۱۲ خرداد: تولد رادیو

جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
امروز، ۱۲ خرداد، مصادف است با سالروز ثبت پتنت رادیو توسط گولیلمو مارکونی! شخصی که توانست فناوری امواج رادیویی را به خدمت بشر درآورده و برای آن کاربردهای بسیار مفیدی را پیدا کند.
تبلیغات

یکی از پیشرفت هایی که قرن بیستم میلادی را متاثر و زندگی بشر را از جنبه های گوناگون تحت تاثیر قرارداد پیشرفت فناوری ارتباطات رادیویی بود. در اواخر قرن نوزدهم میلادی تحقیقات گسترده‌ای در حوزه امواج رادیویی صورت پذیرفت ولی نتیجه ای مطلوبی حاصل نگردید. فناوری ارتباطات رادیویی که بطور وسیعی در ابتدای قرن بیستم میلادی در وسایل ارتباطی و صنعت مخابرات، جنگ افزارها و صنایع نظامی و غیره مورد استفاده قرار گرفت، خدمات گسترده‌ای را برای بشر به ارمغان آورد. در خصوص این موضوع که اختراع رادیو به نام چه فردی باید نوشته شود، نمی‌توان پاسخ مشخصی داشت؛ چراکه افراد متفاوتی در خصوص جنبه‌های گوناگون آن فعالیت کردند و بعضی دیگر با به‌کارگیری خلاق این فناوری در زمان خود تحولات بزرگی را رقم زدند. افراد معروف زیادی نام خود را در گسترش فناوری رادیو در تاریخ ثبت کردند و هریک بخشی از این پدیده ناشناخته در زمان خود را نمایان کردند. وقتی نام افرادی را که در این حوزه تلاش کرده‌اند را بررسی می‌کنیم با نام افراد سرشناسی چون جیمز کلرک مکسول، هاینریش هرتز و توماس ادیسون نیز مواجه می‌شویم. اگر نام این افراد را به یاد ندارید، جیمز کلرک مکسول فیزیک دان بزرگ انگلیسی که فرمول های مکسول در حوزه الکترودینامیک، مبحث توزیع بولتزمن-مکسول در خصوص تئوری جنبشی گازی و روابط ماکسول در حوزه ترمودینامیک یادگار این دانشمند و فیزیک‌دان بزرگ است، همچنین اثبات امواج الکترو مغناطیس یادگار آقای هاینریش هرتز فیزیکدان بزرگ آلمانی است. همچنین مخترع معروف آمریکایی یعنی توماس ادیسون فردی است که نمی‌توان از کنار نام وی به راحتی گذشت. با این حال در کنار این نام های بزرگ، فرد دیگری توانست باعث ورود امواج رادیویی به‌شکلی کاربردی در زندگی بشر گردد.

۱۲۱ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲ ژوئن ۱۸۹۶ مهندس برق ایتالیایی، گولیلمو مارکونی، پتنت اختراع جدید خود که دستگاه رادیو (تلگراف بی‌سیم) بود را بنام خود در انگلستان ثبت کرد تا آغازی بر ظهور فناوری رادیو در زندگی بشر باشد. آقای گولیلمو مارکونی تلاش زیادی را در جهت بکارگیری این فناوری در زندگی بشر انجام داد که به موجب آن نهاد نوبل جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۰۹ را به‌طور مشترک با کارل فردیناند براون تقدیم وی نمود.

تلاش‌های مارکونی در این حوزه پایان ناپذیر بود. او توانست در دسامبر ۱۹۰۱ فرضیه عدم تاثیر چرخش زمین بروی امواج رادیویی را به اثبات برساند و امواج رادیویی را در اقیانوس اطلس و به مسافت تقریبی ۳۴۰۰ کیلومتر مخابره نماید. در فاصله سالهای ۱۹۰۲ تا ۱۹۱۲ مارکونی توانست تاثیرات شرایط جوی روی امواج رادیویی را بررسی نماید. بطور مشخص این دانشمند زندگی حرفه ای خود را در جهت تحقیق و بکارگیری فناوری ارتباطات رادیویی صرف کرد و همگی ما حتی در دنیای فعلی از خدمات و تلاش‌های او حتی بعد از گذشت ۱۰۰ سال بهره می‌بریم. مارکونی در تاریخ ۲۰ جولای ۱۹۳۷ در ۶۳ سالگی چشم از جهان فروبست ولی تلاش‌های او در جهت خدمت به بشریت همیشه جاودان خواهد بود و از او به نیکی یاد خواهد شد.

دیگر رویدادهای مهم ۱۲ خرداد (۲ ژوئن)

۱۷۳۹ - تاسیس آکادمی سلطنتی علوم سوئد؛

۱۷۸۷ - زادروز نیلز گابریل سفستروم، کاشف عنصر وانادیوم؛

۱۸۵۷ - اختراع چرخ خیاطی؛

۱۸۵۸ - کشف ستاره‌ی دنباله‌دار دوناتی؛

۱۸۷۳ - تاسیس اولین خط راه‌آهن الکتریکی جهان در سان فرانسیسکو؛

۱۸۷۵ - اولین مخابره تلفنی در آزمایشگاه الکساندر گراهام بل. البته این مخابره تنها صدایی نامفهوم از دستگاه بوده و مدتی بعد بل موفق شد صدای انسان را از طریق خطوط الکتریکی منتقل کند؛

۱۹۰۳ - زادروز رابرت موریس پیج، مخترع تکنولوژی رادارهای پالسی؛

۱۹۵۴ - آزمایش اولین هواپیمای عمودپرواز VTOL؛

این مطلب در تاریخ ۱۲ خرداد ‍۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات