مزایای کار در گوگل از زبان کارکنان این شرکت

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶
مطالعه 9 دقیقه
برای بسیاری از ما مزایای کاری شامل بیمه، ساعت کار مناسب، تعطیلات و امنیت کاری است ولی برای کارمندان گوگل این مزایا به همین جا ختم نمی‌شود. در ادامه بیشتر با فضای کاری در غول فناوری دنیا، گوگل آشنا می‌شویم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بدون تردید گوگل شرکتی است که بسیاری از علاقه‌مندان حوزه فناوری رویای اِشتغال در آن را در سر دارند. در ادامه برخی از مواردی که از دیدگاه کارمندان گوگل مزایای کار برای گوگل محسوب می‌شوند، می‌خوانیم.

غذاهای لذیذی که هرگز تمام نمی‌شوند

the-free-gourmet-food-and-snacks-are-never-ending

کارکنان گوگل به خوبی تغذیه می‌شوند. صبحانه سالم، ناهار و حتی شام برای کارکنانی که تا دیر وقت سر کار هستند، بطور رایگان در دسترس است. همچنین آب‌میوه و قهوه نیز در سراسر  شرکت موجود است.

همکاران سطح بالا

working-at-google-youre-exposed-to-amazing-people-and-great-thinkers

یکی از مهمترین موارد در مورد کار، این است که شما با چه کسانی کار می‌کنید. همکاران خوب شما باعث می‌شوند تا در حین کار احساس راحتی داشته باشید و اشتیاق شما برای کار را بیشتر می‌کنند. در گوگل نه تنها شما با تعدادی از روشن‌فکرترین افراد همکار هستید، بلکه بسیاری از آنها چهره‌های شناخته شده‌ای در دنیا هستند. یکی از کارمندان گوگل در رابطه با این موضوع می‌گوید:

در طول عمرم به اندازه این یک سالی که در گوگل کار کرده‌ام، افرادی که دارای صفحه ویکی‌پدیا باشند، ندیده‌ بودم.

یکی دیگر از کارمندان در این مورد می‌گوید:

اینجا در گوگل، افراد باهوش زیادی با ما همکار هستند که فضایی برای یادگیری برای ما ایجاد می‌کنند که حداقل من تا به حال تجربه نکرده بودم. البته منظور من از یادگیری فقط یادگیری موارد مربوط به فناوری یا برنامه‌های رسمی آموزشی نیست بلکه اینجا در طول کار، حتی با همکارانی که چندان معروف نیستند، شما چیزهای زیادی می‌آموزید. من قبلا در شرکت‌های دیگری هم کار کردم ولی در هیچ شرکتی به اندازه گوگل کارکنان پر انرژی و خوشحال نبودند.

ورود سگ‌های کارمندان به محیط کار آزاد است

dogs-are-welcome

اگر کارمندان بخواهند، اجازه دارند تا حیوانات خانگی خود را سر کار بیاورند. یکی از کارمندان گوگل در مورد این که چطور این مورد یکی از مزایای گوگل محسوب می‌شود، می‌گوید:

اگرچه کنترل یک سگ در جریان  ملاقات‌های کاری کمی سخت است ولی وجود سگ به این معنی است که هر چند ساعت یکبار، می‌توانم او را با خود برای پیاده‌روی بیرون ببرم و این به خود من هم کمک می‌کند تا انرژی خود را ذخیره کنم. همچنین وجود یک سگ در دفتر کار باعث می‌شود تا همکارانم هم بی‌اختیار با او سرگرم شوند و بعد از انجام یک کار سنگین برای پیاده‌روی او را با خود بیرون ببرند. وقتی با نگاه به بیرون از پنجره اتاق کار خود می‌بینید که سگ‌ها به دنبال توپ تنیس هستند، حس خوبی به شما دست می‌دهد. حتی در محیط کار، سگ من شناخته شده‌تر از خود من است و بواسطه‌ی او با خیلی از افرادی که شاید در حالت عادی دلیلی برای آشنایی با آن‌ها نبود، آشنا شدم.

رفاه عمومی

google-cares-about-your-general-well-being

شاید سگ‌ها از لحاظ روحی به کارمندان گوگل کمک کنند ولی گوگل می‌خواهد تا از سایر جنبه‌های سلامتی کارکنانش هم اطمینان حاصل کند. یکی از کارمندان گوگل به یاد می‌آورد که به خاطر مجروحیتی که در آمریکا برایش ایجاد شده بود، 5 ماه قادر به کار کردن نبود. او در این مورد می‌گوید:

در آمریکا مصدومیتی برام پیش آمد که مجبور شدم تا 3 عمل جراحی انجام بدم، این امر موجب شد تا برای 5 ماه قادر به انجام کاری نباشم. وقتی مجدد کار خودمو آغاز کردم تمام همکاران با دلسوزی به من کمک کردند و تشویقم کردند تا روی بهبودی خودم تمرکز کنم. اولش استرس زیادی داشتم ولی مدیر من انتظارات معقولی داشت و به من کمک کرد تا به تدریج وارد جریان اصلی کار بشم.

بسیاری از کارمندان انتظار دارند که در طول درمان و همچنین زمانی که بچه‌دار می‌شوند، مرخصی داشته باشند ولی این مسئله در گوگل فراتر از این موارد می‌رود.

کارمندانی که به تازگی پدر یا مادر شده‌اند

new-parents-get-the-break-they-deserve

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها پس از بچه‌دار شدن، 6 هفته به مادران مرخصی می‌دهند و برخی حتی همین میزان مرخصی را به پدرها هم می‌دهند، در گوگل اوضاع متفاوت است. گوگل به پدران 6 هفته مرخصی با حقوق و به مادران 18 هفته مرخصی با حقوق می‌دهد. علاوه بر این گوگل پاداشی را بعنوان پاداش بچه‌دار شدن به کارمندانش می‌دهد، در نهایت نیز گوگل خدمات رایگان نگهداری از کودکان در محل کار دارد.

مزایای پس از فوت کارمندان

one-mans-wife-actually-cried-when-she-heard-how-good-googles-death-benefits-were

تولد یک نوزاد یکی از زیبایی‌های زندگی است ولی هر کسی در یک نقطه از زندگی عزیزانش را از دست می‌دهد و این هم روی دیگری از زندگی است.گاهی تصادفی رخ می‌دهد و اگر یکی از کارمندان گوگل در حین انجام وظیفه جان خود را از دست بدهد، گوگل تا 10 سال نصف حقوق او را به همسرش پرداخت خواهد کرد، تمام سهام او به همسرش می‌رسد و اگر فرزندانی داشته باشد، به ازای هر فرزند ماهی 1000 دلار به همسر کارمند متوفی پرداخت خواهد شد. یکی از کارمندان گوگل در این مورد می‌گوید:

وقتی در مورد این مزایا به همسرم گفتم، او فریاد زد: واقعا اگر اتفاقی برای تو بیفته، همه اینا به ما تعلق می‌گیره؟!

کلاس‌های تناسب اندام هدیه‌ای از گوگل به کارمندانش

employees-get-free-fitness-classes-and-gyms-and-are-encouraged-to-participate-in-organized-intramural-sports

یکی از راه‌هایی که می توان از مرگ زودرس جلوگیری کرد، حفظ تناسب‌اندام و سلامتی است. گوگل راه‌های مختلفی برای حفظ تناسب اندام کارمندانش دارد، این امر شامل زمین‌های ورزشی مختلف، اسکوتر و دوچرخه برای کارمندان و امکاناتی برای دوش گرفتن آنها پس از یک تمرین سخت دارد.

در حین کار آینده را شکل می‌دهیم

the-8020-rule-gives-googlers-plenty-of-opportunity-for-creativity

گوگل به پیشرفت‌هایی که در فناوری ایجاد کرده، مشهور است. اما هیچ‌کس این نکته را بهتر از کارمندان گوگل که در پشت صحنه مشغول فعالیت هستند، نمی‌داند. بعنوان کارمند گوگل، جزو اولین کسانی هستید که محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گوگل را امتحان می‌کنید. یکی دیگر از کارمندان گوگل در این مورد می گوید:

قبل از آن‌که مرورگر کروم گوگل به صورت رسمی معرفی بشه، مرورگر اصلی من برای وبگردی بود. علاوه بر آن من با گوشی‌ها، تبلت‌ها و کروم‌بوک‌های گوگل هم پیش از آنکه برای فروش به بازار عرضه بشن، کار کرده‌ام. این کار خیلی جالبه، مثل این میمونه که از آینده خبر دارین و حتی اگر بازخوردهای خوبی از کار با این محصولات بدم، میتونم تو تغییر اونا هم نقش داشته باشم، که این یعنی آینده رو عوض می‌کنم. تیم پشتیبانی TechStop

کارمندان گوگل در حالی که مشغول به کار با محصولات آینده هستند، ممکن است دچار مشکلاتی شوند. حتی اگر مشکلاتی که با آن روبرو می‌شوند در مورد محصولات جدیدی که تست می‌کنند هم نباشد، گوگل تیمی برای کمک به کارکنان دارد. این تیم که اغلب متشکل از متخصصان آی‌تی گوگل است، TechStop نام دارد. بله، حتی افرادی که در شرکت فناوری مانند گوگل کار می‌کنند هم ممکن است دچار مشکلاتی در حین کار شوند. گاهی هم کارکنان با مسایل فنی جزیی مواجه می شوند که اگرچه خود از پس رفع آن بر می‌آیند ولی برای این‌که وقتشان هدر نشود تیم تِک‌استاپ را خبر می‌کنند. تک‌استاپ 7 روز هفته و بطور شبانه‌روزی آماده کمک به کارکنان است.

سرویس رایگان به محل کار

googlers-at-the-mountain-view-campus-get-a-free-ride-to-and-from-work

اگر یکی از کارمندان گوگل در Mountain View Campus باشید، هر روز بطور رایگان به سر کار منتقل می‌شوید، که همین امر موجب ترافیک زیادی در منطقه می‌شود، هر اتوبوس گوگل به وای‌فای مجهز است تا در طول مسیر کارمندان به کارهای خود بپردازند یا بصورت آن‌لاین فیلم و کلیپ تماشا کنند.

80/20 قانونی است که همه باید رعایت کنند

این یک قانون پایه است که گوگل مایل است، همه کارمندان رعایت کنند. طبق این قانون هر کارمند اجازه دارد تا 20 درصد از زمان خود را روی پروژه‌ای که بطور مستقیم به پروژه اصلی او مربوط نمی‌شود، صرف کند.

مرخصی بیشتر

google-employees-can-get-extended-time-off-to-follow-their-passions

گوگل یک خط مشی ارایه مرخصی به کارکنان دارد که با هر روش دیگری که تا به حال دیده‌اید، متفاوت است. هر یک از کارمندان گوگل می‌توانند تا سه ماه مرخصی بدون حقوق داشته باشند. گوگل کارمندان خود را تشویق می‌کند تا از این زمان مرخصی حتما استفاده کنند و بر روی پروژه‌های شخصی خود کار کنند، اوقات خود را در کنار خانواده بگذرانند یا برای رسیدن به آرامش روحی در سازمان‌های خیریه مشغول به فعالیت شوند.

کاری که ارزشش رو داره

once-youre-a-part-of-the-google-network-youll-be-part-of-it-forever

گوگل مزایای دیگری هم دارد و به نظر می‌رسد، در گوگل به خوبی به کارکنان توجه می‌شود. شاید از همین رو است که یکی از کارکنان گوگل می‌گوید:

ما در گوگل تجارتی داریم که در حال رشده، مشتریان و کاربرامون عاشقش هستن. همین امر باعث شد که ما بیش از هر شرکت دیگری امنیت شغلی داشته باشیم. درسته این روال هیچکدوم از کارکنان رو ثروتمند نمی‌کنه ولی کار پایداری داریم که در کل مزایاش خیلی بیشتر از سختی‌هاش هست.

شرایط ایده‌آل کاری از نظر شما چگونه است؟ مقالات زومیت با نظرات خوب شما تکمیل می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات