۱۱ اردیبهشت؛ زادروز پیتر دیوید لکس ریاضیدان بزرگ آمریکایی

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۹۱ سال پیش در چنین روزی، پیتر دیوید لکس، ریاضیدان برجسته‌ی آمریکایی متولد شد.
تبلیغات

روز یک می سال ۱۹۲۶ میلادی، پیتر دیوید لکس در شهر بوداپست مجارستان و در یک خانواده‌ی یهودی متولد شد. پدر و مادر پیتر هر دو پزشک بودند و عمویش، آلبرت کورنفلد یک ریاضیدان نامدار در لهستان بود. پیتر از همان کودکی علاقه‌ی خود به ریاضیات را نشان داد و به همین خاطر، پدر و مادرش برای او یک معلم خصوصی ریاضیات استخدام کردند.

در سال ۱۹۴۱ و با حمله‌ی آلمان نازی و اتحاد جماهیر شوروی به لهستان، خانواده‌ی پیتر این کشور را به مقصد آمریکا ترک کردند و ملیت این کشور را پذیرفتند. پیتر دوره‌ی دبیرستان خود را در آمریکا ادامه داد و به خاطر نبوغی که در ریاضیات نشان داد، فرصت ملاقات با جان فون نیومن، ریاضیدان برجسته‌ و پایه‌گذار نظریه‌ی بازی و همین‌طور آلبرت اینشتین پیدا کرد.

لکس بعد از پایان دوره‌ی دبیرستان و درحالی‌که تنها ۱۷ سال سن داشت، وارد دانشگاه نیویورک شد. او در خلال جنگ جهانی دوم، مدتی در پروژه‌ی منهتن فعالیت کرد. بعد از پایان جنگ به مدت یک سال در آزمایشگاه لوس آلاموس و پروژه‌ی منهتن باقی ماند تا اینکه برای ادامه تحصیلات خود راهی دانشگاه نیومکزیکو و سپس دانشگاه استنفورد شد. پیتر دیوید لکس دوره دکترای خود را در دانشگاه نیویورک پی گرفت و در سال ۱۹۴۹ مدرک دکتری گرفت. دکتر لکس در دوران فعالیت‌های علمی، در خصوص موضوعات گوناگونی تحقیق کرده و از خود دستاوردهای مهم علمی برجای گذاشته است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به روش لکس-وندروف، تئوری توازن لکس،‌ تئوری بابوسکا-لکس-میلگرام و جفت لکس اشاره کرد.

وی در سال ۱۹۵۹ مسئله‌ای در خصوص نمایش بعد سوم ماتریس‌ها مطرح کرد که به مدت چهار دهه ذهن ریاضیدانان را مشغول کرده و به معمای لکس شهرت یافته بود؛ تا این‌که سرانجام در سال ۲۰۰۳ توسط ریاضیدانان حل شد.

دکتر لکس در حال حاضر به‌عنوان عضو دپارتمان ریاضیات دانشگاه نیویورک به فعالیت مشغول است.

از دیگر اتفاقات مهم این روز می‌توان به تولد سانتیاگو رامون در سال ۱۸۵۲ اشاره کرد. او دانشمند عصب‌شناس اسپانیایی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل در سال ۱۹۳۴ بود. 

این مطلب در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات