محققان می‌گویند: عضلات معمولی کیفیت بیشتری نسبت به عضلات حجیم دارند

پنج‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
مطالعه 2 دقیقه
در حالی که داشتن بدنی عضلانی و ورزیده به آرزوی بسیاری از جوانان تبدیل شده است، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد در مقیاس گرم به گرم، عضلات معمولی قدرت بیشتری نسبت به عضلات حجیم در بدنسازان دارند.
تبلیغات

محققان دانشگاه متروپولیتن منچستر در تحقیق بر روی تأثیر ورزش بر عضلات به نتیجه‌ای سؤال‌برانگیز دست یافته‌اند؛ بسیار عجیب است که یک گرم عضله در بدنسازان توانایی تولید نیروی کمتری از یک گرم عضله در افراد عادی را دارد. دانشمند ارشد این تحقیق هانس دیجنس در این رابطه می‌گوید:

به نظر می‌رسد که رشد بیش از حد عضلات می‌تواند بر روی کیفیت آن‌ها تأثیر منفی به وجود بیاورد؛ بنابراین ممکن است فردی با عضلات معمولی سلامت بالاتری نسبت به کسی که عضلاتی حجیم و با سوخت و ساز بالا دارد، داشته باشد.

در این تحقیق نمونه‌های کوچک از عضلات ران ۱۲ بدنساز مرد، ۶ ورزشکار استقامت مانند دوندگان سرعت و ۱۴ مرد که از لحاظ فیزیکی فعال بوده اما ورزشکار نیستند، بر داشته شده و فیبرهای عضلانی آن‌ها جداسازی شد تا با تست بر روی قدرت و سرعت آن‌ها کیفیت عضلات مشخص شود. در برابر افت کیفیت عضلات در بدنسازان به نظر می‌رسد ورزشکاران استقامت توانسته‌اند به کیفیت بالاتری در عضلات نسبت به افراد عادی دست یابند.

با این حساب چه چیزی باعث می‌شود بدنسازان با عضلاتی برآمده و درشت قدرت بدنی بالایی داشته باشند؟ دیجنس در این زمینه توضیح می‌دهد که جرم زیاد عضلات، ضعف گرم به گرم را پوشش می‌دهد و در نتیجه بدنسازان قدرت بدنی بالاتری نسبت به افراد عادی به دست می‌آورند؛ در‌ واقع حجم بالای عضلات است که انرژی بیشتری را به وجود می‌آورد نه کیفیت عضله، همچنین ورزشکارانی مانند دوندگان دوی سرعت که وزنه‌ای بلند نمی‌کنند از کیفیت گرم به گرم بالاتر عضلات برخوردارند. پروفسور دیجنس می‌گوید:

ما هیچ نشانه‌ای در دست نداریم که پروتئین بالاتر به تولید قدرت بیشتر منجر می‌شود؛ ممکن است موتورهای پروتئینی عضلات در بدنسازان کمتر از افراد عادی نیرو تولید کنند.

هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث کاهش کیفیت عضلات بدنسازان می‌شود؛ تحقیقات بعدی بر پیدا کردن دلایل این اتفاق تمرکز خواهد داشت. آیا نوع تمرینات ورزشی باعث این اتفاق می‌شود یا تفاوت متابولیسم و یا نوع تغذیه؟ باید منتظر باشیم تا مطالعات بعدی به این سؤال‌ها پاسخ دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات