بوگاتی کایرون معرفی شد؛ تعریف مجدد ابرخودرو

دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳
مطالعه 7 دقیقه
بوگاتی کایرون (شیرون به زبان فرانسوی) سرانجام معرفی شد. ابرخودروی جدید بوگاتی برای جانشینی مدل افسانه‌ای ویرون به بازار خواهد آمد و با توانایی‌های خارق‌العاده‌ی خود، مجددا رده‌ی ابرخودرو‌ها را تعریف خواهد کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بوگاتی ویرون (Bugatti Veyron) به واسطه‌ی قابلیت‌های بی‌نظیر خود، بیش از یک دهه سلطان مطلق رده‌ی ابرخودرو‌ها بود. این خودرو چند بار نیز تحت بهینه‌سازی‌های مختلف قرار گرفت و نمونه‌ی سوپراسپرت ویرون، با ۱۲۰۰ اسب بخار و حداکثر سرعت ۴۳۱.۲ کیلومتر بر ساعت آخرین تلاش برند بوگاتی با مدل ویرون بود. با وجود عرضه‌ی ابرخودرو‌های مختلف از سایر برند‌ها، هم‌چنان ویرون قدرتمند‌ترین و سریع‌ترین خودرو‌ی مجاز جاده‌ای است.

هواوی واچ / Huawei Watch

 اکنون زمان جایگزینی ویرون پا به سن گذاشته با نمونه‌ی کاملا جدید‌ی است. کایرون (Chiron) برای ادامه‌ی راه ویرون قدم به این عرصه گذاشته است. ابرخودروی جدید بوگاتی برای رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۱۵ ثانیه زمان احتیاج دارد و در حالت استاندارد قادر به کسب حداکثر سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت است. اما در صورتی که کلید مخصوص بوگاتی برای کسب بالاترین سرعت ممکن را در جایگاه تعبیه شده‌ی آن وارد کند، قادر خواهید بود به حداکثر سرعت محدود شده‌ی ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت برسید! درست متوجه شدید؛ حداکثر سرعت کایرون توسط بوگاتی محدود شده است. اما در صورتی که تمایل به کسب سرعت بیشتری داشته باشید، بوگاتی به صورت اختصاصی این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد. این روند تحت نظر مهندسان بوگاتی با کنترل شرایط جوی و خودرو، انجام خواهند شد. در این حالت کسب سرعت ۴۴۲.۵ کیلومتر بر ساعت ممکن خواهد بود و بدین ترتیب کایرون نام خود را به عنوان سریع‌ترین خودرو‌ی شهری تاریخ ثبت خواهد کرد.

 

 

در حال حاضر هنوز رکورد رسمی و عملی از حداکثر سرعت بیشتر از ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت توسط کایرون ثبت نشده است و اعداد ذکر شده در مرحله‌ی قبل تحت محاسبات و شبیه‌سازی‌های مهندسی بدست آمده است. ولفگانگ درهیمر مدیر عامل بوگاتی در خصوص حداکثر سرعت کایرون اعلام کرد:

رسیدن به سرعت بالاتر از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت نیازمند شرایط و مقدمات خاصی است؛ زیرا تحت این سرعت خودرو فشار بسیاری را متحمل است و احتمال خطر جانی برای راننده وجود دارد. با این حال داده‌های ما به خوبی نشانگر این موضوع هستند که کایرون توانایی شکستن رکورد ویرون سوپراسپرت را دارد. 

خودروی ونوم جی‌تی جان هنسی نیز پیش‌تر رکورد ۴۳۵.۳ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرده بود. مدیران و مهندسان بوگاتی در خصوص عملکرد کایرون و شکستن رکورد ونوم جی‌تی با اختلاف حداقل ۵ کیلومتر بر ساعت، نیز بسیار مطمئن هستند. رکوردگیری نهایی در پیست مخصوص فولکس واگن در بهار سال جاری و پیش از تحویل اولین خودرو به مشتریان، انجام خواهد شد.

بوگاتی کایرون در بخش قوای حرکتی خود از پیشرانه‌ی ۸ لیتری ۱۶ سیلندر با چینش W بهره می‌برد. چهار توربوشارژر غول‌پیکر نیز وظیفه‌ی تامین هوای فشرده‌ای این پیشرانه را بر عهده دارند. همچنین بوگاتی برای انتقال قدرت در کایرون از جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته‌ی دو کلاچه بهره برده است. طبق ادعای مهندسین بوگاتی، بیش از ۹۵ درصد از قطعات کایرون مجددا طراحی شده و تنها کمتر از ۵ درصد قطعات این خودرو از ویرون به عاریت گرفته شده است. کایرون عریض‌تر، بلند‌تر و کوتاه‌تر از ویرون است، اما وزن مشابهی با نسل گذشته‌ی خود دارد.

پیشرانه‌ی کایرون نمونه‌ی تکامل یافته‌ی ویرون سوپراسپرت است و اکنون ۲۵ درصد توان و ۵ درصد گشتاور بیشتری را تولید می‌کند. تولید ۱۵۰۰ اسب بخار در دور موتور ۶۷۰۰ دور بر دقیقه در کنار ۱۱۶۵ پوند فوت گشتاور در بازه‌ی ۲۰۰۰ تا ۶۷۰۰ دور بر دقیقه، ارقام خارق‌العاده‌ای است که تنها از بوگاتی انتظار می‌رود. بوگاتی موفق شده‌ است با بهبود‌ ورودی‌های هوا، هوای بیشتری را وارد محفظه‌ی احتراق پیشرانه بکند.

بوگاتی کایرون

در بخش ظاهر خودرو نیز کایرون چهره‌ی تهاجمی‌تری به خود گرفته و کمی متمایل به جلو شده است. این موضوع در کنار قوس بی‌نظیر طراحی شده در بخش جانبی خودرو که از ستون A آغاز و با رسیدن به ستون C مجددا به بخش جلوی خودرو باز می‌گردد، باعث شده تا کایرون جلوه‌ی بسیار خشن و زیبایی را پدیدار شود. ورودی‌های هوای کنار قوس جانبی خودرو نیز با طراحی آیرودینامیک خودرو، باعث ورود هوای کافی به پیشرانه می‌شوند. 

برخلاف ویرون که در بخش انتهایی همانند جلوی خودرو با طراحی قوسی شکل همراه بود، کایرون در بخش انتهایی خود طراحی همانند موشک‌ها را به همراه دارد. طبق گفته‌ی مهندسین بوگاتی این نوع طراحی باعث شده است تا بخش کم فشاری در انتهای خودرو ایجاد شود تا هوای داغ اطراف پیشرانه به خوبی از خروجی‌های تعبیه شده، تخلیه شود. چراغ ال‌ای‌دی یک تکه، دیفیوزر عظیم و خروجی‌های اگزوز تیتانیومی، از دیگر موارد بخش انتهایی کایرون است که توجه زیادی را به خود جلب می‌کند.

 توربوشارژر‌های دو مرحله‌ای بهینه‌ی ویرون باعث شده‌اند تا یکی از بهترین نمودار‌های توان و گشتاور را در کایرون شاهد باشیم. گشتاور تولیدی در این خودرو در دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه به  حداکثر خود می‌رسد و تا ۶۷۰۰ دور بر دقیقه نیز به صورت بسیار آرام کاهش می‌یابد. این در حالی است که توان تولیدی این پیشرانه به صورت صعودی تا ۶۷۰۰ دور بر دقیقه افزایش و به حداکثر میزان خود می‌رسد. همچنین در این بخش باید به واکنش خودرو به ورودی پدال گاز نیز اشاره کرد که در کایرون به صورت خطی و کاملا متفاوت با ویرون است. طبق گفته‌های مهندسین بوگاتی این موضوع باعث کنترل بهتر و جذابیت بیشتر حین رانندگی در کایرون می‌شود.

درهیمر در خصوص رفتار حرکتی کایرون گفت:

ما به عکس‌العمل‌ها و پیشنهادات مشتریان و رانندگان حرفه‌ای در خصوص ویرون واکنش مثبتی نشان دادیم و درخواست آن‌ها مبنی بر نیروی ترمزی بیشتر و قابلیت‌های فرمان‌پذیری بالاتر را در کایرون به ارمغان آوردیم.

در همین راستا کایرون به ترمز های کاملا جدید مجهز شده است. دیسک‌های ۱۶.۵ اینچی کربن-سرامیک با چهار لنت تعبیه شده در کنار هم و ۸ پیستون از جنس تیتانیوم، در چرخ‌های جلوی کایرون به کار رفته‌اند. در بخش عقب این خودرو نیز دیسک‌های ۱۵.۷ اینچی و کالیپر‌های مجهز به ۶ پیستون تیتانیومی، برای توقف کایرون مورد استفاده قرار گرفته‌اند. 

بوگاتی توجه ویژه‌ای به چسبندگی کایرون در بخش جلو و انتهای خودرو داشته است. سیستم تعلیق پیشرفته از جنس فایبرکربن، سیستم فرمان برقی جدید شرکت ZF و دمپر‌های تولیدی شرکت Sachs باعث شده‌اند تا کایرون تجربه‌ی بهتری در بخش فرمان‌پذیری از خود به جای بگذارد. همچنین بوگاتی از لاستیک‌های جدید میشلن استفاده کرده است که ۱۴ درصد در جلو و ۱۰ درصد در عقب سطح تماس بیشتری با جاده برقرار می‌کند. لاستیک‌های مذکور توانایی تحمل حداکثر سرعت ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت را دارند.

تغییرات نام‌برده باعث شده است تا چسبندگی جانبی خودرو نیز افزایش چشمگیری داشته باشد و طبق اعلام مهندسان بوگاتی، در کایرون قادر خواهید بود در سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت به راحتی اقدام به تغییر لین کنید.

بوگاتی برچسب قیمتی ۲.۷ میلیون یورو را برای کایرون در نظر گرفته است و ۵۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد. لازم به ذکر است که بر اساس گفته‌های مدیران بوگاتی، کایرون برخلاف ویرون، باعث درآمدزایی خواهد شد. ۱۱۰ دستگاه از کایرون تاکنون پیش‌فروش شده است؛ این موضوع به این معنی است که در صورت سفارش کایرون، این خودرو پس از ۲ سال به دست شما خواهد رسید.

بوگاتی کایرون

 نظر شما در رابطه با شاهکار جدید بوگاتی چیست؟

برای مشاهده‌ی تمامی مطالب مرتبط با ابرخودروی جدید بوگاتی، به صفحه‌ی بوگاتی شیرون مراجعه کنید.

برای مشاهده‌ی تمامی مطالب مرتبط با این رویداد مهم به صفحه‌ی نمایشگاه خودروی ژنو 2016 مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات