۲۴ اردیبهشت: زادروز پیر ویکتور اوگر فیزیکدان سرشناس فرانسوی

یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۱۸ سال پیش در چنین روزی، پیر ویکتور اوگر، فیزیکدان نامی فرانسوی دیده به جهان گشود. بیشتر شهرت این فیزیکدان بزرگ به خاطر کار روی فیزیک هسته‌ای، فیزیک اتم و تشعشعات کیهانی است.
تبلیغات

۱۴ می سال ۱۸۹۹ میلادی، پیر ویکتور اوگر در شهر پاریس در یک خانواده فرانسوی دوستدار علم متولد شد. پدر پیِر، استاد شیمی در دانشگاه بود که تأثیر عمیقی بر علاقه پیر به علم داشت. پیر تحصیلات مقدماتی و دبیرستان را در پاریس سپری کرد و سپس وارد دانشگاه اِکول نرمال سوپریور در فرانسه شد و تا سال ۱۹۲۲ در آنجا به تحصیل پرداخت. بعد از فارغ‌التحصیلی وارد لابراتوار شیمی‌فیزیک دانشگاه پاریس شد و زیر نظر ژان پرین، فیزیکدان بزرگ فرانسوی به تحقیق در خصوص پدیده فوتوالکتریک پرداخت و تحصیلات خود را نیز ادامه داد.

در سال ۱۹۲۶ پیر ویکتور اوگر توانست دکترای فیزیک خود را از دانشگاه پاریس دریافت کند. بعد از فارغ‌التحصیلی، وی بیشتر زمان خود را به تدریس و تحقیق در دانشگاه‌های مختلف فرانسه سپری کرد که این فعالیت‌ها در خلال جنگ جهانی دوم و اشغال فرانسه با کمی وقفه مواجه شد. بعد از پایان جنگ جهانی دوم و در خلال سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۸، دولت فرانسه مسئولیت مدیریت تحصیلات تکمیلی و بازسازی سیستم آموزشی را به او سپرد. دکتر اوگر تغییرات زیادی در سطح تحصیلات تکمیلی سیستم آموزشی فرانسه ایجاد کرد که برای نمونه می‌توان به راه‌اندازی رشته ژنتیک در دانشگاه سوربن اشاره کرد.

مهم‌ترین دستاورد اوگر به تحقیقات او در خصوص پرتوهای کیهانی بازمی‌گردد. پرتوهای کیهانی ذراتی هستند که در فضای خارج از اجرام آسمانی تولید می‌شوند و به جو این اجرام برخورد می‌کنند. در مورد کره زمین، این امواج در عبور از جو زمین و برخورد با ذرات اتمسفر به ذرات مختلفی مانند مزون‌ها و پوزیترون‌ها تبدیل می‌شوند. دکتر اوگر نشان داد در پدیده رگبار آسمانی که در واقع ابری وسیع از ذرات یونیزه‌ی تشعشعات الکترومغناطیسی در جو است و هنگام ورود پرتوهای کیهانی به جو زمین شکل می‌گیرد، ذرات پرتوهای کیهانی باید حداقل دارای ۱۰۱۵ الکتروولت انرژی باشند. این کشف دکتر اوگر کمک بسیاری به شناخت علل شکل‌گیری پدیده رگبار آسمانی کرد و نشان داد چرا این پدیده لزوما در هر شرایطی شکل نمی‌گیرد؛ همچنین او نشان داد که بخشی از انرژی پرتوهای کیهانی در زمان برخورد با جو زمین کاسته می‌شود.

از دیگر اتفاقات مهم روز ۲۴ اردیبهشت می‌توان به تولد مارک زاکربرگ، مؤسس فیسبوک در سال ۱۹۸۴ اشاره کرد.

این مطلب در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات