۵ فناوری که توسط اپل منسوخ و باعث پیشرفت تکنولوژی شد

پنج‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
شرکت اپل در زمینه‌ی تلفن‌های هوشمند و دنیای تکنولوژی تحول بسیاری ایجاد کرده است؛ به‌طوری‌که با نوآوری‌های این شرکت بسیاری از تکنولوژی‌های قدیمی منسوخ شده‌اند.
تبلیغات

خواه از طرفداران اپل باشید یا نه، استدلال و بحث کردن در مورد تصمیمات جسورانه‌ی این شرکت در برخی از زمینه‌ها کاری سخت و دشوار است؛ زیرا آن‌ها تصمیماتی بودند که سال‌ها قبل کسی جرئت اجرای آن‌ها را نداشت.

این مجموعه شامل پورت‌ها و درایور‌هایی است که اپل آن‌ها را کنار گذاشت و این کار احتمالا بیش از موفقیت‌های مشابه سایر رقبا در زمینه‌ی ترکیب ویندوز است، اما با توجه به اهمیت این تصمیمات و تحولاتی که در زمینه‌ی تلفن‌های همراه به وجود آورد؛ تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی آن‌ها بپردازیم.

البته، مطالب موجود در این مقاله چیزی بیشتر از مرور خاطرات گذشته است و در بسیاری جهات به آیفون‌های قدیمی مربوط می‌شود. با این حال، چیزی که بیش از سایر موارد دید کلی‌تری برای شما ایجاد می‌کند؛ زمانی است که فکر می‌کنید آیا اپل با حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدست کار درستی انجام‌ داده است یا نه؟! البته دلیل اصلی حذف این ویژگی‌های خاص، متفاوت است، اما یک دلیل مشترک وجود دارد؛ این شرکت معتقد است که این کار سبب پیشرفت فناوری در آینده خواهد شد.

در ادامه ۵ مرحله‌ی کلیدی که شرکت اپل در زمینه‌ی تلفن‌های هوشمند طی کرد تا ۵ فناوری را برای رسیدن به ایده‌ای بزرگ‌تر منسوخ کند، می‌پردازیم.

۱- استفاده از قلم:

آیفون‌ها در سال ۲۰۰۷ با صفحه نمایش مولتی تاچ و سیستم‌عامل ios بهینه‌سازی شده، عرضه شدند.

stylus as a necessity

استیو جابز حرف‌هایش را با صراحت بیان می‌کرد. در دنیایی که همه حرف‌های پرزرق‌وبرق و پیچیده می‌زدند او روراست بود. بنابراین جای تعجب نداشت وقتی که در مورد قلم استایلوس صحبت می‌شد، البته برای کنترل گوشی و نه مقاصد طراحی، او سریع و کوتاه پاسخ می‌داد «قطعا دستگاهِ ساخته‌شده به‌دردنخور است.»

۲- حذف صفحه کلید و دکمه‌ها در تلفن همراه:

آیفون‌ سال ۲۰۰۷ به همراه صفحه نمایش مولتی تاچ و ios بهینه‌شده، راهی بازار شد.

The 'button phone'

واکنش استیو بالمر در خصوص انتشار اولین آیفون، احتمالا رایج‌ترین واکنش طرفداران تکنولوژی‌های قدیمی و تاریخ گذشته در برخورد با تکنولوژی مدرن بود؛ بالمر که در آن زمان، مدیر اجرایی شرکت مایکروسافت بود، با خنده و تمسخر اعلام کرد فروش آیفون در بازار، کاهش خواهد یافت و اپل آن دسته از مشتریان خود را که برای انجام مقاصد تجاری خود از آیفون استفاده می‌کنند، به دلیل حذف صفحه کلید در این محصول از دست خواهد داد.

احتمالا بالمر باید قبل از این‌که این‌چنین در مورد آیفون اظهار نظر می‌کرد، بررسی‌های بیشتری انجام می‌داد؛ اما در آن زمان با توجه به شرایط، شاید این نظر چندان هم بی‌مورد نبود. با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی و استقبال مردم از آن، شرایط تغییر کرد و مایکروسافت نیز برای این‌که از بازار رقابت عقب نماند، مجبور بود تا به‌سرعت درباره‌ی محصولات خود تصمیم‌گیری کند. اما این تصمیم مدت‌ها به طول انجامید و بالاخره بعد از مدت‌ها، مایکروسافت از ویندوزفون رونمایی کرد. Windows Phone با هدف استفاده در گوشی‌های هوشمندی ایجاد شد که فاقد صفحه کلید فیزیکی بودند. امروزه، تصور این‌که تلفن‌ همراه دارای صفحه کلید فیزیکی باشد، ایده‌ای جالبی به نظر نمی‌رسد.

۳- حمل و نقل نر‌م‌افزار‌ در بسته‌بندی‌ فیزیکی

ایجاد App Store اپل در سال ۲۰۰۸ موجب شد تا با ایجاد مرکز توزیع نرم‌افزار‌ به‌صورت مجازی، امکان پخش نرم‌افزار‌ به‌صورت آنلاین ایجاد شود.

software-boxes-c1

احتمالا بسیاری از شما، هیچ‌گاه در زندگی خود یک بسته‌ی نرم‌افزاری خریداری نکرده‌اید. زیرا با وجود امکان خرید نرم‌افزار‌ها به‌صورت آنلاین، آن‌هم با فشردن یک دکمه و با استفاده از تلفن همراه یا کامپیوتر، دیگر نیازی به خرید نرم‌افزار به‌صورت فیزیکی نیست.

این در حالی است که تا ۸ سال قبل، هیچ مرکز فروش اینترنتی نرم‌افزار وجود نداشت تا نرم‌افزار‌‌ مورد نیاز را به‌صورت آنلاین به فروش برساند. در سال ۲۰۰۸، اپل اولین فروشگاه اپلیکیشن را ایجاد کرد. مدتی بعد نیز اندروید با پیروی از اپل، Android Market را راه‌اندازی کرد که بعد‌ها نام آن به Google Play Store تغییر کرد. مایکروسافت آخرین شرکتی بود که از فروشگاه مجازی خود با نام Windows Marketplace رونمایی کرد.

۴- تشویق کاربران به استفاده از تسک منیجر (task managers):

انتشار ios در سال ۲۰۰۷، استفاده از task manager به عنوان یک ضرورت را منسوخ کرد.

task-manager

در گذشته عموم مردم قادر به استفاده از کامپیوتر‌ نبودند و فقط متخصصان برای انجام کار‌های خود از آن استفاده می‌کردند. شاید نیازی به توضیح این موضوع نباشد، اما حدود ۱۰ سال پیش بدترین چیزی که در مورد خرید یک کامپیوتر به‌عنوان هدیه‌ برای پدر و مادر یا دوستانتان وجود داشت؛ این بود که خودتان باید مسئولیت آموزش و نحوه‌ی استفاده از آن را به عهده می‌گرفتید. این موضوع قابل انکار نیست که استفاده از task manager و ترمینال‌ها و موارد مشابه، کار چندان ساد‌ه‌ای نیست و برای افرادی که اطلاعات زیادی در مورد کامپیوتر ندارند خسته‌کننده‌ و دشوار است.

توجه به جمله‌ی معروف استیو جابز که امروزه توسط بسیاری سازندگان سیستم عامل‌های شناخته‌شده مانند اندروید نیز مورد توجه قرار گرفته است، خالی از لطف نیست. او معتقد بود هنگام انجام کار‌ها‌ی چندگانه آن‌هم به‌صورت هم‌زمان، استفاده از task manager برای کاربران بسیار ناخوشایند است و آن‌ها دوست ندارد حتی به استفاده از آن فکر کنند. یکی دیگر از دستاورد‌های بزرگ اپل، از بین بردن نیاز به استفاده‌ی مکرر کاربران از task manager به هنگام کار با تلفن‌های هوشمند شرکت اپل است.

۵- فلاپی دیسک، سی‌دی/ دی‌وی‌دی و...

پس از انتشار iMac در سال ۱۹۹۷ استفاده از فلاپی درایو‌ها کنار گذاشته شد. در سال ۲۰۰۸ نیز با انتشار مک‌بوک ایر، استفاده از درایو سی‌دی و دی‌وی‌دی در محصولات این شرکت منسوخ شد.

-KAYPRO.GIF

اپل به‌عنوان شرکت منسوخ کننده استفاده از درایور فلاپی دیسک و  CD/DVD شناخته می‌شود و این‌طور به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک، این شرکت با عرضه و رونمایی از فناور‌ی‌های جدید، استفاده از درایورهای فلش USB  را نیز منسوخ خواهد کرد. حذف فلاپی دیسک‌ها زمانی اتفاق افتاد که استیو جابز به اپل بازگشت و  iMac‌ جدید و پرطرفدار  با یک درایو CD/DVD، ولی فاقد درایور فلاپی استاندارد عرضه شد. پیشرفت بزرگ بعدی در سال ۲۰۰۸ و زمانی اتفاق افتاد که مک‌ بوک ایر توسط اپل به بازار عرضه شد؛ یک لپ‌تاپ نازک که فاقد درایور CD/DVD بود.

امروزه، هنوز هم برخی از لپ‌تاپ‌های موجود دارای درایور CD/DVD هستند، اما این چیزی جز یک یادگاری از زمان گذشته نیست و به‌زودی شرکت‌های سازنده‌ی این‌گونه لپ‌تاپ‌ها مجبور خواهند شد برای به دست آوردن قسمتی از بازار، محصولات خود را بدون وجود درایور CD/DVD تولید کنند. زندگی در دنیایی با محوریت محصولات اپل باعث می‌شود زندگی راحت‌تری داشته باشیم. در آینده‌ای نزدیک نیز شاهد انتشار یک سیستم انتقال بی‌سیم خواهیم بود که با رونمایی از آن، تحول عظیمی در جهان ارتباطات ایجاد می‌شود و این فناوری به یکی از اجزای اصلی ارتباطات تلفنی مبدل خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات