بررسی نکسوس 5 ایکس (Nexus 5X) گوگل و ال‌جی

پنج‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
مطالعه 13 دقیقه
نکسوس 5 ایکس محصول مشترک گوگل و ال‌جی است که امسال به عنوان نکسوس دوم گوگل روانه بازار شده است. این گوشی گوگل ارزش خرید دارد؟
تبلیغات

بازار تلفن‌های هوشمند پر از گوشی‌های اندرویدی در رده‌های قیمتی متنوع شده است. هر چه هزینه بیشتری بپردازید، کیفیت، قدرت و قابلیت‌های بیشتری را دریافت می‌کنید. در این بین گوشی‌های سری نکسوس همیشه طرفداران خاص خود را داشته‌اند. گوگل با ارائه این تلفن‌ها سعی بر این دارد که با قیمتی پایین‌تر محصولی بسیار خوب را در اختیار کاربر قرار دهد.

امسال این کمپانی دو تلفن نکسوس را روانه بازار کرد. نکسوس 6P که نسخه‌ای گران‌قیمت‌تر با کیفیت بالاتر، ابعادی بزرگ‌تر و پردازنده‌ای قدرتمندتر بوده و توسط هواوی تولید شده است و دیگری، نکسوس 5X که بدنه‌ای پلاستیکی داشته، صفحه نمایش آن ۵.۲ اینچی است و در آن از تراشه اسنپدراگون ۸۰۸ استفاده شده است. در ادامه به بررسی این تلفن ۳۸۰ دلاری می‌پردازیم.

بررسی ویدیویی

لینک ویدیو در یوتیوب

نکسوس 5 ایکس توسط فروشگاه آل‌دیجیتال در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

مشخصات فنی

مشخصات فنی نکسوس 5X ال جی
نمایشگر نکسوس 5X ال جینکسوس 5X ال جی
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 270 یورو
تاریخ معرفیسپتامبر 2015
وضعیت عرضهعرضه شده
تاریخ عرضهاکتبر 2015
نوع سیستم‌عاملاندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 6.0 (مارشمالو)
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به اندروید 7.1.1
ابعاد147 در 72.6 در 7.9 میلی‌متر
وزن136 گرم
رنگسفید سبز خاکستری
ابعاد نمایشگر5.2 اینچ
نوع نمایشگرIPS LCD
رزولوشن1080 در 1920 پیکسل
تراکم پیکسلی~423 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر16:9
نسبت نمایشگر به بدنه~70.2 درصد
مدل تراشهQualcomm MSM8992 Snapdragon 808
فرآیند ساخت تراشه20 نانومتر
تعداد هسته پردازنده6 هسته
مشخصات هسته‌ها4 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A57 و 4 هسته 1.4 گیگاهرتز Cortex-A53
پردازنده گرافیکیAdreno 418
ترکیب حافظه داخلی و رم16 گیگابایت / 2 گیگابایت رم 32 گیگابایت / 2 گیگابایت رم
رم2 گیگابایت رم
حافظه داخلی16 گیگابایت 32 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد12.3 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استاندارد26 میلی‌متری f/2.0 فوکوس خودکار لیزری
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30fps 720p@120fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری HDR
دوربین سلفی اصلی5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی1/4 میکرومتر سایز پیکسل f/2.0
ظرفیت باتری2700 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربر
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
ندارد
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
نوع حسگر اثر انگشتپشت گوشی
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-FiDLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث4.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS

طراحی

گوشی گوگل نکسوس ۵ ایکس قرار است با برچسب قیمتی ۳۷۰ دلاری خود وارد رقابت در بازار میان رده‌ها شود و از این بابت نمی‌توان از آن انتظار بدنه‌ای با کیفیت از جنس شیشه یا فلز را داشت. این گوشی به بدنه‌ی پلاستکی (پلی‌کربنات) مجهز شده است. این در حالی است که نکسوس ۶ پی از بدنه‌ی فلزی یکپارچه بهره می‌برد که قیمت بالاتر و کیفیت ساخت به مراتب بهتری دارد. پوشش پلاستیکی پشت دستگاه به رنگ مات است و اثر انگشت بر روی آن باقی می‌ماند. این گوشی سبک‌تر از دیگر گوشی‌های ۵ اینچی بازار است و تنها ۱۳۶ گرم وزن و ۷.۹ میلی‌متر ضخامت دارد.

طراحی دستگاه حتی با وجود برآمدگی در پشت گوشی به نظر خوب می‌رسد، اما جنس پلاستیکی آن باعث شده است تا حس یک کالای با کیفیت به کاربر منتقل نشود. با این حال جنس بدنه به شکلی است که به خوبی با دست اصطکاک برقرار می‌کند و در زمان استفاده، از دست سر نمی‌خورد.

در نکسوس‌های جدید، درگاه USB سابق جای خود را به USB نوع C داده است که در آن می‌توانید کابل را از هر دو قسمت بالا و پایین به درگاه متصل کنید؛ اما در عوض کابل‌های قدیمی USB دیگر به این گوشی و دیگر گوشی‌های مبتنی بر USB نوع C قابل اتصال نخواهند بود.

انتظار می‌رود تمام گوشی‌های اندرویدی نسل جدید به USB نوع C مجهز شوند و از این بابت می‌توان انتظار داشت تا لوازم جانبی کامپیوتر هم از آن استفاده کنند. در نظر داشته باشید که حتی درگاهی که در آداپتورهای این نوع از USB بکار گرفته می‌شود با درگاه USB نوع A متفاوت است و این بدین معنی است که نمی‌توانید از شارژرهای قدیمی خود برای شارژ کردن نکسوس‌های جدید استفاده کنید.

نکسوس‌های جدید نیز همچون نکسوس‌های قبلی فاقد درگاه میکرو اس‌دی هستند و باتری آن‌ها نیز غیرقابل تعویض است.

در قسمت پایین صفحه نمایش دریچه‌ی اسپیکر مونو و در قسمت بالای نمایشگر، دوربین ۵ مگاپیکسلی به همراه سنسور سنجش نور و لامپِ ال‌ای‌دی برای نمایش اعلانیه‌ها وجود دارد. این لامپِ LED از نوع RGB است و براساس اعلانیه‌های مختلف رنگ آن تغییر می‌کند.

نمایشگر

بدون هیچ چون و چرایی، صفحه نمایش یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر تلفن هوشمند است و بیشترین نقش را در انتقال تجربه‌ی کاربری ایفا می‌کند. اگر صفحه نمایش موبایل به اندازه‌ی کافی روشن نباشد نمی‌توانید از آن در فضای خارج از منزل یا محل کار خود استفاده کنید یا اگر کنتراست تصویر آن مناسب نباشد، لذت تماشای ویدیو یا اجرای اپلیکیشن‌های سرگرمی از کاربر گرفته می‌شود. سال گذشته صفحه‌نمایش نکسوس ۶ با وجود اینکه از نوع AMOLED بود، اما از رقبای خود ضعیف‌تر به نظر می‌رسید. امسال نیز نکسوس ۶ پی به صفحه نمایش امولد مجهز شده است، اما نکسوس ۵ ایکس از نمایشگر IPS LCD بهره می‌برد. این صفحه نمایش ۵.۲ اینچی حدود ۰.۲ اینچ نسبت به نمایشگر ۴.۹۵ اینچی نکسوس ۵ دو سال پیش بزرگ‌تر شده است و رزولوشن آن همچنان 1080p باقی مانده است.

حداکثر شدت روشنایی این گوشی بسیار خوب است و به راحتی می‌توان از آن در محیط‌های خارجی و حتی زیر نور آفتاب استفاده کرد. حداقل روشنایی آن هم بسیار کم است تا براحتی بتوانید از آن در تاریکی نیز استفاده کنید بدون اینکه نگران آسیب دیدن چشم‌های خود باشید.

عمق رنگ مشکی هم در این گوشی بسیار خوب است و در نتیجه کنتراست تصویر آن در سطح بسیار خوبی قرار دارد. با این حال از نظر کنتراست تصویر صفحه‌نمایش‌های LCD به مراتب ضعیف‌تر از امولدها هستند.

اما آنچه در نمایشگر نکسوس ۵ ایکس ایراد محسوب می‌شود عدم دقت کافی در نمایش رنگ سفید است. رنگ سفید در این صفحه نمایش کمی به زردی می‌زند و از طرفی رنگ‌های دیگر هم به خوبی صفحه‌نمایش‌های برتر IPS LCD نیستند و به اندازه‌ی رقبا، زنده و جذاب به نمایش در نمی‌آیند. این موضوع مخصوصا وقتی نکسوس ۵ ایکس را در کنار آیفون ۶ اس یا وان ام ۹ یا جی ۴ که همگی به پنل IPS مجهز هستند قرار می‌دهیم، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

اسپیکر

 بر روی حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگرِ نکسوس ۵ نوار اسپیکر وجود دارد. شاید در نگاه اول تصور کنید که این تلفن به یک جفت اسپیکر قدرتمند استریو مجهز شده، اما این طور نیست. اسپیکر بالایی فقط برای مکالمه است و در هنگام پخش موسیقی از آن صدایی خارج نمی‌شود و این تلفن فقط به یک اسپیکر مونو مجهز شده است. البته این که اسپیکر روی پنل جلویی قرار گرفته خود یک مزیت است چرا که در تلفن‌هایی که اسپیکر روی بدنه پشتی یا روی لبه پایینی واقع شده، بسیاری از مواقع دست کاربر روی آنها قرار گرفته و مانع از خروج صدا می‌شود.

کیفیت صدای خروجی این اسپیکر مناسب است، هر چند که کمی صدای آن تیز و تک‌سویه است و نباید انتظار صدای فراگیر را از آن داشته باشید. حجم صدای خروجی از این اسپیکر متوسط است و در محیط‌های شلوغ اصلا نباید انتظار شنیدن صدای رسا را از آن داشته باشید.

گوگل به همراه تلفن‌های نکسوس هدفون ارائه نمی‌کند و نکسوس ۵ ایکس نیز از این قاعده مستثنا نیست. این کار به گوگل کمک می‌کند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و گوشی با قیمت نهایی پایین‌تری را روانه بازار کند. مزیت این کار این است که کاربر می‌تواند با هزینه کمتر تلفن مورد نظر خود را خریداری کرده و بسته به بودجه و نیازش هدفون را جداگانه تهیه کند، اما ایراد آن نیز این است که شما از داشتن یک هدفون به همراه تلفنی که تازه خریده‌اید بی‌بهره خواهید بود.

دوربین

هر چه تعداد پیکسل‌ها اضافه می‌شود، ابعاد آن‌ها کوچک‌تر می‌شود. مثلا در آیفون‌های ۸ مگاپیکسلی شاهد استفاده از پیکسل‌های ۱.۵ میکرونی بودیم، اما در آیفون‌های ۱۲ مگاپیکسلی سایز هر کدام از پیکسل‌ها به ۱.۲۲ میکرون کاهش یافت. در عوض پیکسل‌های بیشتر باعث شدند تا فیلم‌برداری 4K به آیفون‌ها اضافه شود. از طرفی هر چه سایز پیکسل‌ها کوچکتر شود نویز آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. این همان مشکلی است که در برخی از گوشی‌های مجهز به سنسورهایی با رزولوشن بالا دیده می‌شود. پس تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تا یک توازن بین تعداد پیکسل‌ها و سایز آن‌ها ایجاد کنند تا نهایت کیفیت را در کنار رزولوشن مناسب ارائه کنند. امسال گوگل هم همچون اپل رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل را برای نکسوس‌های خود انتخاب کرده است؛ رزولوشنی که فیلم‌برداری 4K را میسر می‌کند و علاوه بر آن سایز مناسب پیکسل‌ها باعث می‌شود تا نویز تصویر به حد قابل قبولی برسد.

نکسوس‌های امسال گوگل به سنسور ۱۲.۳ مگاپیکسلی IMX377 ساخت سونی مجهز شده‌اند. این سنسورِ 1/2.3 اینچی دارای پیکسل‌های ۱.۵۵ میکرونی است که نسبت به پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرونی آیفون ۶ اس ابعاد بزرگ‌تر و وضعیت بهتری دارند. جالب است بدانید که سایز پیکسل‌ها در نکسوس‌های جدید حتی از پیکسل‌های بکار گرفته شده در سنسور ۸ مگاپیکسلیِ آیفون ۶ با ابعاد ۱.۵ میکرون، بزرگ‌تر است. سنسور نکسوس‌های جدید از نظر ابعاد از سنسور 1/2.6 اینچی بکار گرفته شده در پرچمداران امسال سامسونگ هم بزرگ‌تر است.

نکسوس‌ 6P و 5X هیچ کدام لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) ندارند. این در حالی است که نکسوس ۵ و نکسوس ۶ دارای OIS بودند و از این بابت نکسوس‌های جدید یک عقب‌گرد را تجربه می‌کنند. در واقع گوگل ترجیح داده است با حذف لرزش‌گیر اپتیکال فضای بیشتری را برای جای دادن سنسور بزرگ‌تر ایجاد کند.

نکسوس ۵ ایکس دارای فوکوس لیزری است. این تکنولوژی که در پرچمداران ال‌جی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث می‌شود تا فوکوس بر روی سوژه حتی در محیط‌های کم نور به سرعت انجام شود.

اپلیکیشن دوربین نکسوس‌های جدید همان اپلیکیشن پیش‌فرض اندروید خام است که نسبت به پرچمداران دیگر شرکت‌ها امکانات کمتری دارد و رابط کاربری آن نیز به خوبی رقبا نیست. با این حالت، عکاسی‌ کروی (Photo Sphere)، عکاسی پانوراما و لنز بلور که باعث می‌شود پس زمینه بصورت نرم‌افزاری مات شود در این اپلیکیش وجود دارد. یک حالت عکاسی +HDR نیز در نظر گرفته شده است که کمک می‌کند تا در شرایط سخت از نظر نوردهی نیز بتوانید تصاویر قابل قبولی ثبت کنید.

رابط کاربری فیلم‌برداری نیز ساده است و به راحتی می‌توان بین حالت عادی و فیلم‌برداری حرکت آهسته سوییچ کرد. این گوشی قادر است در رزولوشن 1080p یا 2160p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

اپلیکیشن دوربین نکسوس‌ها امکان تنظیمات دستی مانند کنترل ایزو، سرعت شاتر و مواردی از این دست را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد. با این حال اکثر کاربران نیازی به این تنظیمات ندارند و حالت خودکار را ترجیح می‌دهند.

کیفیت عکاسی

نکسوس‌های گوگل همواره از نظر کیفیت عکس‌برداری در سطح پایین‌تری در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند بازار بودند. نکسوس ۵ و نکسوس ۶ نمونه‌هایی از تلفن‌های قبلی گوگل هستند که از نظر عکاسی، ضعیف عمل می‌کردند. اما این بار گوگل در دو نکسوس جدید خود، به شکل قابل ملاحظه‌ای کیفیت تصویر برداری را بهبود بخشیده و می‌توان روی بازده عکاسی این گوشی‌ها در شرایط مختلف حساب باز کرد.

این گوشی در شرایط مختلف عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد و حتی در شب نیز می‌توان روی عکس‌های گرفته شده با نکسوس‌های جدید حساب باز کرد. هرچند داینامیک رنج دوربین در سطح قابل قبولی قرار دارد، اما باز هم یک حالت عکاسی +HDR در نظر گرفته شده است که با ترکیب چند عکس، تصویری را خروجی می‌دهد که حتی در شرایطی که اختلاف شدیدی بین بخش‌های تاریک و روشن تصویر وجود دارد، قابل قبول باشد.

در ادامه می‌توانید نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین این تلفن را مشاهده کنید:

برای دیدن تصاویر در ابعاد واقعی به صفحه فلیکر زومیت مراجعه کنید.

یکی از نقاط قوت این تلفن فلش دوگانه آن است که بسیار قدرتمند بوده و در نور شب تجربه عکاسی را به شکل قابل توجهی تغییر می‌دهد. با این فلش می‌توانید بدون دردسر در تاریک‌ترین محیط‌ها نیز تصاویر واضحی را ثبت کنید، البته به شرطی که سوژه بیش از حد دور نبوده یا نخواهید عکس نمای باز بگیرید. در ادامه می‌توانید دو تصویر نمونه گرفته شده با فلش و بدون فلش در نور شب را مشاهده کنید:

نکسوس‌های جدید می‌توانند با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه در رزولوشن 4K فیلم‌برداری کنند. به دلیل نبود لرزش‌گیر اپتیکال، لرزش دست به شدت بر روی ویدیوهای گرفته شده تاثیر می‌گذارد. البته گوگل یک سیستم لرزش گیر دیجیتالی برای این دوربین در نظر گرفته است که تا حدودی لرزش دوربین را حذف می‌کند، اما این سیستم اصلا به خوبی دوربین‌های مجهز به لرزش گیر اپتیکال کار نمی‌کند.

نکسوس‌های جدید قادر به فیلم‌برداری در رزولوشن 1080p با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه و در رزولوشن 720p با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه هستند. اگر بتوانید دوربین را ثابت نگاه‌دارید، نکسوس ۵ ایکس می‌تواند فیلم‌های بسیار خوبی بگیرد.

نرم‌افزار

نکسوس ۵ ایکس به اندروید ۶ مارشملو مجهز شده که پیش‌تر در زومیت به بررسی آن پرداختیم. نسخه جدید اندروید از نظر ظاهری به جز یکی دو مورد جزئی تغییر زیادی نسبت به آبنبات چوبی نکرده، اما بهینه‌سازی‌های صورت گرفته در عملکرد این سیستم عامل باعث شده تا به خصوص در زمینه عمر باتری بهبودهای چشمگیری داشته باشد.

مهم‌ترین تغییر ظاهری ایجاد شده در رابط کاربری این سیستم عامل مربوط به اپ درائر یا بخش نمایش اپلیکیشن‌ها است که حالا ناوبری در آن به شکل عمودی درآمده است، درست شبیه آنچه در رابط کاربری اچ‌تی‌سی شاهد آن بودیم. در واقع اسکرول کردن در منوی اپلیکیشن‌ها حالا به صورت عمودی انجام می‌شود و اگر به آن عادت ندارید در ابتدای کار کردن با این تلفن، کمی دچار مشکل خواهید شد.

یکی از قابلیت‌های جدیدی که در اپ‌درائر می‌بینید، اضافه شدن Favorite tray است؛ ردیفی چهارتایی از اپلیکیشن‌هایی که از آن‌ها، بیشترین استفاده را داشته‌اید به بخش بالای اپ دراور اضافه شده است تا برای اجرای اپلیکیشن‌های پراستفاده نیاز به اسکرول در اپ‌ درائر نداشته باشید. این ویژگی بسیار عالی کار کرده و دسترسی به اپلیکیشن‌های پراستفاده را بسیار آسان‌تر می‌کند.

دیگر قابلیت نرم‌افزاری جذاب اضافه شده در اندروید ۶، Google Now on tap نام دارد که متاسفانه در کشور ما حداقل فعلا امکان استفاده در آن وجود ندارد. این ویژگی جدید به شما اجازه می‌دهد تا در هر جایی که از سیستم عامل هستید، با انتخاب یک لغت یا عبارت و فشار و نگه داشتن انگشت بر روی دکمه‌ی هوم بدون نیاز به خروج از برنامه بتوانید عبارت مورد نظرتان را جستجو کنید.

نکسوس‌های جدید به اسکنر اثر انگشت برای باز کردن قفل صفحه مجهز شده‌اند. دلیل این موضوع این است که اندروید ۶ به صورت محلی از این قابلیت پشتیبانی می‌کند و احتمالا در آینده بتوانیم شاهد کاربردهای دیگر حسگر اثر انگشت در تلفن‌های مجهز به این سیستم عامل نیز باشیم.

یکی از مهم‌ترین تغییرات در اندروید ۶ مارشملو اضافه شدن قابلیت Doze است. این ویژگی در هنگامی که تلفن شما در حالت استندبای است بسیار مفید است و باعث می‌شود تا عمر باتری نکسوس ۵ ایکس در حالت استندبای بیشتر از یک هفته باشد. اندروید ۶ با بررسی دقیق، وقتی که گوشی شما به مدت زیادی بدون استفاده باشد، اپلیکیشن‌ها غیرضروری را بسته و گوشی را به حالت Sleep می‌برد. حتی در زمان استفاده از گوشی نیز اندروید به صورت مستمر اپلیکیشن‌های مختلف را تحت نظرمی‌گیرد تا اگر برنامه‌ای برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار نگرفت، اجرای آن را متوف کند.

برای مطالعه جزئیات بیشتر درباره قابلیت‌های جدید اندروید ۶ می‌توانید به مقاله «بررسی اندروید 6 مارشمالو» مراجعه کنید.

عملکرد و بازده

گوگل و ال‌جی در این تلفن همانند تلفن جی ۴ از یک پردازنده اسنپدراگون ۸۰۸ استفاده کرده‌اند. قدرت پردازشی اسنپدراگون ۸۰۸ در مقایسه با اسنپدراگون ۸۱۰ که در اغلب پرچمداران کنونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اندکی کمتر است، اما پایداری بسیار بهتری دارد که عملا آن را به تراشه‌ای بهتر نسبت به اسنپدراگون ۸۱۰ تبدیل می‌کند. دلیل ناپایداری و اتکاپذیری پایین اسنپدراگون ۸۱۰، مشکلات حرارتی آن در پردازش‌های نسبتا سنگین است که باعث می‌شود مثلا وقتی در حال انجام بازی هستید پس از مدتی به دلیل داغ شدن تراشه، عملکرد آن با شیب نسبتا بالایی افت کند. این در حالی است که اسنپدراگون ۸۰۸ از این نظر یکی از بهترین پردازنده‌های موجود در بازار است و تحت پردازش‌های سنگین طولانی مدت نیز، عملکرد آن پایین نیامده و تراشه خنک کار می‌کند. جزئیات بیشتر در این زمینه را می‌توانید در مقاله «مقایسه عملکرد گوشی‌های مختلف با سیستم خنک کننده مایع» زومیت بیابید.

در عمل به لطف این پردازنده قدرتمند و البته سیستم عامل اندروید خام، هیچ لگ و تاخیری در هنگام کار با گوشی مشاهده نمی‌شود و اپلیکیشن‌های سبک و سنگین به راحتی و با سرعت بالایی روی این تلفن اجرا می‌شوند. بسیاری معتقدند که گوگل در این تلفن می‌توانسته از حافظه رم با ظرفیت بالاتری استفاده کند، اما با همین رم ۲ گیگابایتی، می‌توانید چندین و چند اپلیکیشن را به صورت همزمان باز کرده و با آنها کار کنید. تنها بخش نرم‌افزار که هر از گاهی ممکن است در آن لگ و تاخیر را مشاهده کنید اپلیکیشن دوربین است که کمی کندتر از سایر اپلیکیشن‌ها اجرا شده و برخی مواقع در هنگامی که می‌خواهیدحالت عکاسی را به فیلمبرداری تغییر دهید لگ و تاخیر قابل مشاهده است.

گوگل این تلفن را در دو نسخه ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی ارائه کرده است. از آنجا که امکان اتصال حافظه خارجی به این تلفن وجود ندارد، به نظر می‌رسد نسخه ۱۶ گیگابایت چندان نتواند پاسخگوی نیازهای امروزی کاربران باشد و شاید بهتر بود گوگل این محصول را در دو نسخه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی روانه بازار می‌کرد. در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های اجرا شده روی این تلفن را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTutu 5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Nexus 5X

44605

80.687

241.228

19207

14438

3561

1140

31987

1230

1230.2ms

LG G4 Stylus

29581

79.088

217.916

17737 

6342

2027‌

725

 31797

525

1471.2ms

 Xperia M5 Dual

31809

 112.377

257.9

 15,231

9794

1754

1009

 26720

819ms

Acer Liquid Jade Z

30547

119.591

286.848

9365

9232

1757

823

 23763

569857.1ms

Galaxy Note 5

67202

610.448

778.421

36014

21404

5469

2545

54810

1820

569.0ms

LG G4

48138

349.306

537.155

26333

19494

3884

2180

64188

1722

768.7ms

Sony Xperia M4 Aqua Dual

35058

242.293

307.786

22506

7884

2265

990

40895

892

1220.2ms

Nokia  Lumia 930

25585

-

-

-

-

-

1043498ms

Sony Xperia E4

19194

112.679

269.436

8555

3239

1592740

18154

3551

278.6ms

HTC Desire EYE

35323

389.922

730.159

23340

16865

28801537

36368

1119 /811.7ms

باتری

یکی از ایرادات همیشگی تلفن‌های نکسوس، عمر باتری آنها بود. نکسوس ۴، نکسوس ۵ و حتی نکسوس ۶ عمر باتری راضی‌کننده‌ای نداشتند و این موضوع اصلی‌ترین نقطه ضعف آنها به حساب می‌آمد. اما نکسوس ۵ ایکس این رویه را تغییر داده و اصلا کاربر را از این نظر ناامید نمی‌کند. البته این بدین معنا نیست که نکسوس ۵ ایکس شارژدهی فوق‌العاده‌ای دارد، اما حالا دیگر مساله باتری نکسوس آزاردهنده نیست و از این نظر عملکرد متوسطی دارد.

به لطف بهینه‌سازی‌هایی که گوگل در اندروید ۶ اعمال کرده و البته بهره‌گیری از پردازنده اسنپدراگون ۸۰۸ که مصرف پایین تری نسبت به اسنپدراگون ۸۱۰ دارد، عمر باتری نکسوس ۵ ایکس بسیار خوب است. در استفاده روزمره می‌توانید با یک بار شارژ کامل دستگاه مطمئن باشید که حداقل یک روز کامل شما را همراهی می‌کند؛ البته اگر خوره گوشی هستید و زمان زیادی به وب‌گردی و بازی با تلفن هوشمندتان اختصاص می‌دهید، احتمالا مجبور می‌شوید پیش از پایان روز دوباره تلفن‌تان را شارژ کنید.

بیشترین تاثیر بهینه‌سازی‌های اندروید جدید، هنگامی نمودار می‌شود که تلفن‌تان در حالت استندبای است. به لطف قابلیت Doze که در هنگام استندبای بودن، بسیاری از پردازه ها را غیرفعال می‌کند، مصرف باتری در حالت استندبای به شدت کاهش یافته است.

ما تست پخش ویدیوی اچ‌دی و بنچمارک باتری AnTuTu همیشگی زومیت را روی این تلفن اجرا کردیم که در ادامه می‌توانید نتایج آنها را مشاهده کنید. در تست پخش ویدیو، یک ویدیوی اچ‌دی استاندارد را در حالتی که شارژ باتری گوشی کامل است، همه اتصالات آن خاموش است و روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد تنظیم شده، آنقدر پخش می‌کنیم تا شارژ گوشی کاملا تخلیه شود.

جمع‌بندی

 در بین نکسوس‌های امسال، ۵ ایکس تلفنی است که بیشتر به سنت نکسوس‌های قبلی پایند بوده است. درست مانند نکسوس ۵ و نکسوس ۴، این تلفن سخت‌افزاری اندکی ضعیف‌تر از اغلب پرچمداران کنونی بازار را دارد و قیمت آن نیز بسیار پایین‌تر از آنها است. این در حالی است که نکسوس 6 پی از جنس بدنه، سخت‌افزار و قیمت بیشتر شبیه به پرچمداران کنونی است. از این رو اگر از طرفداران قدیمی نکسوس هستید احتمالا نکسوس ۵ ایکس را به دلیل سخت افزار قابل قبول و قیمت ارزان، بیشتر می‌پسندید.

۵ ایکس بدنه ای پلاستیکی دارد که هرچند کیفیت ساخت آن مناسب است اما حس یک کالای باکیفیت را منتقل نمی‌کند. طراحی بسیار ساده این گوشی باعث می‌شود تا طیف گسترده‌ای از سلایق را به سمت خود جذب کند. نمایشگر فول‌اچ‌دی این تلفن از هر نظر مناسب است و تنها ایراد آن عدم دقت کافی در نمایش رنگ سفید است که کمی بر تجربه کاربر در هنگام تماشای تصاویر و ویدیوها تاثیر می‌گذارد. دوربین این تلفن یکی از برترین نمونه‌های موجود در بازار است. گوگل به خوبی توانسته بین تعداد و ابعاد پیکسل‌ها تعادل برقرار کند تا در روز و شب بتوانید تصاویر باکیفیتی با این گوشی ثبت کنید. حتی با وجود عدم استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال نویزی که در تصاویر ثبت شده با آن مشاهده می‌کنیم، کم است.

عمر باتری این تلفن نسبت به نکسوس ۵ بهبود آشکاری دارد. این موضوع به خصوص در هنگامی که تلفن در حالت استندبای قرار دارد بسیار بیشتر به چشم می‌آید.

در مجموع باید بگوییم که نکسوس ۵، یک گوشی متوسط با دوربینی عالی است که قیمت متوسطی هم دارد. بنابراین نباید از آن انتظار کیفیت ساخت پرچمداران امروزی را داشته باشید، با این حال از بسیاری از محصولات میان‌رده کمپانی‌های تولیدکننده تلفن‌های اندرویدی برتر است.

نقاط قوت

  • دوربین بسیار خوب با فوکوس لیزری
  • سنسور اثر انگشت بسیار سریع
  • عمر باتری بالا در حالت استندبای
  • اندروید خام با عملکرد سریع و روان

نقاط ضعف

  • اپلیکیشن دوربین با امکانات محدود
  • اسپیکر مونو ضعیف
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات