استیون هاوکینگ درباره‌ی نابودی بشر به دست خودش در ۱۰۰ سال آینده هشدار می‌دهد

چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
اظهار نظرهای استیون هاوکینگ همواره مناقشه برانگیز بوده‌اند. این دانشمند بزرگ فیزیک نظری در جدیدترین اظهار نظر خود در مصاحبه‌ای هشدار داده است که با پیشرفت‌های سریع در عرصه‌ی علم و تکنولوژی، بشریت در خطر از بین بردن خود ظرف ۱۰۰ سال آینده قرار دارد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هاوکینگ عقیده دارد که اگرچه پیشرفت در زمینه‌ی علم و تکنولوژی خوب است، اما موجب پدیدآمدن راه‌های جدیدی برای نابودی انسان نیز می‌شود. او از جمله این موارد به گرمایش جهانی، جنگ اتمی و ویروس‌هایی که مهندسی ژنتیک شده‌اند به عنوان موارد احتمالی که ممکن است سرنوشت شومی برای بشریت رقم بزنند اشاره می‌کند.

این اولین باری نیست که هاوکینگ خطر مواجهه با یک فاجعه‌ی دست ساز بشر را گوشزد می‌کند. در سال ۲۰۱۴ او گفته بود که هوش مصنوعی می‌تواند پایانی برای نژاد انسان‌ها باشد.

هاوکینگ همچنین تاکید می‌کند که خودش یک آدم خوشبین است و اعتقاد دارد که می‌توانیم بر مشکلاتی که پیش روی بشریت قرار دارند غلبه کنیم؛ اما اگر قرار باشد بدترین حالت‌ها را در نظر بگیریم و برای رویارویی با آن‌ها آماده باشیم، یکی از راه‌هایی که می‌توانیم از بقای نسل انسان مطمئن باشیم ایجاد یک مستعمره بر روی یکی دیگر از سیارات مانند مریخ است؛ هرچند بعید است حداقل تا یک قرن دیگر این اتفاق عملی شود.

هاوکینگ می‌گوید وقوع یک فاجعه در ابعاد جهانی که حیات انسان بر روی زمین را تهدید کند ظرف هزار تا ده هزار سال آینده قطعی است. اما تا آن موقع احتمالاً انسان‌ها در نقاط دیگری به جز زمین هم مستقر شده‌اند. بنابراین ۱۰۰ سال آینده بازه‌ی بسیار خطرناکی برای انسان‌ها است؛ چرا که به شدت پیشرفت خواهیم کرد و در عین حال پایگاه امنی خارج از این سیاره نداریم.

استیون هاوکینگ میگوید:

"اگرچه احتمال اینکه بگوییم در یک سال خاص، زمین با فاجعه مواجه خواهد شد کم است، اما وقتی احتمالات را با هم جمع کنیم، ظرف هزار تا ده هزار سال آینده بروز فاجعه‌ای مرگ بار قطعی است؛ و از آنجایی که تا صد سال آینده قادر به ساخت کلونی‌های مستقل در دیگر سیارات نخواهیم بود، باید در این بازه‌ی زمانی بسیار مراقب باشیم."
shutterstock 297150701 970e1

با این حال هاوکینگ می‌گوید اکنون زمان باشکوهی برای زندگی کردن است؛ مخصوصاً برای دانشمندان و به ویژه فیزیک‌دانان نظری مانند خودش؛ چرا که اکتشافات جدید بی‌شماری در انتظار دانشمندان هستند.

هاوکینگ همچنین در جدیدترین تئوری خود درمورد سیاه‌چاله‌ها که در اوایل این ماه در قالب یک مقاله منتشر شده بود گفته بود که سیاه‌چاله ها می‌توانند در افق رویداد (مرزی در نزدیکی سیاه‌چاله‌ها که فراتر از آن هیچ چیز حتی نور هم توان فرار کردن از نیروی جاذبه‌ی قوی سیاه ‌چاله را ندارد) اطلاعاتی را که به اصطلاح "مو (Hair)" نام دارند نگه‌داری کنند. این موها اطلاعاتی درباره‌ی سیاه‌چاله به ما می‌دهند و به ما کمک خواهند کرد تا پارادوکس از دست دادن اطلاعات را حل کنیم.

به نظر شما چه خطرات دیگری موجودیت بشر را ظرف ۱۰۰ سال آینده تهدید خواهند کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات