بررسی دستبند سلامتی نابو ایکس (Nabu X) ریزر

شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
مطالعه 13 دقیقه
کمپانی ریزر در CES امسال از یک دستبند سلامتی هوشمند رونمایی کرد که بر خلاف نسخه پیشین به نمایشگر مجهز نیست و قیمت بسیار مناسبی هم دارد. Nabu X یک دستبند سلامتی با طراحی ظاهری ساده و مقاومت بالا است که علاوه بر قابلیت‌های حوزه سلامتی، امکان مطلع کردن کاربر از اعلانیه‌ها را نیز دارد. در ادامه با بررسی زومیت از Nabu X همراه شوید.
تبلیغات

ما Razer را با محصولات مخصوص بازی، مثل ماوس و کیبوردهای ارگونومیک و زیبایش می‌شناسیم. اما در CES 2014 مشخص شد که این کمپانی قصد دارد در حوزه‌های دیگری به غیر از سخت‌افزار مخصوص گیمینگ نیز وارد شود. Nabu محصولی بود که ریزر در این نمایشگاه معرفی کرد؛ یک دستبند سلامتی با یک نمایشگر که علاوه بر قابلیت‌های حوزه سلامتی امکان مشاهده نوتیفیکیشن‌ها را هم به شما می‌داد. اما در CES امسال نسخه‌ی بروز شده‌ای از این دستبند با نام Nabu X رونمایی شد که با وجود شباهت ظاهری نسبت به نسل قبلی، به جای یک نمایشگر، سه چراغ LED مجهز شده و قیمت بسیار پایین‌تری دارد.

Nabu X یک محصول ساده، سبک و ارگونومیک است که می‌تواند با قرار گرفتن بر روی مچ دستِ کاربر، هم اطلاعات دقیق و خوبی درباره‌ی میزان تحرک و فعالیت روزانه او بدهد و هم در صورت دریافت نوتیفیکیشن‌ها، با موتور لرزشی که دارد و با یک ویبره کوچک این اعلانیه‌ها را به کاربر اطلاع دهد.

نابو ایکس

از Nabu چندان استقبال خوبی نشد، اما Nabu X به خاطر قیمت مناسبش توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد. این محصول توسط شرکت پانا در اختیار زومیت قرار گرفته تا مورد بررسی قرار گیرد و در بازار ایران با قیمت ۲۳۰٫۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

طراحی ظاهری

از نظر ظاهری می‌توان نابو ایکس را در یک عبارت خلاصه کرد: «مقاوم و راحت، اما بسیار ساده!»

از نظر زیبایی‌شناختی نمی‌توان قضاوتی قطعی روی این دستبند داشت. ظاهر آن بسیار ساده و محافظه کارانه است و این موضوع مزایا و معایب خودش را دارد. مزیت این سادگی آن است که در تیپ و نوع لباس پوشیدن شما ناهمگونی ایجاد نمی‌کند و هر نوع لباسی بپوشید، این دستبند همچون یک وصله ناجور نمی‌نماید. اما شاید نابو ایکس کمی بیش از حد ساده است و این باعث می‌شود که شایددر طولانی مدت ظاهر آن دل شما را بزند و دیگر تمایلی به استفاده از آن نداشته باشید.

nabu-x-17

ظاهر این گجت شباهت بسیاری به اسمارت‌بند سونی دارد و درست همانند آن یک بخش اصلی دارد که در داخل بند قرار می‌گیرد و کارهای اصلی را انجام می‌دهد. ماژول اصلی سبز رنگ است و درست مانند هدفون‌های ریزر، ترکیب رنگ مشکی و سبز در آن، مشخص می‌کند که با محصولی از کمپانی Razer طرف هستیم!

مشخصات فنی دستبند Razer Nabu X

  •  ماژول سنسور جدا از دستبند
  • دستبند سیلیکونی سوراخ دار برای اندازه‌های مختلف دور مچ
  • ضد آب تا عمق یک متر (IP67)
  • باتری لیتیوم پلیمر با عمر ۵ تا ۷ روز
  • سازگار با iOS (آیفون 5 و بالاتر) و اندروید 4.3 و بالاتر
  • سازگار با Apple Health و Google Fit
  • ۳ چراغ LED با امکان سفارشی‌سازی رنگ آنها
  • سنسور شتاب سنج
  • موتور ویبره استوانه‌ای
  • بلوتوث کم مصرف (BLE)
  • اپلیکیشن‌های Nabu X Utility و Nabu Fitness

بند این دستگاه از جنس سیلیکون است که مقاومت بسیار خوبی داشته و از تعریق مچ دست جلوگیری می‌کند. اما استفاده از سیلیکون ایراد را هم دارد که به سرعت گرد و غبار را به خود جذب می‌کند. Razer Nabu X ضد آب است و می‌توانید آن را بشویید و مطمئن باشید که با ریختن آب بر روی آن در هنگام شستشوی دست یا در زیر باران هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید. این ابزار استاندارد IP67 را دریافت کرده است.

بند دستبند یک الگوی راه راه دارد که به زیبایی آن کمک کرده و شیوه بستن نابو ایکس روی مچ دست هم بسیار ساده است. این بند دو دندانه و ۱۵ سوراخ دارد که هر اندازه مچ دستی را می‌تواند پوشش دهد. وقتی دندانه‌ها را داخل سوراخ‌ها فشار می‌دهید، بند کاملا محکم می‌شود و خیلی بعید است که به صورت اتفاقی باز شده و از روی مچ دست جدا شود.

Nabu X کاملا ارگونومیک و سبک است و عدم ایجاد تعریق در آن باعث می‌شود تا کاربر اصلا حس نکند که ابزاری اضافی روی مچش قرار گرفته است. این دستگاه آنقدر سبک است که گاهی یادتان می‌رود که آن را روی مچ دستتان دارید!

ریزر در نابو ایکس از سه چراغ LED استفاده کرده که می‌توانند در سه رنگ سبز، آبی و قرمز به نمایش در بیایند. این سه چراغ که قابل سفارشی سازی هستند، اطلاعات مفیدی را نشان می‌دهند که در ادامه آنها را مفصلا تشریح خواهیم کرد.

نابو ایکس

شارژر دستبند سلامتی جدید ریزر شکل و شمایل عجیبی دارد! این شارژر در واقع یک کابل کوتاه است که یک سر آن کانکتور USB و سر دیگرش کانکتوری اختصاصی و متفاوت است. این موضوع باعث می‌شود تا شما مجبور باشید فقط از همان شارژر برای شارژ کردن دستگاه استفاده کنید، اما حداقل این کانکتور مناسب است و به ناگاه از دستگاه جدا نمی‌شود. اندازه کوتاه کابل نقطه ضعف شارژر این دستگاه است و شاید اگر ریزر از یک کانکتور عمومی‌تر چون microUSB استفاده می‌کرد دغدغه کاربران برای شارژ این ابزار پوشیدنی کمتر می‌شد.

سنسورها و قابلیت‌های سلامتی

نابو ایکس بر خلاف محصولات مشابهی چون مایکروسافت بند، جاوبون آپ و دستبندهای فیت بیت سنسورهای متنوع زیادی ندارد. اصلی‌ترین سنسور آن یک شتاب سنج سه جهته است که می‌تواند گام‌های شما را بشمارد، مسافت طی شده توسط کاربر را محاسبه کند و حتی کیفیت خواب شما را زیر نظر بگیرد.

در اینجا خبری از سنسور ضربان قلب و فشار خون و... نیست و می‌توان گفت این دستبند ارزان‌قیمت برای افرادی ساخته شده که می‌خواند علاوه بر زیر نظر گرفتن فعالیت‌های ورزشی، از آمدن نوتیفیکیشن‌ها نیز بدون نیاز به تلفن باخبر شوند.

Nabu X

این دستبند سه چراغ LED دارد که وقتی کسی با شما تماس می‌گیرد، هر سه به صورت چشمک زن کار کرده و دستبند ویبره می‌خورد. وقتی نوتیفیکیشنی دریافت می‌کنید (مثلا پیامک یا نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های دیگر) این سه چراغ سه بار چشمک می‌زنند. وقتی با انگشت دو بار روی دستبند می‌زنید بسته به این که چقدر راه رفته‌اید و چقدر به هدف روزانه‌تان نزدیک شده‌اید چراغ‌ها روشن می‌شوند. مثلا اگر تعیین کرده‌اید که هدف شما روزانه ۶٫۰۰۰ قدم باشد، اگر ۴٫۰۰۰ قدم راه رفته باشید، دو چراغ روشن از سه چراغ روشن می‌شود و اگر ۶٫۰۰۰ یا بیش از ان قدم زده باشید سه چراغ روشن می‌شود که به معنای تکمیل هدف شما است. البته این قابلیت چندان هم دقیق کار نمی‌کند و گاهی مجبور می‌شوید چندین بار با انگشت روی دست‌بند بزنید تا چراغ‌ها روشن شوند که آزاردهنده است. این قابلیت قابل سفارشی‌سازی است. مثلا شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن Nabu X مشخص کنید که به جای میزان نزدیک شدن شما به هدف، میزان شارژ باقی مانده از باتری دستبند نشان داده شود.

یکی از قابلیت‌های جذاب این دستبند این است که اگر دو نفر آن را روی مچ‌شان داشته باشند، وقتی با هم دست می‌دهند، مشخصات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و به این ترتیب به لیست مخاطبین یکدیگر اضافه می‌شوند.

نرم‌افزارها

نابو ایکس با اندروید و iOS سازگار است و از گوگل فیت و اپل هلث پشتیبانی می‌کند. در وب‌سایت ریزر چندین اپلیکیشن سازگار با Nabu و Nabu X معرفی شده، اما عملا تعداد محدودی از آنها با مدل جدید سازگارند و بقیه آنها برای مدل قدیمی‌تر که مجهز به نمایشگر بود طراحی و توسعه داده شده‌اند.

نابو ایکس

در بین این اپلیکیشن‌ها سه تای آنها برای نصب پیشنهاد می‌شود: Nabu X Utility که از ملزمات استفاده از این دستبند است، Nabu Fitness و Home for Razer. در ادامه به صورت مختصر قابلیت‌های هر یک از این اپلیکیشن‌ها را توضیح می‌دهیم:

Nabu X Utility:

دستبند هوشمند شما بدون این اپلیکیشن کاربردی ندارد. در واقع حتی اگر شما بخواهید از دستبند خود به صورت یکپارچه با Apple Health یا Google Fit استفاده کنید هم به این اپ نیاز دارید. برای استفاده از آن کافی است بلوتوث تلفن‌تان را فعال کرده و این اپلیکیشن را اجرا کنید. در بالای رابط کاربری این اپلیکیشن تصویر دستبند را مشاهده می‌کنید که با لمس آن می‌توانید دستبند را به اپلیکیشن متصل کنید.

نابو ایکس

اگر بخواهید دستبند جدیدی را به اپلیکیشن متصل کنید، می‌توانید با استفاده از یک ویزارد ساده این کار را انجام دهید. همواره از طریق این اپ می‌توانید ببینید که چقدر از شارژ باتری دستبند شما باقی مانده است. همچنین با این اپلیکیشن می‌توانید سفت‌افزارِ (Firmware) دستگاه را بروزرسانی کنید.

در Nabu X Utility امکان سفارشی سازی نوتیفیکیشن‌ها و این که اعلانیه‌های چه اپلیکیشن‌هایی منجر به ویبره دستبند شود، وجود دارد. همچنین می‌توانید مشخص کنید که با دو بار لمس دستبند چه چیزی روی دستبند اعلام شود. حتی می‌توانید این قابلیت را کلا غیرفعال کنید.

nabu-x-scrshot-1

تنظیم آلارم و زیر نظر گرفتن وضعیت خواب شما نیز از طریق این اپلیکیشن قابل فعالسازی است. امکان اتصال شبکه‌های اجتماعی چون توییتر و فیسبوک به این اپلیکیشن هم وجود دارد.

nabu-x-scrshot-2

Nabu Fitness:

اگر علاقه‌مند باشید که از وضعیت تحرک روزانه‌تان به طورت جزئی‌تری مطلع شوید، به این اپلیکیشن نیاز دارید. در این اپ می‌توانید هدف خود برای فعالیت روزانه را تعیین کنید. مثلا بگویید که قصد دارید روزانه ۱۰٫۰۰۰ قدم راه بروید.

اپلیکیشن Nabu X

سپس با توجه به هدف تعیین شده توسط شما نمودارهایی به شما نشان داده می‌شوند. نمودار Steps به شما می‌گوید در چه زمان‌هایی از روز چند قدم راه رفته‌اید، نمودار KM نیز مسافت پیموده شده توسط شما را مشخص می‌کند. CAL میزان کالری سوزانده شده توسط شما در طول روز را نمایش می‌دهد و SLEEP TIME میزان و کیفیت خواب شما را مشخص می‌کند.

Home for Razer:

این اپ در واقع یک لانچر است که ظاهر گوشی شما را به طور کلی تغییر می‌دهد و یک شمای گیکی و گیمری به آن می‌دهد. رابط کاربری آن چندان جذاب نیست و مشخص است که خیلی روی آن کار نشده، اما این مزیت را دارد که مهم‌ترین اطلاعات مربوط به دستبند و وضعیت سلامتی شما را در یک صفحه کامل نشان می‌دهد.

Home for Razer

در مجموع باید بگوییم که این اپلیکیشن‌ها اطلاعات خوبی از دستبند و وضعیت سلامتی کاربر را ارائه می‌دهند، اما رابط کاربری آنها چندان هم کاربرپسند نیست و محصولات رقیب اپلیکیشن‌های جذاب‌تری دارند. مثلا اسمارت‌بند سونی با اپ Lifelog رابط کاربری بسیار زیباتر و ساده‌تری را برای ارائه اطلاعات مربوط به تحرک و کیفیت خواب شما نشان می‌دهد.

عمر باتری

یکی از چالش‌های ابزارهای پوشیدنی عمر باتری آنها است. این گجت‌ها به دلیل ابعاد کوچکشان نمی‌توانند باتری‌های پرظرفیتی داشته باشند و همین موضوع برای آنها به یک مساله تبدیل شده است. البته این موضوع برای دستبندهای سلامتی که نمایشگری ندارند نسبت به ساعت‌های هوشمند کمتر مساله‌ساز شده ولی به هر حال یکی از چالش‌هایی که کمپانی‌های سازنده آنها با آن روبرو هستند مساله شارژدهی باتری است.

نابو ایکس برای ارتباط با تلفن کاربر همچون سایر دستبندهای سلامتی از این دست از بلوتوث کم مصرف استفاده می‌کند تا برای ارسال و دریافت اطلاعات نیاز به انرژی زیادی نباشد.

نابو ایکس

به جز ارتباط بلوتوث، سه چراغ LED و موتور ویبره آن از دیگر موارد عمده مصرف کننده باتری هستند که هیچ یک توان مصرفی زیادی ندارند و همین موضوع باعث شده تا عمر باتری Nabu X ریزر بسیار خوب باشد.

ریزر مدعی است که این دستبند بین ۵ تا ۷ روز بدون نیاز به شارژ مجدد دوام می‌آورد که در تست‌های ما هم همین موضوع مشاهده شد. اگر نوتیفیکیشن‌های ارسال شده روی دستبند را محدود کنید، حتی می‌توانید به شارژدهی بیش از ۷ روز آن نیز امیدوار باشید. این عمر باتری خوب باعث می‌شود تا مجبور نباشید مداوما نگران مصرف باتری ابزار پوشیدنی خود باشید و کافی است هر آخر هفته آن را یک بار شارژ کنید و بعد ان یک هفته کامل را با نابو ایکس سپری کنید.

نابو ایکس ریزر

در مورد شارژر دستگاه هم پیش‌تر توضیح دادیم. کانکتور و پورت کاملا متفاوتی برای شارژ این دستگاه در نظر گرفته شده که بسیار اتصال خوبی بر قرار می‌کند، اما باعث می‌شود تا تنها راه شما برای شارژ دستگاه استفاده از همان کابل اصلی باشد و اگر این کابل را گم کنید یا به هر دلیلی به آن دسترسی نداشته باشید، نمی‌توانید دستبند خود را با شارژرهای دیگر شارژ کنید.

جمع بندی

دستبند نابو ایکس ریزر یک محصول ایده‌آل نیست. اپلیکیشن آن چندان کاربرپسند نیست و طراحی ظاهری ان بیش از حد ساده است. به دلیل سیلیکونی بودن بند آن، گرد و غبار به راحتی روی آن قرار می‌گیرد و تنها راه از بین بردن آنها شستن دستبند است. ضد آب بودن که به یکی از ملزمات دستبندهای سلامتی تبدیل شده در این دستبند هم وجود دارد و تا عمق یک متر زیر آب هیچ آسیبی به Nabu X وارد نمی‌شود. ارگونومی دستگاه بسیار خوب است و وزن پایین آن باعث می‌شود تا اصلا حس نکنید که دستبندی روی دستتان قرار گرفته است. جنس سیلیکونی آن باعث می‌شود تا مچ دستتان عرق نکند و در درازمدت آزارتان ندهد.

نابو ایکس

با این دستبند می‌توانید از نوتیفیکیشن‌های تلفن خود با یک ویبره و سه چراغ LED باخبر شوید و اطلاعات مربوط به میزان پیاده‌روی روزانه یا کیفیت خوابتان را در نمودارهای روزانه، هفتگی و ماهانه مشاهده کنید. همچنین میزان کالری سوزانده شده و مسافت طی شده نیز نمایش داده می‌شوند.

عمر باتری نابو ایکس به دلیل عدم استفاده از نمایشگر، بسیار خوب است. ریزر توانسته کاری کند تا به جای ان که کاربر مجبور باشد هر شب یا دو روز یک بار دستبند سلامتی خود را شارژ کند، فقط آخر هفته‌ها آن را به منبع انرژی متصل کند. شارژر دستگاه دارای کانکتوری متفاوت است که باعث می‌شود با شارژرهای استاندارد دیگر مثل microUSB و... نتوان آن را شارژ کرد.

نقاط قوت

  • عمر باتری بسیار خوب
  • ارگونومی مناسب
  • ضد آب بودن
  • پشتبانی از اندروید و iOS و سرویس‌های Apple Heath و Google Fit

نقاط ضعف

  • جذب گرد و غبار
  • شارژر با کانکتور غیراستاندارد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات