۱۹ اردیبهشت؛ زادروز گاسپار مونژ ریاضیدان سرشناس فرانسوی

سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۲۷۱ سال پیش در چنین روزی، گاسپار مونژ، ریاضی‌دان برجسته‌ی فرانسوی دیده به جهان گشود. شهرت وی به خاطر اختراع و پایه‌گذاری هندسه تشریحی است.
تبلیغات

گاسپار مونژ در تاریخ ۹ می سال ۱۷۴۶، در شهر بون و در یک خانواده‌ی معمولی متولد شد. وی هوش سرشاری داشت و توانست در ۱۶ سالگی وارد دانشگاه شود. او در دانشگاه به حدی از خود مهارت در علم فیزیک نشان داد که تنها بعد از یک سال و هم‌زمان با تحصیل توانست به‌عنوان استاد فیزیک دانشگاه لیون مشغول به تدریس شود؛ این در حالی بود که گاسپار مونژ تنها ۱۷ سال داشت.

گاسپار مونژ تحصیلات خود را در سن ۲۰ سالگی و در سال ۱۷۶۴ به پایان رساند. وی در آن دوران ایده‌های اولیه‌ی هندسه تشریحی را در ذهن خود پرورش می‌داد و روی آن کار می‌کرد، اما هیچ‌گاه دانشمندان آن زمان از ایده‌های اولیه وی استقبال نمی‌کردند؛ لذا وی در اوقات فراغت خود و شخصا روی آن کار می‌کرد.

در خلال انقلاب فرانسه، گاسپار مونژ یکی از سرسخت‌ترین حامیان انقلاب بود و بعدها تبدیل به یکی از دوستان نزدیک ناپلئون بناپارت شد و وی را در حمله به مصر همراهی کرد. بیشترین کارهای علمی گاسپار مونژ بین سال‌های ۱۷۷۰ تا ۱۷۹۰ به انجام رسید؛ دورانی که وی مقالات علمی بسیاری در خصوص ریاضیات و فیزیک منتشر کرد و با مقالات خود زیربنای شاخه هندسه تشریحی را پایه‌ریزی کرد. هندسه تشریحی شاخه‌ای از علم هندسه است که به کمک آن می‌توان به تشریح اجسام سه‌بعدی در دو بعد پرداخت. هندسه تشریحی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های ریاضی در علوم مهندسی معماری و هنر به‌حساب می‌آید و به‌ویژه در نقشه‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هندسه تشریحی که توسط گاسپار مونژ ابداع شد، تحولی بزرگ در علوم مهندسی و هنر ایجاد کرد. این تحولات با به وجود آوردن تشریح دقیق یک شیء سه‌بعدی در دو بعد ایجاد شد.

گاسپار مونژ در تاریخ ۲۸ جولای سال ۱۸۱۸ در شهر پاریس دیده از جهان فروبست. نام وی جزو ۷۲ اسمی است که روی برج ایفل ثبت شده است.

آدام اوپل، مهندس آلمانی و مؤسس شرکت اوپل نیز در این روز و در سال ۱۸۳۷ متولد شده است.

این مقاله در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات