مدیاتک رسما از تراشه‌ Helio X20 با 10 هسته‌ پردازشی رونمایی کرد

سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
مطالعه 5 دقیقه
زمانی که مدیاتک در سال 2013 میلادی اولین تراشه‌ی 8 هسته‌ای خود را معرفی کرد، بسیاری از تولیدکنندگان از جمله‌ کوالکام این محصول را به سخره گرفتند، حال آنکه این کمپانی اولین تراشه‌ی 10 هسته‌ای خود را نیز رسمابا عنوان Helio X20 معرفی کرد.
تبلیغات

پس از انتشار اطلاعات در مورد تراشه‌ی 10 هسته‌ای کمپانی تایوانی مدیاتک، این کمپانی رسما تراشه‌ی 10 هسته‌ای خود را با نام هلیو ایکس 20 معرفی کرد. مدیاتک سال 2013 اولین تراشه‌ی 8 هسته‌ای جهان را معرفی کرده بود، اما در آن زمان بسیاری از کمپانی‌ها از جمله کوالکام این محصول را چندان جدی نگرفته بودند، اما گذر زمان کوالکام را نیز به صرافت ساخت تراشه‌ی 8 هسته‌ای انداخت. هم‌اکنون مدیاتک به اندازه‌ای شناخته شده که معرفی یک تراشه‌ی 10 هسته‌ای چندان ناملموس نیست. Helio X20 را باید به‌عنوان نسل بعدی Helio X10، یا همان MT6795 این کمپانی شناخت که در قلب وان M9 پلاس اچ‌تی‌سی جا گرفته است. مدیاتک این محصول را برای عرضه در سه ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی آماده می‌کند و محصولات مبتنی بر آن نیز اواخر امسال راهی بازار خواهند شد.

Helio 1

هلیو ایکس 20 مبتنی بر لیتوگرافی 20 نانومتری تولید خواهد شد. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد این تراشه استفاده از معماری سه لایه برای چینش هسته‌های پردازشی است. در این تراشه از وجود 4 هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس 1.4 گیگاهرتز، 4 هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس 2 گیگاهرتز و 2 هسته‌ی پردازشی Cortex-A72 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز بهره خواهد برد. یکی از مواردی که در مورد تراشه‌ی مدیاتک جالب است، قراردادن فرکانس پردازشی Cortex-A72 روی 2.5 گیگاهرتز در لیتوگرافی 20 نانومتر است، در حالی که ARM فعالیت این هسته در این فرکانس را در لیتوگرافی 16 یا 14 نانومتر پیش‌بینی کرده است.

فینبار موینیهان، یکی از مدیران مدیاتک استفاده از لایه‌ی سوم در چینش هسته‌های پردازشی در هلیو ایکس 20 را به وجود دنده‌ی اضافه در خودروها اشاره کرد که توانایی خودرو برای بهبود استفاده از سوخت و عملکرد بهتر در مسیر را به ارمغان می‌آورد. در واقع می‌توان چنین گفت که همچون تراشه‌های 8 هسته‌ای کنونی، به یکباره قدرت پردازشی بصورت پله‌ای افزایش نمی‌یابد، بلکه تراشه قادر است قدرت خود را براساس وظایف موجود با یک شیب ملایم افزایش دهد که این موضوع در میزان انرژی مصرفی نیز بسیار تاثیرگذار است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط مدیاتک استفاده از معماری سه لایه‌ در توسعه‌ی این تراشه در نهایت منجر به صرفه‌جویی 30 درصدی در مصرف انرژی در مقایسه با معماری دولایه هسته‌ها شده است.

Helio 3

اما سوال اصلی این است که آیا هر 10 هسته‌ی پردازشی قابلیت کار در آن واحد را دارند یا خیر؟ موینیهان به این نکته اشاره کرده که استفاده از هر 10 هسته‌ی پردازشی در دسترس است، هرچند نرم‌افزار توسعه داده شده برای مدیریت تراشه همیشه بهترین ترکیب هسته‌ها را برای پردازش ترِدها انتخاب خواهد کرد. برای مثال اپلیکیشن ایمیل یا اپلیکیشن پیام‌رسان ساده را می‌توان با هسته‌هایی با فرکانس پردازشی پایین مدیریت کرد، هرچند بازی‌های نه‌چندان سنگین با اپلیکیشن‌های چند رسانه‌ای برای اجرا سراغ لایه‌ی دوم خواهند رفت، اما لایه‌ی سوم زمانی به کار می‌افتد که یک بازی سنگین یا اپلیکیشن‌هایی که نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارند، اجرا شوند. به بیان بهتر، تقریبا نمی‌توان فعالیت هر 10 هسته‌ی پردازشی را بصورت همزمان در این تراشه دید.

البته موینیهان به این موضوع اشاره کرد که در تئوری می‌توان هر ده هسته‌ی پردازشی را با وجود پیش آمدن مشکلات گرمایشی فعال کرد.

در مقایسه با نسل پیشین این تراشه یا همان هلیو ایکس 10، نسل جدید تراشه‌ی پرچمدار مدیاتک از وجود هسته‌های جانبی Cortex-M4، دو پردازشگر تصویر 12 بیتی، بهبود عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی و همچنین پشتیبانی از ارتباط LTE Cat-6 اشاره کرد. تراشه‌های جانبی Cortex-M4 با پردازش وظایفی نظیر دیکدکردن (رمزگشایی) صوت با مصرف انرژی پایین و همچنین استفاده در زمینه‌هایی نظیر شناسایی صوت و صدای کاربران در این تراشه قرار گرفته است. برای مثال زمانی که کاربر از گوشی‌هوشمند خود برای گوش دادن به موسیقی استفاده می‌کند و صفحه‌ی نمایش قفل است، تنها هسته‌ی Cortex-M4 فعالیت می‌کند.

Helio 2

مدیاتک در این تراشه از وجود پردازنده‌ی گرافیکی Mali T800 کمپانی ARM استفاده می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که این تراشه‌ اولین محصول با استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T800 است که روانه‌ی بازار خواهد شد.

هلیو ایکس 20 از وجود دو اینترفیس 32 بیتی برای حافظه‌های LPDDR3 با فرکانس 933 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر استفاده از معماری سه لایه برای قراردادن هسته‌ها، مدیاتک نوآوری دیگری را نیز در تراشه‌ی خود ایجاد کرده است. هلیو ایکس 20 را باید اولین محصول مدیاتک خواند که از مودم سازگار با CDMA2000 بهره می‌برد. این اقدام را باید یک قدم بزرگ برای مدیاتکی خواند که سعی می‌کند تا با ورود به بازار آمریکا، امپراطوری کوالکام را در حوزه‌ی تولید مودم‌های LTE، در هم بشکند. مودم LTE Cat-6 جدید مورد استفاده در این تراشه امکان دست یافتن به دان استریم 300 مگابیت بر ثانیه را در کنار آپ استریم 50 مگابیت بر ثانیه میسر می‌کند. همچنین باید به صرفه‌جویی انرژی به میزان 30 درصد در مقایسه با هلیو ایکس 10 در این تراشه اشاره کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات