ترامپ بورس تهران را نیز شوکه کرد

چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بورس تهران به دلیل پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهور ایالات متحده آمریکا با افت شدید شاخص روبرو شد.
تبلیغات

اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بر بورس تهران تأثیر بسزایی گذاشت و قبل از اعلام قطعی نتایج در یک ساعت اول آغاز به کار بورس تهران در روز چهارشنبه ۱۹ آبان‌ ماه سبب بیش از ۱۲۰۰ واحدی در شاخص بورس شد.

این سقوط بعد از آن نیز ادامه داشت و تا لحظه مخابره این خبر، بورس تهران با افت ۱۳۵۶ واحدی در شاخص کل روبرو شد و تا ۷۸ هزار و ۵۱۴ واحد عقب نشینی کرد و بیشتر نمادهای معاملاتی تا‌کنون معاملات منفی را پشت سر گذاشته‌اند. 

شاخص آزاد شناور نیز تا این لحظه بیش از ۱۷۰۰ واحد کاهش پیدا کرده و شاخص بازار اول با ۱۰۶۵ واحد کاهش به رقم ۵۵ هزار و ۴۲۵ واحد رسید.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان بورس این افت را هیجانی و زودگذر عنوان کرده‌اند. در این رابطه امید احمدی کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: «با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و مشخص شدن تقریبی نتیجه این انتخابات، بازارهای جهانی سرمایه واکنشی هیجانی به این رخداد داشته‌اند که بورس ما نیز از این جو موجود بی‌بهره نبوده است.»

احمدی ادامه داد: «البته این واکنش تا حدودی نیز منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا نامزدها و احزاب آمریکایی موضع‌گیری‌های متفاوتی در حوزه‌های مختلف بویژه مسایل سیاسی دارند که مجموعه این عوامل بر همه‌ی بازارها بویژه بازار سهام اثرگذار بوده و خواهد بود.»

این کارشناس بازار بورس معتقد است: «در این میان نکته قابل توجه این است که رفتار امروز بازار سرمایه، هیجانی و روانی است و کسانی که امروز سهام خود را صرفا به دلیل جو منفی بازار می‌فروشند از این کار در روزهای آینده خوشحال نخواهند بود.»

در این میان شاخص بورس داوجونز نیز پس از ۱۱ سپتامبر اولین سقوط شدید خود را تجربه کرده و بازارهای سهام آسیا نیز روندی نزولی را سپری می‌کنند. در این جود به وجود آمده بازار نیکی ۲.۲ درصد، هانگ سنگ در هنگ کنگ ۳.۵ درصد، شانگهای کامپوزیت ۱.۳ درصد و ای اس اکس ۲۰۰ استرالیا هم 3.7 درصد افت داشته‌اند.

باید منتظر بود و دید بازار بورس در آمریکا پس از آغاز به کار در روز چهارشنبه به وقت این کشور چه تحولاتی از خود نشان خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات