یوتیوب در آینده تغییرات گسترده‌ای را به خود خواهد دید

دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴
مطالعه 4 دقیقه
یوتیوب امروزه به یکی از ارکان اصلی اینترنت تبدیل شده است. این سرویس که توسط گوگل به فضای مجازی راه یافته، نسل جدید شبکه‌های ویدیویی را شکل داده است. اصلی‌ترین ویژگی این سرویس رایگان بودن استفاده از آن در کنار نمایش تبلیغات ویدیویی است؛ اما گوگل در نظر دارد تا این روند را تغییر داده و سرویس اشتراکی با پرداخت حق اشتراک را راه‌اندازی کند.
تبلیغات

گوگل با راه‌اندازی سرویس یوتیوب سر و شکل تازه‌ای را به سرویس‌های ویدیویی اینترنتی داد. در حال حاضر این سرویس بیش از یک میلیارد عضو دارد که محتوای ویدیویی این سرویس بزرگ و بی‌انتها را تامین می‌کنند. در یوتیوب می‌توان انواع ویدیوهای حرفه‌ای و آماتور را در زمینه‌های مختلف مشاهده کرد. همچنین انواع موزیک ویدیو‌ها و شماری از فیلم‌های سینمایی نیز در یوتیوب قابل دیدن هستند. اما ویژگی اصلی این سرویس ویدیویی رایگان بودن آن است. تاکنون گوگل در قبال پخش انواع فایل‌های ویدیویی، هزینه‌ای را از کاربران دریافت نکرده و به کسب درآمد از طریق نمایش تبلیغات در وب سایت خود اکتفا کرده است. در صورتی که از این سرویس استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که در ابتدای ویدیو، ویدیوی دیگری مرتبط با موضوع ویدیویی که شما می‌خواهید تماشا کنید، برایتان پخش می‌شود.

گوگل تا پایان سال جاری میلادی احتمالا سرویس اشتراک در یوتیوب را برای تماشای شماری از ویدیوها راه‌اندازی خواهد کرد

براساس اطلاعات ارائه شده گوگل تا انتهای سال جاری میلادی تغییرات گسترده‌ای را در سرویس ویدیویی خود اعمال خواهد کرد. غول جستجو در نظر دارد تا پایان سال جاری میلادی دو تغییر عمده را در یوتیوب ایجاد کند. این تغییرات شامل معرفی دو سیستم جدید عضویت در یوتیوب است که البته یکی از این سرویس‌ها کار خود را از نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی بصورت بتا آغاز کرده است. این سرویس Music Key نام دارد. سرویس دیگری که احتمالا تا پایان سال جاری میلادی توسط گوگل عرضه خواهد شد، سرویس اشتراک ویدیو در یوتیوب است که بیشتر با هدف تولیدکنندگان محتوای پرطرفدار یوتیوب عرضه خواهد شد. شنیده‌ها حکایت از این دارد که یوتیوب ترکیبی از ویدیوهای رایگان، ویدیوها با نمایش تبلیغات و ویدیوهایی با خرید اشتراک خواهد بود.

همانطور که می‌دانید اغلب ویدیوهای یوتیوب بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و بخشی نیز به‌همراه نمایش ویدیوها با تبلیغات همراه شده‌اند. اما بنابر شنیده‌ها گوگل در پی آن است تا با ایجاد سرویس اشتراک غیررایگان برای سرویس خود، از این طریق امکان کسب درآمد را برای تولیدکنندگان ویدیو فراهم کند. شاید در نگاه اول ایجاد دو سرویس اشتراک برای یوتیوب کمی عجیب به نظر برسد، اما یوتیوب این قابلیت را به مثابه پیشنهاد دو پکیج ورزشی و فیلم از سوی کمپانی‌های ارائه‌ی خدمات تلویزیون کابلی عنوان کرده است.

یوتیوب با در اختیار داشتن بیش از یک میلیارد کاربر، از بستر مناسبی به منظور ارائه‌ی چندین سرویس استریم برخوردار است

یوتیوب با در اختیار داشتن بیش از یک میلیارد کاربر، از بستر مناسبی به منظور ارائه‌ی چندین سرویس استریم برخوردار است؛ اما واکنش‌ها در صنعت موسیقی در قبال این موضوع متفاوت است. شماری از کارشناسان معتقدند که یوتیوب آنچنان که باید برای سرویس Music Key بازاریابی نکرده است. این عده به این موضوع اشاره می‌کنند که عدم تبلیغات حول سرویس موسیقی گوگل نشان از این دارد که غول جستجو اعتقادی به عرضه‌ی سرویس موسیقی خود ندارد.

یکی از کارشناسان صنعت موسیقی در این خصوص به این موضوع اشاره کرده که گوگل به Music Key علاقه دارد، اما وی سیاست‌های در پیش گرفته شده توسط این سرویس را زیر سوال برده است. این کارشناس موسیقی به این موضوع اشاره کرده که قرارداد همکاری گوگل با شماری از کمپانی‌های موسیقی که با گوگل همکاری می‌کنند در سال ۲۰۱۶ به پایان خواهد رسید. تاخیرهای ایجاد شده در عرضه‌ی رسمی سرویس گوگل باعث شده تا گوگل با نزدیک شدن به زمان پایان قرارداد، از این کمپانی‌ها دلجویی کند.

مباحثه‌ی کمپانی‌های موسیقی و یوتیوب در خصوص همکاری با یکدیگر هیچ گاه به یک نتیجه‌ی اساسی نرسیده است. براساس اطلاعات ارائه شده، کمپانی‌های تولیدکننده‌ی موسیقی به این موضوع اشاره کرده‌اند که گوگل مبلغ چندانی را در قبال موسیقی‌های این کمپانی‌ها پرداخت نمی‌کند؛ هرچند این موسیقی‌ها ترافیک فراوانی را راهی این سرویس می‌کنند، اما در مقابل گوگل مدعی است که یوتیوب در سال‌های اخیر میلیاردها دلار به این کمپانی‌ها پرداخت کرده است. کمپانی‌های تولید کننده‌ی موسیقی علاقمندند تا گوگل به جای ارائه‌ی رایگان سرویس، خدمات اشتراکی را در اختیار مشترکان قرار دهد.

با وجود اینکه اسپاتیفای در سال‌های اخیر بسیار رشد کرده، اما همچنان یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم استریم موسیقی فعالیت می‌کند

 با وجود اینکه اسپاتیفای در سال‌های اخیر بسیار رشد کرده، اما همچنان یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم استریم موسیقی فعالیت می‌کند. براساس آمارهای ارائه شده از هر پنجاه ویدیویی که در یوتیوب تماشا می‌شود، ۴۵ مورد مربوط به موزیک ویدیوها هستند. شنیده‌ها حکایت از این دارد که شرکت‌های موسیقی مذاکرات با گوگل را برای رسیدن به توافق آغاز کرده‌اند، اما هنوز نتیجه‌ای در این خصوص حاصل نشده است.

با استفاده از سرویس‌های اشتراک ویدیو کاربران قادر خواهند بود تا فارغ از تماشای تبلیغات، به راحتی به تماشای ویدیوها بپردازند. همچنین کاربرانی که به عضویت این سرویس درآمده باشند، می‌توانند ویدیوهای مورد نیاز خود را به راحتی دانلود کنند تا در صورت لزوم در حالت آفلاین نیز مورد استفاده قرار دهند.

گوگل امیدوار است تا با ارائه‌ی دو سرویس اشتراک ویدیو و موسیقی خود، در فصل‌های آینده بالاخره به سوددهی برسد. این بخش از کمپانی با وجود کسب درآمدی ۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۴، سودی را عاید کمپانی نکرده بود. باید دید که عملکرد کمپانی پس از عرضه‌ی سرویس‌های به اشتراک‌گذاری به چه ترتیب خواهد بود؟

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات