یادگیری ماشین گوگل را به بزرگترین پلتفرم کلود تبدیل خواهد کرد

جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ابزارهای یادگیری ماشین، توانسته‌اند شرکت بزرگ اِورنوت را متقاعد کنند که حجم اطلاعات عظیم خود را به سرویس‌های ابری گوگل بسپارد. اما آیا این ابزارها گوگل را به پیشتاز رایانش ابری تبدیل خواهد کرد؟
تبلیغات

با وجود اینکه سال‌ها است گوگل خدمات کلود را به مشتریان خود ارائه می‌دهد؛ این شرکت از دیدگاه رشد مشتری همچنان با رقبای خود یعنی آمازون و مایکروسافت فاصله زیادی دارد.

هرچند با رهبری دایان گرین (یکی از موسسان VMware)، که به عنوان نایب رئیس خدمات ابری گوگل فعالیت می‌کند، این شرکت در تلاش است همکاری‌های جدیدی را شروع کند و محصولاتی عرضه کند که برای طیف گسترده‌ای از مشتریان قابل استفاده باشد. گوگل در زمان مدیریت گرین، نام‌های بزرگی (از جمله اسپاتیفای) را به لیست مشتریان خود اضافه کرده است.

در کنار اسپاتیفای، شرکت «اِورنوت» نیز از مشتریان پلتفرم گوگل کلود است. شرکتی که یکشنبه اعلام کرد اطلاعاتش را از دیتاسنترهای خصوصی خود به سرویس ابری گوگل منتقل خواهد کرد. انیربان کاندو، مدیرارشد تکنولوژی اورنوت، می‌گوید آن‌ها در زمان جستجوی سرویس‌دهنده‌ی جدید خود به دنبال امکاناتی فراتر از نیازهای پایه‌ای خود می‌گشتند. اورنوت به دنبال میزبانی بود که بتواند سرویس‌های «یادگیری ماشین» (machine learning) را در سطح بالایی ارائه کند و به آن‌ها اجازه‌ی تولید سیستم‌های مختلفی را بدهد که بر اساس این تکنولوژی فعالیت می‌کنند.

ابزارهای گوگل، مانند ای‌پی‌آیِ زبان محاوره، که زبان محاوره‌ را به زبانی قابل شناسایی توسط رایانه تبدیل می‌کند، از مهم‌ترین دلایل انتخاب گوگل کلود توسط اورنوت است. در اصل همین ابزارهای یادگیری ماشین بود که سرویس وب آمازون را (که بسیاری آن را بزرگترین سرویس ابری حال حاضر جهان می‌دانند) از لیست انتخاب‌های اورنوت خارج کرد.

کاندو می‌گوید: «آمازون در زیرساخت‌های یادگیری ماشین بسیار قوی عمل می‌کند. اما در بخش اپلیکیشن و نرم‌افزار، گوگل به شکل چشمگیری از رقبای خود پیش است».

یکی از موسسان لینکدین، رید هافمن، نیز همین اعتقاد را دارد. او در جشنواره‌ی «تک کرانچ دیسراپت» به همین موضوع اشاره کرد و گفت گوگل و مایکروسافت پیشتازانِ یادگیری ماشین هستند؛ و آمازون «در تلاش برای رسیدن به آن‌ها است».

کاندو نیز اشاره می‌کند که در تست‌هایی که این شرکت پیش‌بینی کرده بود سرویس‌های گوگل دقت بسیار بیشتری از خود نشان داده‌اند. او می‌گوید در کنار امکانات ظاهری هر پلتفرم ابری؛ کارکرد واقعی آن‌ها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

google servers

کاندو در جواب اینکه آیا در این تست‌ها، گوگل نتایجی بهتر از مایکروسافت ارائه کرده است؛ پاسخ داد که نمی‌خواهد هیچ شرکتی را ضعیف‌تر از دیگری جلوه دهد؛ اما «نتایج به شکل قابل توجهی به نفع گوگل بودند».

در برنامه‌های بلند مدت اورنوت، یادگیری ماشین نقش به سزایی ایفا می‌کند. زیرا این شرکت به دنبال استفاده از اپِ محبوب خود در زمینه‌ی یادداشت برداری است تا اپلیکیشن‌های هوشمند جدیدی را تولید کند. با توجه به اینکه در بازار امروز شرکت‌های زیادی به دنبال استفاده از ابزارهای یادگیری ماشین هستند؛ توانایی‌های گوگل به آن‌ها کمک خواهد کرد فاصله‌ی خود را از رقبای خود در زمینه‌ی رایانش ابری کمتر کنند.

ال هیلوا، تحلیلگر بازارهای جهانی، می‌گوید: «نزدیک‌بودن سرویس‌ها به علم دیتا یکی از مهمترین ویژگی‌های یک شرکت بزرگ است. گوگل این نیاز را به خوبی درک می‌کند. زیرا حجم بسیار عظیمی از دیتاها را ارائه می‌کند و در کنار این بر روی نوع‌آوری در زمینه‌ی هوش مصنوعی تمرکز دارد. هرچند حالا زمان این رسیده است که آن‌ها از توانایی‌های خود برای جذب مشتریان بزرگ مانند اورنوت استفاده کنند.»

با این وجود مشخص نیست که آیا توانایی‌های گوگل در بلند مدت همچنان برای آن‌ها تاثیرگذار باشد و شرکت‌های بزرگ را به استفاده از سرویس کلود این شرکت وادار کند. مخصوصا در زمانی که اکثر بازیگرهای بزرگِ بازار تکنولوژی به دنبال بالا بردن توان خود در زمینه‌ی رایانش ابری هستند.

با این وجود، اورنوت تنها شرکتی نیست که از امکانات یادگیری ماشین گوگل استفاده می‌کند. شرکت دیزنی از «کلود ویژن» این شرکت استفاده کرد تا ابزاری تبلیغاتی برای بازسازی «اژدهای پیت» طراحی کند. همچنین شرکت «ویکس» که در زمینه‌ی ساخت وبسایت فعالیت دارد از همین ابزار برای پیدا کردن تصاویر مرتبط با محتوای سایت‌های خود استفاده می‌کند.

در نهایت اینکه انتقال اورنوت به سرویس گوگل کار بسیار پیچیده‌ای خواهد بود. این شرکت حدود ۳ پتابایت (معادل ۳ هزار ترابایت) اطلاعات را در دیتاسنترهای خود ذخیره کرده است. این شرکت آماده است که کوچ خود به سرویس‌های گوگل را از ماه اکتبر آغاز کند؛ و امیدوار است که تا آخر همین سال میلادی این انتقال به پایان برسد.

همزمان اورنوت تلاش خواهد کرد که با توسعه‌ی امکانات جدید، از سرویس‌های کلود گوگل، از جمله یادگیری ماشین و زیرساخت‌های قوی این شرکت، بیشترین استفاده را ببرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات