Mab، ربات‌های نظافتچی که به سرعت خانه‌ی شما را تمیز می‌کنند

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
تمیز کردن منزل و به ویژه گردگیری مبلمان،کاری است وقت‌گیر و خسته کننده، اما اکنون ربات‌های نظافتچی در خدمت شما هستند، برای آشنایی بیشتر با آنها همراه ما باشید.
تبلیغات

 تمیز کردن منزل و به ویژه گردگیری مبلمان، کاری است وقت‌گیر و خسته کننده، بویژه آنکه نمی‌توان به تمامی زوایای منزل دسترسی داشته و گرد و غبار و آلودگی‌های موجود را تمام و کمال تمیز کرد.

ربات‌های نظافتچی
ربات‌های نظافتچی
Mab-presentation2

چرا همچنان وقت خود را برای جارو کردن و گردگیری منزل هدر دهید در حالی که می‌توان لشکری از این روبات‌های کوچک پرنده را در خدمت داشت. ربات‌هایی که نظافت منزل را برعهده گرفته و به خوبی هم از پس انجام آن برمی‌آیند. البته شستن ظروف و مرتب کردن منزل همچنان با خود شماست ولی این روبات‌ها به جای شما به جنگ گرد و غبار و آلودگی خواهند رفت. البته این دستگاه هنوز در قالب یک طرح مفهومی است، اما با اجرای آن می‌توان به تحولی مثبت در زمینه‌ی نظافت منازل و محیط کار دست یافت.

رباتهای نظافتچی
رباتهای نظافتچی

این دستگاه که توسط آدرین پرز زاپاتای کلمبیایی (Adrian Prez Zapata) طراحی و ارائه شده‌، به عنوان برنده‌ی برتر رقابت "Electrolux Design Lab" در سال 2013 شناخته شد، رقابتی که شاهد حضور 1700 طرح از 60 کشور جهان بود. عنوان اصلی این طرح "Mab" است.

ربات‌های نظافتچی
رباتهای نظافتچی

شکل کلی این دستگاه شبیه به شاتلی کروی مانند است که  به عنوان پایگاهی برای هزاران مینی ربات کوچک وارد عمل می‌شود، ربات‌های کوچکی که به گوشه گوشه‌ی خانه شما سر زده و به نقاط دور از دسترس و زوایای غیر قابل نفوذ وارد شده و همه جا را برق خواهند انداخت. در حقیقت این ربات‌های کوچک، ابتدا منزل شما را اسکن کرده و سپس به صورت دسته جمعی به اجرایی تماشایی می‌پردازند که هم عجیب و هم نفس‌گیر است.

رباتهای نظافتچی

هر کدام از این مینی ربات‌ها دارای سه بال هستند، هنگام قرار گیری در پایگاه اصلی، این بال‌ها در حالت جمع شده قرار می‌گیرند، اما به محض شروع عملیات گردگیری و ترک پایگاه، این باله‌ها در ابتدا همانند پروانه‌ی هواپیما عمل کرده و سپس به صورت‌های مختلف و پیچیده به فعالیت می‌پردازند، روش‌هایی که به افزایش کارایی هر چه بیشتر این ربات‌ها منجر خواهند شد، درست شبیه به چیزی که در روبوبیز(Robobees) شاهد آن بودیم.

ربات‌های نظافتچی

روبوبیز

ربات‌های نظافتچی

هر مینی روبوت دارای محفظه‌ای است که با آب مخلوط با مواد شوینده پر شده که در بخش مرکزی آن قرار داده شده است. با شروع عملیات نظافت، دیگر هیچ کدام از این تمیز کننده‌های ریزه میزه متوقف نمی‌شوند. روبوت‌های آسیب دیده یا شکسته را می‌توان به راحتی تعویض کرد. احتمالاً این روبوت‌ها یکی از گزینه‌هایی مناسب برای نظافت فروشگاه‌های بزرگ هستند.

ربات‌های نظافتچی

برخورداری از برنامه‌های متفاوت برای نظافت منزل

ربات‌های نظافتچی

به علاوه باله‌ها دارای سلول‌های خورشیدی هستند که امکان شارژ ربات‌ها با کمک نور خورشید را فراهم می‌کند. همچنین امکان برقراری ارتباط بین ربات و پایگاه اصلی نیز وجود دارد.

ربات‌های نظافتچی
ربات‌های نظافتچی

زاپاتا علاوه بر آنکه برنده‌ی جایزه پنج هزار یورویی این رقابت شد، شانس شرکت در یک دوره‌ی 6 ماهه‌ی کار آموزی در مرکز الکترولوکس را نیز به دست آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات