ساتیا نادلا: واقعیت افزوده آینده کامپیوترها است

چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ساتیا نادلا در مصاحبه‌ای با سردبیر وال‌استریت ژورنال به هدف‌های مایکروسافت، آینده‌ی رایانش و پروژه‌ی واقعیت افزوده‌ی این شرکت اشاره کرد.
تبلیغات

شرکت مایکروسافت، امروز در مراسم پاییزی خود سری جدیدی از محصولاتش را معرفی خواهد کرد. مدیرعامل این شرکت، ساتیا نادلا، در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال اعلام کرد که آینده‌ی مایکروسافت را در واقعیت افزوده (Augmented reality) می‌بیند.

نادلا در این مصاحبه گفت: «برای من مفهوم کامپیوتر نهایی در ترکیبی از واقعیت و فضای مجازی خلاصه می‌شود. حوزه‌ی دید هر انسان می‌تواند یک نمایشگر گسترده باشد. شما جهان واقعی را می‌بینید اما در آن جهان اشیائی را مشاهده خواهید کرد که مجازی و هولوگرام هستند.»

نادلا به محصول جدید مایکروسافت، «هولو لنز»، اشاره دارد که محصول این شرکت در دنیای واقعیت افزوده است. چند ماه پیش، مایکروسافت اعلام کرد که پلتفرم «ویندوز هولوگرافیک»‌ را روی توسعه‌دهنده‌ی شخص ثالث باز خواهد کرد. به این طریق توسعه‌دهندگان مستقل می‌توانند به گسترش این تکنولوژی کمک کنند و در کنار هدست‌های واقعیت افزوده، محصولات واقعیت مجازی (VR) خود را طراحی کنند.

با این حال نادلا همچنان به دنبال راهکارهای جدیدی برای استفاده‌ی کاربردی از واقعیت افزوده است. او می‌گوید تا همینجا دانشگاه کیس وسترن ریزرو از این تکنولوژی در کلاس‌های آناتومی خود استفاده می‌کند. به گفته‌ی او این تکنولوژی می‌تواند در کاربردهای روزمره نیز موثر باشد. از جمله بهبود محیط خانه و معرفی راه‌حلی برای ساده‌تر کردن خرید. او می‌گوید:‌ «تصور کنید پیش از خرید امکانات منزل، بتوانید آن‌ها را در محل واقعی خود ببینید و با توجه به آن سفارش را نهایی کنید.»

نادلا تلاش‌های فعلی این شرکت برای همه‌گیر کردن واقعیت افزوده را با برنامه‌های چند سال پیش مایکروسافت برای عرضه‌ی سرفیس مقایسه می‌کند. او می‌گوید: «ما کار نسبتا بزرگی انجام دادیم. پیش از این مردم می‌پرسیدند که ۲ در ۱ چه معنی دارد. حالا این محصولات به یک دسته‌بندی جداگانه تبدیل شده‌اند. چه در زمان عرضه‌ی هولولنز، واقعیت افزوده یا سرفیس، همیشه نیم‌نگاه ما به ابداع آینده و روش‌های رایانش جدید بوده است.»

این نوع نگاه، فعالیت در زمینه‌ی هوش مصنوعی را نیز در بر می‌گیرد. شاخه‌ای که حالا بخشی مجزا از مایکروسافت را تشکیل داده است. 

نادلا اعتراف می‌کند برای مدتی طولانی مایکروسافت به موفقیت‌های قبلی خودش قانع بود. او می‌گوید که «موفقیت زودرس گاهی به پیشرفت انسان ضربه می‌زند». هرچند نادلا می‌خواهد مایکروسافت را به سمتی هدایت کند که به دنبال «یادگیری» باشد تا اینکه خود را عالم مطلق بداند. او می‌گوید: «ما همه‌گیر شدن موبایل‌ها را از دست دادیم. حالا باید به دنبال رشد در شاخه‌های جدید و متفاوت باشیم.»

او همچنین به تجربه‌های ضعیف مایکروسافت در خرید نیز اشاره کرد. خریدهایی از جمله اسکایپ و نوکیا. هرچند با افتخار درباره‌ی ماین‌کرفت صحبت کرد و اینکه چگونه این محصول به پروژه‌ی آموزش این شرکت در STEM (علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات) یاری می‌رساند. نادلا همچنین اشاره کرد که لینکداین خرید بسیار خوبی برای این شرکت است. از این جهت که مایکروسافت تا همینجا نیز همکاری گسترده‌ای با متخصصان داشته است. او می‌گوید در اختیار گرفتن شرکت‌های جدید کمی پیچیده است. چون باید با برنامه‌های بلندمدت شرکت شما سازگاری داشته باشد و شما را در رسیدن به هدفتان یاری کند.

نادلا همچنین به شایعات حضور مایکروسافت در بازار خودروها پایان داد. او اعلام کرد: «ما بسیار خوشحالیم که شرکت‌های بزرگ ماشین سازی از آزور (سرویس کلاد مایکروسافت) به عنوان میزبان خدمات خود استفاده می‌کنند. مایکروسافت همکار قابل اعتمادی است؛‌ و با این شرکت‌ها به رقابت نخواهد پرداخت.»

او همچنین درباره‌ی نوع نگاه مایکروسافت به بازار، گفت: «برای من مایکروسافت همیشه نماینده‌ی شرکت‌هایی است که به کاربردی بودن توجه به‌سزایی دارند. این مسئله برای ما بسیار مهم است. ما شرکتی هستیم که هم‌شانه‌ی سازنده‌ها و افراد خلاق حرکت می‌کند و این همان شهرتی است که به دنبال آن هستیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات