شکایت و تقاضای غرامت ۵ میلیون دلاری از اپل به دلیل «Error 53»

جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دادگاهی محلی در کالیفرنیا، قرار است به پرونده‌ی شکایت گروهی از اپل به دلیل «Error 53» رسیدگی کند. در این دادخواهی ادعا شده است که اپل برای کنترل پلتفرم سخت‌افزاری آیفون زیاده‌روی کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 شرکت حقوقی PCVA مستقر در سیاتل، قرار است اپل را به دلیل «Error 53» به دادگاه بکشاند. خطای ۵۳ به دلیل تعمیر قطعات مرتبط با سنسور تاچ آی‌دی آیفون 6 و 6s توسط تعمیرکاری به جز اپل اتفاق می‌افتد. در بعضی موارد حتی آسیب‌های جزئی در آیفون‌های جدید، مانند صدمه دیدن بر اثر برخورد گوشی با زمین هم باعث بروز این مشکل می‌شود. این خطا که پس از آپدیت کردن iOS یا بازگرداندن یک نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعات نمایش داده می‌شود، آیفون را قفل و کاملاً بی‌مصرف می‌کند و در حال حاضر هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد. در این حالت کاربر حتی قادر به دسترسی به اطلاعات تلفن خود یا بازیابی آن‌ها هم نخواهد بود.

علاوه بر مشکلات گفته شده، گارانتی اپل شامل حال دستگاه‌هایی که با «خطای ۵۳» روبرو شوند نمی‌شود و ظاهراً تنها راهی که برای صاحبان آیفون باقی می‌ماند تعویض تلفن است.

اولین گزارش‌ها مبنی بر مواجه شدن با این پیغام خطا به اوایل سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد؛ اما این موضوع تا همین اواخر رسانه‌ای نشده بود. هفته‌ی گذشته گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد اپل نه تنها از این موضوع با خبر است، بلکه «غیر قابل استفاده کردن تلفن به صورت نرم‌افزاری» اقدامی عمدی از سوی اپل برای حفظ امنیت iOS است.

یکی از سخنگویان اپل در این رابطه گفته است:

ما از اطلاعات اثر انگشت توسط یک حریم امن که به صورت یکتا با سنسور تاچ آی دی جفت شده است، محافظت می‌کنیم. وقتی iOS متوجه می‌شود که فرآیند جفت‌سازی ناموفق بوده است، تاچ آی‌دی و اپل پی غیر فعال می‌شوند تا دستگاه ایمن باقی بماند.

از این منظر، اپل تلاش می‌کند تا با جلوگیری از جایگزین کردن سنسور تاچ آی‌دی توسط نمونه‌های غیر مجاز و تقلبی، از به سرقت رفتن اطلاعات حساس کاربر مانند اثر انگشت جلوگیری کند.

با این حال، در دادخواهی اخیر از استدلال «حق تعمیر» (right to repair) استفاده شده است. بسیاری عقیده دارند که اپل همواره این حق را از مشتریان خود سلب می‌کند. در بسیاری از موارد اپل حتی باز کردن محصولاتش را بسیار سخت یا غیر ممکن کرده است؛ به طوری که امکان تعمیر دستگاه توسط صاحب آن وجود ندارد. از به کاربردن چسب در متصل کردن قطعات به یکدیگر گرفته تا استفاده از پیچ‌های اختصاصی پنتالوپ (Pentalobe security screw)، مهندسان اپل همواره در تلاش بوده‌اند تا اقدامات تعمیرکاران غیر مجاز را خنثی کنند. اپل ادعا می‌کند که چنین اقداماتی برای کارکرد هرچه بهتر دستگاه و تجربه‌ی کاربری یکنواخت، الزامی است.

شرکت حقوقی PCVA به نمایندگی از موکلان خود به دنبال غرامت حداقل ۵ میلیون دلاری برای جبران خسارات وارد شده به افرادی است که تلفن آن‌ها به دلیل خطای ۵۳ از کار افتاده است. همچنین در صورت موفقیت، این پرونده قرار است اپل را مجبور کند تا با یک آپدیت نرم‌افزاری محدودیت تعمیر را از iOS حذف کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات