سرمایه گذاران روس با سرمایه‌گذاری در دیجی کالا، دیوار و شیپور وارد صنعت فناوری ایران می‌شوند

پنج‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
در کنار صنعت نفت و گاز و انرژی ایران، حوزه‌ی دیگری نیز نظر روس‌ها را به خود جلب کرده؛ بطوریکه جاذبه‌ی این حوزه‌ی نوپا در کشورمان باعث دست به جیب شدن سرمایه‌گذاران روس شده است. به گزارش روزنامه‌ی روسی کُمِرسانت، چند تن از سرمایه‌گذاران همسایه‌ی شمالی در دیجی کالا، شیپور و دیوار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

براساس گزارشی که در روزنامه‌ی روسی کُمارسانت منتشر شده، سرمایه‌گذاران روسی در سه سرویس اینترنتی ایرانی دیجی کالا، دیوار و شیپور سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند. پس از لغو تحریم‌های بین المللی که در نتیجه‌ی مذاکرات اتمی به انجام رسید، بسیاری از کارشناسان و سرمایه‌گذاران در حوزه‌ی فناوری در مورد ورود به صنعت بکر فناوری ایران اظهار نظر کرده و ابراز علاقه کردند؛ حال آنکه شاهد ورود این افراد به بازار کشورمان هستیم. بر این اساس، بوریس سینگوبکو، یکی از شرکای Parus Capital به همراه آندری موراویو، رئیس هیئت‌مدیره‌ی Parus Capital در سه سرویس اینترنتی ایرانی که به آن‌ها اشاره کردیم، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بوریس سینگوبکو، در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

ما در آمازون ایرانی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی دیجی کالا را به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران خوانده که بخش بزرگی از بازار را در اختیار دارد؛ حال آنکه شیپور و دیوار نیز به عنوان یک بولتن آنلاین برای تبلیغات فعالیت کرده و بخش بزرگی از مخاطبین اینترنتی را به خود اختصاص داده‌اند.

بوریس سیگنوبکو، دارای بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دارایی است که بیش از ۶۰ میلیون دلار از این سرمایه در Parus Capital سرمایه‌گذاری شده است.

براساس اطلاعات ارائه شده سرمایه‌گذاری در این حوزه توسط این دو ثروتمند روسی از ۶ ماه پیش آغاز شده است. این سرمایه‌گذاری از طریق موسسه سرمایه‌گذاری Pomegranate سوئدی انجام شده است. در حال حاضر این کمپانی سوئدی بیش از ۲۵ میلیون دلار دریافت کرده‌‌ است. براساس اطلاعات ارائه شده عرضه‌ی اولیه سهام Pomegranate با ارزش ۷۵ میلیون یورو در سال آینده‌ی میلادی از طریق تالار بورس استکهلم انجام خواهد شد.

در حال حاضر Pomegranate بیش از ۹.۴ درصد از سهام موسسه‌ی سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهنده‌ی ایرانی سرآوا را در اختیار داشته و در نظر دارد تا سهم خود را به بیش از ۱۵ درصد افزایش دهد.

سرآوا در حال حاضر بیش از ۵۱ درصد از سهم دیجی کالا را در اختیار داشته و در آینده‌ی نزدیک شاهد افزایش سهم این کمپانی به ۶۰ درصد خواهیم بود. این موسسه علاوه بر دیجی کالا ۲۰ درصد از بازار و ۶۰ درصد از سهام دیوار را در کنار ۱۵ درصد از سهام شیپور در اختیار دارد. همچنین ۲۸.۸ درصد از موسسه‌ی سوئدی Pomegranate نیز در اختیار این موسسه‌ی سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهنده‌ی ایرانی است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط بوریس سینگوبکو، روس‌ها از طریق سرمایه‌گذاری در سرآوا، به عنوان مالکان دیوار نیز شناخته می‌شوند.

بی‌شک دیجی‌کالا را باید بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین فعال در ایران خواند که به گزارش کمرسانت بیش از ۸۰ درصد از بازار را در اختیار دارد. کمرسانت ارزش دیجی کالا را بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است. سرمایه‌گذاران در حوزه‌ی فناوری ایران بر این باورند که دیجی کالا در پنج سال آینده رشد شگرفی کرده و ارزش آن به بیش از ۳ تا ۴ میلیارد دلار خواهد رسید که رشدی بالغ بر ۱۰ برابر میزان کنونی است. این پیشرفت از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است که در اثر از بین رفتن تحریم‌ها و گسترش زیرساخت‌های ارتباطی نظیر گسترش استفاده از شبکه‌ی اینترنتی 4G به دست خواهد آمد.

بوریس سینگوبکو، ایران را دارای پتانسیل بالایی برای رشد در زمینه‌ی فناوری خوانده است. به گفته‌ی سینگوبکو، بیش از نصف جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشورمان را جوانان تشکیل می‌دهند؛ بطوریکه در حال حاضر در ایران بیش از ۲۰ تا ۳۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با اذعان به اینکه صنعت اول ایران متعلق به نفت بوده و ایران دارای یکی از بالاتری ذخایر گازی جهان است، نگاه به بازار داخلی و خریداران ایرانی را که با رفع تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت نفت، دارای قدرت خرید بیشتری خواهند بود، مهم ارزیابی کرده است.

باید دید که آینده چه سرنوشتی را برای صنعت فناوری ایران رقم خواهد زد؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات