

در حالت اول همیشه از تصویر امولد استفاده می‌شود که تقریبا با کمی اغماض همان مشخصات نمایشگر انطباقی را ارائه می‌کند. حاشیه‌ی رنگ‌های اصلی و ثانویه و خطای محدوده‌ی رنگ خاکستری به ترتیب ۵ و ۴.۹ است که قابل قبول به نظر می‌رسد. حرارت رنگ‌ها نیز مشابه حالت پایه است و نسبت کنتراست مانند حالت‌های دیگر خیلی خوب است.

نتیجه‌گیری

در مجموع، بررسی نمایشگر‌ها و تفاوت‌های آنها کار جالب و جذابی است. صفحه‌نمایش گلکسی اس ۷ اج نسبت به اس ۷ کمی دقیق‌تر است. البته هنوز هم نمایشگر گلکسی اس ۷ از دیگر مدل‌های بازار بهتر است و نسبت کنتراست و حالت پایه‌ی آن عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. ضمن اینکه حرارت رنگ‌ها را می‌توان تقریبا بی‌نقص دانست. سطح روشنایی در حد بالایی قرار دارد و در مجموع به نظر می‌رسد سامسونگ در مورد نمایشگر گلکسی اس ۷ چیزی کم نگذاشته است.

اگر با گلکسی اس ۷ سامسونگ کار کرده‌اید، نظر خود را درباره‌ی نمایشگر این پرچمدار با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات