بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

جمعه ۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵
مطالعه 17 دقیقه
آیا گوگل و هواوی با تولید نکسوس ۶ پی توانسته‌اند انتظارات را برآورده کرده گوشی بی‌نقصی بسازند؟
تبلیغات

گوشی‌های سری نکسوس گوگل جزء گوشی‌های هوشمندی هستند که طرفداران خاص خود را دارند؛ چرا که زیرنظر گوگل ساخته شده و مجهز به آخرین نسخه از اندروید نیز هستند. به علاوه اولین گوشی‌های هوشمندی هستند که بروزرسانی‌های اندروید را دریافت می‌کنند. امسال گوگل اقدام به معرفی دو گوشی از این خانواده کرد که نسخه‌ی پریمیوم آن با همکاری هواوی و با نام نکسوس ۶ پی عرضه شده است. اما آیا گوگل و هواوی توانسته‌اند انتظارات را برآورده کرده گوشی بی‌نقصی بسازند؟ در ادامه با زومیت و بررسی جدیدترین نسخه از سری نکسوس همراه باشید.

گوشی‌ گوگل نکسوس همواره طرفداران خاص خود را داشته‌اند و در طول سال بسیاری انتظار معرفی جدیدترین نسخه از این خانواده توسط گوگل را می کشند. امسال نیز گوگل رو به همکاری با ال‌جی و هواوی آورده است تا دو گوشی از سری نکسوس را روانه‌ی بازار کند. در گذشته به بررسی نکسوس ۵ ایکس پرداختیم و حالا قصد داریم تا نکسوس ۶ پی، نتیجه‌ی همکاری گوگل با هواوی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

گوگل در ساخت نسخه‌ی فلزی نکسوس خود برای اولین بار به سراغ یک شرکت چینی رفته است. هواوی که ابتدا گوشی‌های دارای کیفیت متوسطی را تولید می‌کرد، طی دو سال گذشته توانسته رشد محسوسی بکند و به یکی از بزرگ‌ترین سازندگان گوشی‌های هوشمند تبدیل شود. این امر نیز باعث شد گوگل برای ساخت نکسوس ۶ پی رو به هواوی بیاورد. اما آیا گوشی هواوی توانسته انتظارات طرفداران سری نکسوس گوگل را فراهم کند؟ در ادامه با بیان مزایا و معایب نکسوس ۶ پی سعی خواهیم کرد تا به این سوال پاسخ دهیم.

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

گوشی نکسوس ۶ پی از طرف دفتر هواوی در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار داده شده است.

طراحی

طراحی گوشی‌های خانواده‌ی نکسوس گوگل در طی چند نسل گذشته رشد محسوسی داشته است و حالا در نکسوس ۶ پی شاهد بده‌ای تمام فلزی و بسیار زیبا هستیم. بدنه‌ی نکسوس ۶ پی به غیر از بخش دوربین، کاملا از جنس فلز است و در دست گرفتن آن حس بی‌نظیری به کاربر منتقل می‌کند. البته باید در نظر داشت که استفاده از فلز باعث لیز شدن گوشی شده و استفاده از آن به خصوص با یک دست را بسیار دشوار کرده است.

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

اما سوالی که در ذهن بسیاری بعد از دیدن تصاویر گوشی در زمان معرفی مطرح شد، برآمدگی در قسمت دوربین و بخش شیشه‌ای استفاده شده در آن است که به نظر می‌رسید باعث از بین رفتن زیبایی گوشی شده باشد. اما باید گفت در هنگام کار با گوشی متوجه خواهید شد که این برآمدگی به هیچ عنوان آزاردهنده نبوده و باعث شده تا گوشی ظاهر خاص و منحصر بفردی داشته باشد. البته باید توجه کنید که جنس این بخش از شیشه بوده و توسط محافظ گوریلا گلس ۴ پوشانده شده است؛ با این حال حس امنیت در دست گرفتن گوشی را از شما می‌گیرد، چرا که ممکن است مدام نگران شکستن آن باشید.

مشخصات فنی گوشی نکسوس ۶ پی هواوی:

مشخصات فنی نکسوس 6P هواوی
نکسوس 6P هواوی مشکی Huawei Nexus 6Pنکسوس 6P هواوی
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 600 یورو
تاریخ معرفیسپتامبر 2015
وضعیت عرضهعرضه شده
تاریخ عرضهسپتامبر 2015
نوع سیستم‌عاملاندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 6.0 (مارشمالو)
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به اندروید 8.0
ابعاد159.3 در 77.8 در 7.3 میلی‌متر
وزن178 گرم
رنگنقره‌ای خاکستری آبی
ابعاد نمایشگر5.7 اینچ
نوع نمایشگرAMOLED
رزولوشن1440 در 2560 پیکسل
تراکم پیکسلی~518 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر16:9
نسبت نمایشگر به بدنه~71.4 درصد
مدل تراشهQualcomm MSM8994 Snapdragon 810
فرآیند ساخت تراشه20 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته
پردازنده گرافیکیAdreno 430
ترکیب حافظه داخلی و رم32 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 64 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 3 گیگابایت رم
رم3 گیگابایت رم
حافظه داخلی32 گیگابایت 64 گیگابایت 128 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد12.3 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردf/2.0 فوکوس خودکار لیزری
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 720p@240fps
دوربین سلفی اصلی8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیf/2.4
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p@30fps
ظرفیت باتری3450 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربر
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
ندارد
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
نوع حسگر اثر انگشتپشت گوشی
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-FiDLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث4.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS

همچنین فریم نکسوس ۶ پی نیز فلز تراش خورده است و باعث می‌شود تا در دست گرفت گوشی بسیار راحت‌تر شود. علاوه بر بخش دوربین و در زیر نوار مشکی شیشه‌ای، حسگر اثر انگشت و در زیر آن نام نکسوس حک شده است. در زیر این نام نیز برند هواوی نوشته شده است و ظاهر زیبایی را به قاب پشتی گوشی بخشیده است.

پنل جلوی گوشی نیز بسیار ساده است و در آن هیچ نام و لوگویی وجود ندارد. در این بخش تنها شاهد حضور اسپیکرهای دوگانه و دوربین خودعکس(سلفی) هستیم. این سادگی زیبایی خاصی را به پنل جلوی گوشی داده است؛ اما باید گفت که مقداری حاشیه‌های پایین و بالای گوشی زیاد هستند و باعث شده‌اند تا گوشی نسبت به ابعاد ۵.۷ اینچی صفحه‌نمایش، طول بیشتر از حد معمول داشته باشد. البته وجود اسپیکرهای دوگانه حتی در صورت بیشتر شدن حاشیه‌ها به طور قطع خواسته‌ی بسیاری از علاقمندان به فبلت‌ها است.

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

در فریم این گوشی نیز سادگی کلی طراحی به چشم می‌خورد. در زیر فریم شاهد حضور پورت یو‌اس‌بی نوع سی، در سمت راست فریم شاهد حضور دکمه‌ی پاور و دکمه‌های تنظیم حجم صدا بوده و در سمت چپ فریم شیار مربوط به سیم کارت و در بخش بالای فریم جک ۳.۵ میلی‌متری صدا قرار دارند. دکمه‌ی پاور نیز طرح خاصی دارد که باعث می‌شود تنها با لمس دکمه‌ها متوجه شوید که کدامیک از دکمه‌های پاور یا تنظیم حجم صدا را فشار می‌دهید.

به طور کلی به طراحی ساده اما زیبای نکسوس ۶ پی نمی‌توان ایرادی وارد کرد و به طور قطع در اولین نگاه زیبایی این گوشی شما را جذب خود خواهد کرد. نوار شیشه‌ای مشکی رنگ در قاب پشتی نیز به هیچ عنوان به زیبایی آن لطمه نزده و حتی باعث شده تا طراحی خاصی را برای نکسوس ۶ پی شاهد باشیم. فریم‌های تراش خورده و ضخامت کم گوشی نیز باعث در دست گرفتن راحت‌تر گوشی شده است؛ هر چند با توجه به ابعاد ۵.۷ اینچی صفحه نمایش به طور قطع کار با یک دست با نکسوس ۶ پی امکان‌پذیر نخواهد بود.

حسگر اثر انگشت

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

 هواوی در گذشته نیز نشان داده است که حسگرهای اثر انگشت انتخاب شده توسط این شرکت برای گوشی‌هایش عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. نکسوس ۶ پی نیز از این قاعده مستثنی نیست و حسگر اثر انگشت آن دقت و سرعت بسیار خوبی دارد. محل قرارگیری حسگر نیز بسیار مناسب است و با توجه به ابعاد بزرگ گوشی، دقیقا محلی است که انگشت اشاره‌ی شما در پشت گوشی روی آن قرار می‌گیرد.

پشتیبانی از حسگر اثر انگشت به عنوان ویژگی پیش‌فرض به اندروید ۶ اضافه شده است؛ به علاوه تنظیم کردن آن نیز با سرعت بالایی انجام می‌گیرد و تنها با ۴ تا ۶ بار قرار دادن انگشت خود بر روی حسگر می‌توانید در بخش تنظیمات، اثر انگشت خود را در حافظه‌ی حسگر ثبت کنید.

صفحه‌ی نمایش

در سال‌های اخیر با رشد و پیشرفت پنل‌های امولد، اقبال به سمت این نمایشگرها بسیار بیشتر از قبل شده است. هواوی و گوگل نیز در نسخه‌ی جدید نکسوس به سرغ این پنل‌ها رفته‌اند. نمایشگر ۵.۷ اینچی امولد نکسوس ۶ پی دارای رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است که وضوح بسیار بالایی به متون و تصاویر بخشیده است.

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

همان طور که از پنل‌های امولد انتظار داشتیم، این صفحه‌نمایش نیز رنگ‌های مشکی را با عمق زیاد نمایش داده و رنگ‌ها در آن اشباع دیده می‌شوند. متون و تصاویر نیز در آن با وضوح بالا به نمایش درآمده و زوایای دید نیز در آن بسیار عالی هستند.

البته روشنایی حداکثری صفحه‌ نمایش نسبتا کم است و در زیر نور مستقیم خورشید ممکن است کار کردن با آن اندکی دشوار باشد. نور حداقلی صفحه‌نمایش اما بسیار کم بوده و استفاده‌ی طولانی مدت از آن در محیط‌های تاریک باعث آزار چشمان شما نخواهد شد.

به طور کلی می‌توان گفت که صفحه‌نمایش ۵.۷ اینچی QHD این گوشی، تقریبا بدون نقص است؛ البته اشباع بودن رنگ‌ها از دقت نمایش رنگ‌ها کاسته است و نور حداکثری صفحه‌نمایش نیز اندکی کمتر از مقدار مطلوب است، اما مزایای این صفحه‌نمایش در مقایسه با معایب آن برتری کامل دارند.

اسپیکر

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

 همانند نکسوس ۶ در نکسوس ۶ پی نیز شاهد اسپیکرهای دوگانه در پنل جلوی گوشی نیز هستیم. محل قرارگیری اسپیکرها بسیار عالی است و حجم صدای خروجی از آن‌ها نیز در حد و اندازه‌های سیستم بوم‌ساند مورد استفاده در پرچمداران اچ‌تی‌سی است و از این نظر باید نکسوس ۶ پی را یکی از بهترین‌های بازار گوشی‌های هوشمند دانست.

همان طور که اشاره شد حجم صدای خروجی از این اسپیکرها بسیار زیاد است و صدا نیز وضوح و عمق بسیار خوبی دارد؛ اما هر چه حجم صدا را بالاتر ببریم، همان طور که انتظار نیز می‌رفت، کیفیت صدا دچار افت می‌شود. با این حال بدون شک محل قرارگیری اسپیکرها و نیز حجم صدا و کیفیت آن در بین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آید.

دوربین

 هر چه به تعداد پیکسل‌ها اضافه می‌شود، ابعاد آن‌ها کوچک‌تر می‌شود. مثلا در آیفون‌های ۸ مگاپیکسلی شاهد استفاده از پیکسل‌های ۱.۵ میکرونی بودیم؛ اما در آیفون‌های ۱۲ مگاپیکسلی سایز هر کدام از پیکسل‌ها به ۱.۲۲ میکرون کاهش یافت. در عوض پیکسل‌های بیشتر باعث شدند تا فیلم‌برداری 4K به آیفون‌ها اضافه شود.

از طرفی هر چه سایز پیکسل‌ها کوچکتر شود نویز آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. این همان مشکلی است که در برخی از گوشی‌های مجهز به سنسورهایی با رزولوشن بالا دیده می‌شود. پس تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تا یک توازن بین تعداد پیکسل‌ها و سایز آن‌ها ایجاد کنند تا نهایت کیفیت را در کنار رزولوشن مناسب ارائه کنند. امسال گوگل هم همچون اپل رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل را برای نکسوس‌های خود انتخاب کرده است؛ رزولوشنی که فیلم‌برداری 4K را میسر می‌کند و علاوه بر آن سایز مناسب پیکسل‌ها باعث می‌شود تا نویز تصویر به حد قابل قبولی برسد.

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

نکسوس‌های امسال گوگل به سنسور ۱۲.۳ مگاپیکسلی IMX377 ساخت سونی مجهز شده‌اند. این سنسورِ 1/2.3 اینچی دارای پیکسل‌های ۱.۵۵ میکرونی است که نسبت به پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرونی آیفون ۶ اس ابعاد بزرگ‌تر و وضعیت بهتری دارند. جالب است بدانید که سایز پیکسل‌ها در نکسوس‌های جدید حتی از پیکسل‌های بکار گرفته شده در سنسور ۸ مگاپیکسلیِ آیفون ۶ با ابعاد ۱.۵ میکرون نیز بزرگ‌تر است. سنسور نکسوس‌های جدید از نظر ابعاد از سنسور 1/2.6 اینچی بکار گرفته شده در پرچمداران امسال سامسونگ هم بزرگ‌تر است.

نکسوس‌ 6P و 5X هیچ کدام لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) ندارند. این در حالی است که نکسوس ۵ و نکسوس ۶ دارای OIS بودند و از این بابت نکسوس‌های جدید یک عقب‌گرد را تجربه می‌کنند. در واقع گوگل ترجیح داده است با حذف لرزش‌گیر اپتیکال فضای بیشتری را برای جای دادن سنسور بزرگ‌تر ایجاد کند.

نکسوس ۶پی دارای فوکوس لیزری است. این تکنولوژی که برای اولین بار در گوشی جی ۳ ال‌جی مورد استفاده قرار گرفته بود، باعث می‌شود تا فوکوس بر روی سوژه حتی در محیط‌های کم نور به سرعت انجام شود.

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

اپلیکیشن دوربین نکسوس‌های جدید همان اپلیکیشن پیش‌فرض اندروید خام است که نسبت به پرچمداران دیگر شرکت‌ها امکانات کمتری دارد و رابط کاربری آن نیز به خوبی رقبا نیست. با این حالت، عکاسی‌ کروی (Photo Sphere)، عکاسی پانوراما و لنز بلور که باعث می‌شود پس زمینه بصورت نرم‌افزاری مات شود، در این اپلیکیش وجود دارد. یک حالت عکاسی +HDR نیز در نظر گرفته شده است که کمک می‌کند تا در شرایط سخت از نظر نوردهی نیز بتوانید تصاویر قابل قبولی ثبت کنید.

رابط کاربری فیلم‌برداری نیز ساده است و به راحتی می‌توان بین حالت عادی و فیلم‌برداری حرکت آهسته سوییچ کرد. این گوشی قادر است در رزولوشن 1080p یا 2160p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و نیز ویدیو 720P تا نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

اپلیکیشن دوربین نکسوس‌ها امکان تنظیمات دستی مانند کنترل ایزو، سرعت شاتر و مواردی از این دست را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد. با این حال اکثر کاربران نیازی به این تنظیمات ندارند؛ چرا که حالت خودکار عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می‌گذارد.

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

نکسوس‌های گوگل همواره از نظر کیفیت عکس‌برداری در سطح پایین‌تری در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند بازار بودند. نکسوس ۵ و نکسوس ۶ نمونه‌هایی از تلفن‌های قبلی گوگل هستند که از نظر عکاسی، ضعیف عمل می‌کردند. اما این بار گوگل در دو نکسوس جدید خود، به شکل قابل ملاحظه‌ای کیفیت تصویربرداری را بهبود بخشیده و می‌توان روی بازده عکاسی این گوشی‌ها در شرایط مختلف حساب باز کرد.

این گوشی در شرایط مختلف عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد و حتی در شب نیز می‌توان روی عکس‌های گرفته شده با نکسوس‌های جدید حساب باز کرد. هرچند داینامیک رنج دوربین در سطح قابل قبولی قرار دارد، اما باز هم یک حالت عکاسی +HDR در نظر گرفته شده است که با ترکیب چند عکس، تصویری را خروجی می‌دهد که حتی در شرایطی که اختلاف شدیدی بین بخش‌های تاریک و روشن تصویر وجود دارد، قابل قبول باشد.

نکسوس‌های جدید می‌توانند با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه در رزولوشن 4K فیلم‌برداری کنند. به دلیل نبود لرزش‌گیر اپتیکال، لرزش دست به شدت بر روی ویدیوهای گرفته شده تاثیر می‌گذارد. البته گوگل یک سیستم لرزش گیر دیجیتالی برای این دوربین در نظر گرفته است که تا حدودی لرزش دوربین را حذف می‌کند؛ اما این سیستم اصلا به خوبی دوربین‌های مجهز به لرزش گیر اپتیکال کار نمی‌کند.

نکسوس‌های جدید قادر به فیلم‌برداری در رزولوشن 1080p با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه و در رزولوشن 720p با نرخ ۲۴۰ فریم در ثانیه نیز هستند. اگر بتوانید دوربین را ثابت نگاه‌ دارید، نکسوس ۶ پی می‌تواند فیلم‌های بسیار خوبی را به ثبت برساند.

در ادامه می‌توانید تصاویر ثبت شده با نکسوس 6P را تماشا کنید.

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)
بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)
بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)
بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)
بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)
بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

برش ۱۰۰ درصد:

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

نرم‌افزار

یکی از جذابیت‌های گوشی‌های نکسوس مجهز شدن آن‌ها به آخرین نسخه از سیستم‌عامل گوگل، یعنی اندروید است. نکسوس۶ پی نیز به اندروید ۶ مارشملو مجهز شده که پیش‌تر در زومیت به بررسی آن پرداختیم. نسخه جدید اندروید از نظر ظاهری به جز یکی دو مورد جزئی، تغییر زیادی نسبت به آبنبات چوبی نکرده؛ اما بهینه‌سازی‌های صورت گرفته در عملکرد این سیستم‌عامل باعث شده تا به خصوص در زمینه عمر باتری بهبودهای چشمگیری داشته باشد.

مهم‌ترین تغییر ظاهری ایجاد شده در رابط کاربری این سیستم‌عامل مربوط به اپ دراور یا بخش نمایش اپلیکیشن‌ها است که حالا ناوبری در آن به شکل عمودی درآمده است، درست شبیه آنچه در رابط کاربری اچ‌تی‌سی شاهد آن بودیم. در واقع اسکرول کردن در منوی اپلیکیشن‌ها حالا به صورت عمودی انجام می‌شود و اگر به آن عادت ندارید در ابتدای کار کردن با این تلفن، کمی دچار مشکل خواهید شد.

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

یکی از قابلیت‌های جدیدی که در اپ‌دراور می‌بینید، اضافه شدن Favorite tray است؛ ردیفی چهارتایی از اپلیکیشن‌هایی که از آن‌ها، بیشترین استفاده را داشته‌اید به بخش بالای اپ دراور اضافه شده است تا برای اجرای اپلیکیشن‌های پراستفاده نیاز به اسکرول در اپ‌ دراور نداشته باشید. این ویژگی بسیار عالی کار کرده و دسترسی به اپلیکیشن‌های پراستفاده را بسیار آسان‌تر می‌کند.

دیگر قابلیت نرم‌افزاری جذاب اضافه شده در اندروید ۶، Google Now on tap نام دارد که متاسفانه در کشور ما حداقل فعلا امکان استفاده از آن وجود ندارد. این ویژگی جدید به شما اجازه می‌دهد تا در هر جایی که از سیستم‌عامل هستید، با انتخاب یک لغت یا عبارت و فشار و نگه داشتن انگشت بر روی دکمه‌ی هوم، بدون نیاز به خروج از برنامه بتوانید عبارت مورد نظرتان را جستجو کنید.

نکسوس‌های جدید به اسکنر اثر انگشت برای باز کردن قفل صفحه مجهز شده‌اند. دلیل این موضوع این است که اندروید ۶ به صورت پیش‌فرض از این قابلیت پشتیبانی می‌کند و احتمالا در آینده بتوانیم شاهد کاربردهای دیگر حسگر اثر انگشت در تلفن‌های مجهز به این سیستم‌عامل نیز باشیم.

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

یکی از مهم‌ترین تغییرات در اندروید ۶ مارشملو اضافه شدن قابلیت Doze است. این ویژگی در هنگامی که تلفن شما در حالت استندبای باشد بسیار مفید است و باعث می‌شود تا نکسوس ۶ پی در حالت استندبای درصد بسیار کمی از شارژ باتری را از دست بدهد. اندروید ۶ با بررسی دقیق، وقتی که گوشی شما به مدت زیادی بدون استفاده باشد، اپلیکیشن‌ها غیرضروری را بسته و گوشی را به حالت Sleep می‌برد. حتی در زمان استفاده از گوشی نیز اندروید به صورت مستمر اپلیکیشن‌های مختلف را تحت نظرمی‌گیرد تا اگر برنامه‌ای برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار نگرفت، اجرای آن را متوقف کند.

با این حال همچنان نبود ویژگی‌های چندوظیفگی برای استفاده از ابعاد بزرگ صفحه‌نمایش و نیز استفاده‌ی تنها با یک دست در اندروید حس می‌شود که البته به احتمال زیاد گوگل در نسخه‌ی آینده‌ی اندروید این ویژگی‌ها را نیز به سیستم‌عامل خود اضافه خواهد کرد.

برای مطالعه‌ی جزئیات بیشتر درباره قابلیت‌های جدید اندروید ۶ می‌توانید به مقاله‌ی «بررسی اندروید 6 مارشمالو» مراجعه کنید.

بازده و عملکرد

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

 هواوی و گوگل با وجود مشکلات پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ تصمیم گرفتند تا از این پردازنده‌ در گوشی نکسوس ۶ پی بهره ببرند؛ پردازنده‌ای بسیار قدرتمند که البته مشکلات داغ شدن بیش از حد آن باعث شد تا سال موفقی را پشت سر نگذارد. با این حال نکسوس ۶ پی در کنار ۳ گیگابایت رم، وظیفه‌ی پردازشی نکسوس جدید را برعهده دارند و گوگل و هواوی نیز استفاده‌ای بدون مشکل از آن را به کاربران وعده داده‌اند.

ما در زومیت تست‌های مختلف بنچمارک را برای این گوشی اجرا کردیم که نتایج آن را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

تلاش گوگل برای معرفی گوشی قدرتمند جوابگو بوده و نکسوس ۶ پی کمترین مشکلی در اجرای عملکردهای درخواستی ما نداشت و تمامی آن‌ها را بدون کوچکترین مشکلی اجرا می‌کرد. در بخش‌های مختلف رابط کاربری نیز با توجه به این که با اندروید خام و گوشی قدرتمندی روبرو هستیم، کمترین لگ یا افت فریمی را شاهد نبودیم. در یک کلام نکسوس ۶ پی، یک گوشی قدرتمند تمام عیار است.

باتری

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

 هواوی در نکسوس ۶ پی از باتری ۳۴۵۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که ظرفیت بسیار خوبی برای یک فبلت به حساب می‌آید و در استفاده‌ی روزانه نیز به راحتی می‌تواند یک روز کاری نیمه‌سنگین و حتی سنگین را شارژدهی کند. به علاوه نکسوس ۶ پی از فناوری شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز به سرعت گوشی خود را شارژ کند.

طبق روال گذشته روشنایی صفحه‌نمایش گوشی را بر روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با کیفیت HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری نکسوس ۶ پی توانست در این تست  ۱۰ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام بیاورد که زمان خوبی به شمار می‌رود. به علاوه نکسوس ۶ پی می‌تواند تا  ۹ ساعت و ۲۰ دقیقه وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

همان طور که از نتایج نیز پیدا است نکسوس ۶ پی عملکرد بسیار خوبی دارد و برخلاف نکسوس ۶ توانسته در زمینه‌ی باتری نیز عملکرد مناسبی از خود به نمایش بگذارد. اما پیشرفت اصلی در زمینه‌ی باتری مربوط به قابلیت Doze است که باعث شده گوشی نکسوس ۶ پی در حالت استندبای و در طی ۶ تا ۷ ساعت شب تا روز تنها یک درصد شارژ از دست بدهد که رقمی فوق‌العاده است. باتری دارای ظرفیت بالا به همراه قابلیت Doze باعث شده‌اند تا شارژدهی باتری بسیار مناسبی را از نکسوس جدید شاهد باشیم.

جمع‌بندی

نکسوس‌های گوگل همواره هواداران خاص خود را داشته‌اند؛ اگر چه همواره در یکی از موارد مهم مانند شارژدهی باتری یا عملکرد دوربین نتوانسته بودند با رقبای سرسخت پرچمدار بازار گوشی‌های هوشمند رقابت کنند. اما این بار گوگل با معرفی دو گوشی نکسوس قصد داشته است تا علاوه بر پاسخگویی به انتظارات طیف وسیعی از علاقمندان، رقیبی برای پرچمداران شرکت‌های بزرگ مانند سامسونگ و اپل باشد.

بررسی نکسوس 6 پی هواوی (Huawei Nexus 6P)

گوشی نکسوس ۶ پی که در واقع نسخه‌ی پریمیوم دو نکسوس امسال است، در واقع ایراد چشمگیری ندارد. گوگل بالاخره توانسته ضعف همیشگی دوربین نکسوس‌ها را در نکسوس ۶ پی حل کند و عملکرد دوربین نکسوس‌های جدید در حد بهترین‌های بازار است. به علاوه طراحی نکسوس ۶ پی نیز بسیار عالی است و بدنه‌ای تمام فلزی با فریم تراش خورده، زیبایی خاصی به گوشی بخشیده است. به علاوه بخش مشکی رنگ پشت گوشی نیز باعث شده تا طراحی نکسوس هواوی منحصر بفرد و خاص شود.

باتری نکسوس ۶ پی برخلاف نکسوس ۶ عملکرد بسیار خوبی دارد و صفحه‌نمایش امولد ۵.۷ اینچی آن نیز یک نمایشگر فوق‌العاده است؛ اما روشنایی حداکثری آن کمتر از مقدار مطلوب برای استفاده در زیر نور مستقیم خورشید است. حسگر اثر انگشت آن نیز عملکرد تقریبا بی‌نقصی دارد و محل قرارگیری و کیفیت صدای خروجی از اسپیکرهای دوگانه‌ی نکسوس ۶ پی بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

به طور کلی باید گفت که نکسوس ۶ پی گوشی تقریبا بی‌نقص و فوق‌العاده است و علاقمندان به فبلت‌ها به طور قطع این گوشی را نیز برای خرید مدنظر قرار می‌دهند.

نقاط قوت

  • دوربین با عملکرد بسیار خوب
  • باتری با شارژدهی عالی
  • بهره‌گیری از آخرین نسخه از اندروید
  • کیفیت ساخت بسیار خوب و طراحی منحصربفرد و خاص
  • اسپیکرها با کیفیت صدا و عملکرد فوق‌العاده

نقاط ضعف

  • عدم امکان افزایش حافظه‌ی داخلی گوشی
  • روشنایی حداکثری کم صفحه‌نمایش
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات