اینتل نیاز به افزایش عمر باتری و کاهش فرکانس پردازشی را پایانی بر قانون مور می‌داند

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
اینتل به عنوان غول سازنده‌ی تراشه‌ها‌ی پردازشی در جهان، درصدد است تا فناوری‌های جدیدی را برای ساخت تراشه مورد استفاده قرار دهد. اینتل با تایید رسیدن به پایان دوران سیلیکون و قانون مور، تحولات گسترده در سال‌های آینده را نوید داده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هرچند که هنوز هم شاهد تولید تراشه‌هایی با فرکانس پردازشی بالا هستیم، اما باید به این موضوع اشاره کرد که مقیاس بهبود تراشه‌ها نه در افزایش فرکانس پردازشی، بلکه در بهبود سایر فاکتورها نهفته است. اینتل حتی پا را فراتر نهاده و به این موضوع اشاره کرده که آینده‌ی صنعت نیمه‌هادی‌ها در توسعه‌ی فناوری‌هایی نهفته که با کاهش انرژی مورد استفاده رابطه دارند. به بیان بهتر، کاهش مصرف انرژی بیش از عملکرد در تراشه‌های تولید شده اهمیت دارد.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط ویلیام هالت، مدیر ارشد گروه تولید و فناوری‌های اینتل، صنعت نیمه‌هادی‌ها در سال‌های آینده تغییرات بسیاری را به خود خواهند دید و فناوری‌های جدید وارد این حوزه خواهند شد که از بنیان با تکنولوژی‌های کنونی مورد استفاده متفاوت هستند. به منظور توسعه‌ی هر چه بیشتر، بسیاری از فناوری‌های نوظهور تمرکز بیشتری روی مصرف انرژی دارند، هرچند این کاهش در مصرف انرژی به قیمت فرکانس تمام می‌شود و باعث می‌شود تا فرکانس هسته‌های جدید کمتر باشد. با توجه به کاهش مصرف انرژی که نتیجه‌‌ی آن کاهش فرکانس پردازشی هسته‌ها است، پس باید بهبود عملکرد را در فاکتورهای دیگری نظیر سری دستورات جدید، تغییرات در تعداد دستورات اجرا شده در هر کلاک و استفاده از هسته‌های پردازشی بیشتر جستجو کرد.

با توجه به اینکه اینتل خود تولید تراشه‌‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ و ۱۴ نانومتر خود را به تاخیر انداخته است، به نظر می‌رسد دیگر باید از سیلیکون به عنوان اصلی‌ترین ماده‌ای که ترانزیستورها با آن ساخته می‌شوند، وداع کرد. به احتمال زیاد در طول یک دهه‌ی آینده شاهد استفاده از مواد جدیدی نظیر تلورید، کربن، ایندیوم آنتی موناید و آرسنید ایندیوم گالیوم در ساخت ترانزیستور‌ها و هسته‌های پردازشی خواهیم بود. با توجه به اینکه بهبود عملکرد هسته‌های پردازشی در گرو کاهش مصرف باتری و نه افزایش فرکانس خواهد بود، پس باید در انتظار گجت‌های هوشمند موبایلی در آینده باشیم که قدرت پردازشی خارق العاده‌ای را به همراه عمر باتری بالا در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات