نگاه نزدیک زومیت به هدست Gear VR سامسونگ

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
مطالعه 6 دقیقه
امروز در کنفرانس رونمایی گلکسی نوت ۴، گلکسی نوت اج و گیر اس، شانس آن را پیدا کردیم تا با Gear VR، عینک یا هدست واقعیت مجازی سامسونگ کار کنیم. این هدست که از گلکسی نوت ۴ قوت می‌گیرد، شما را وارد دنیای مجازی بازی‌ها یا ویدیوها می‌کند. دنیایی که گفته می‌شود آینده‌ی صنعت بازی و فیلم‌های ویدیویی است. با نگاه نزدیک زومیت از Gear VR همراه شوید.
تبلیغات

 هدست‌های واقعیت مجازی هر روز به بلوغ خود نزدیک‌تر می‌شوند. رفته رفته تقاضای بازار برای این مخلوقات جدید دنیای فناوری شکل گرفته و بعنوان یکی از محصولات جالب توجه مطرح می‌شوند. در ابتدا تنها آکیولس و پروژه مورفیوس سونی بودند که توجهات زیادی را در حیطه‌ی فعالیت‌های واقعیت مجازی به خود جلب کردند، اما پس از مدتی در اثر همکاری سامسونگ با آکیولس، دستگاهی با عنوان Gear VR معرفی شد که گلکسی نوت 4 سامسونگ را به یک پوشیدنی با تجربه‌ای سه‌بعدی از دنیای مجازی بدل می‌سازد. تفاوت اساسی رویکرد سامسونگ با آکیولس و برخی دیگر تولیدکنندگان هدست‌های واقعیت مجازی، در استفاده از گوشی هوشمند برای نیرو بخشیدن به این دستگاه است. 

اگرچه Gear VR شباهت بسیاری به یک دستگاه مستقل دارد، اما در حقیقت بعنوان یک لوازم جانبی برای گلکسی نوت 4 در نظر گرفته می‌شود. در حالی که هدست آکیولس ریفت بعنوان یک دستگاه مستقل و احتمالا گران قیمت به ارائه‌ی ویژگی‌هایی خاص خواهد پرداخت، سامسونگ راهی یافت که با گره زدن این تجربه به گوشی‌های هوشمند خود، تجربه‌ای برد-برد را برای خود و کاربران رقم بزند. از یک سو نتیجه‌ی چنین رویکردی کاهش هزینه‌ی تمام شده‌ی توسعه و تولید Gear VR بوده، و از سوی دیگر موجب هم‌افزایی فروش گوشی کهکشانی سامسونگ و هدست واقعیت مجازی نوپای این شرکت خواهد بود.

اما تصور می‌کنید سامسونگ در اولین نسخه، و اولین تجربه‌ی حضور خود در این بازار تا چه اندازه خوب عمل کرده؟ در ادامه نگاهی نزدیک خواهیم داشت به دریچه‌ی سامسونگ به دنیای واقعیت مجازی.

02 gear vr

Gear VR تا حدودی به هدست آکیولس شباهت داشته و لوگوی "powered by Oculus" که در کنار آن قرار گرفته نیز یادآور نقش این شرکت در طراحی و تولید این محصول است. اما از نظر شیوه‌ی کاربرد، هدست سامسونگ در حقیقت بیش از هرچیز به پروژه‌ی Carboard گوگل شباهت دارد. در این هدست لازم است بخش جلویی را باز کرده، گوشی گلکسی نوت 4 را درون جایگاهش قرار داده، چفت مربوطه را بزنید و اکنون قادر خواهید بود از تجربه‌ی یک هدست واقعیت مجازی کامل لذت ببرید. جالب است بدانید آکیولس به این هدست بعنوان رقیب خود نگاه نمی‌کند و در حقیقت آن را دست پرورده‌ی خود دانسته و با افتخار از همکاری با سامسونگ یاد می‌کند. تلاشی که به قول یکی از مدیران آکیولس، منجر به تولید محصولی در سطح جهانی و کاملا مبتنی بر پلتفرم موبایل شده است.

 در تجربه‌ی کاربری این دستگاه مورد غیرقابل چشم‌پوشی، کیفیت بسیار بالای صفحه‌نمایش نوت 4 است که در تجربه‌ی واقعیت مجازی نیز به کمک سامسونگ آمده و لذتی دو چندان را در قیاس با هدست‌های معمولی برای کاربر فراهم می‌کند. اگرچه در تصویر نمایش داده شده اندکی شاهد خطوط پارازیت مانند بودیم اما عمق تصویر بسیار مناسب بوده و به لطف هماهنگی کامل تصاویر با حرکات سر، تجربه کاربری لذت‌بخشی را در دنیایی سه‌بعدی پدید می‌آورد. در این هدست نیز همچون سایر پروژه‌های مشابه، هر یک از چشم‌ها نیمی از پنل را مشاهده می‌کند که در نتیجه‌ی حرکت تصاویر در میان این دو قسمت، تجربه‌ی سه‌بعدی برای کاربر ایجاد می‌شود.

03 gear vr

اگرچه این گلکسی نوت 4 است که کار اصلی را در این تجربه انجام می‌دهد، اما خود هدست نیز از بخش‌های کنترلی جالبی بهره می‌برد که کاربری و روش تعامل ویژه‌ای برای آن ایجاد می‌کند. Gear VR از کلیدهایی برای تنظیم حجم صدا و حرکت به عقب در منوها برخوردار است که با دو تاچ‌پد در دو طرف دستگاه برای کنترل بیشتر تکمیل می‌شوند. در شیوه‌ی دریافت ورودی و تعامل با دستگاه اجزای دیگری نظیر سنسورها نیز نقش اساسی دارند که شتاب‌سنج، مغناطیس سنج و سنسور مجاورت برای تشخیص پوشیده شدن دستگاه و حرکات سر از این دست هستند.

نیروی مورد نیاز هدست نیز از سخاوت باتری گلکسی نوت 4 حاصل می‌شود. همانطور که سامسونگ پیش‌تر وعده داده بود، در تجربه‌ی کاربری این دستگاه شاهد هیچ لگ و تاخیری نخواهید بود. حرکت 360 درجه در یک فیلم مخصوص بصورتی کاملا روان و همگام با حرکت سر صورت می‌گرفت و همانطور که گفته شد کیفیت تصویر نیز به لطف نمایشگر فوق‌العاده‌ی نوت 4 در سطحی بسیار خوب قرار داشت.

برای آزمایش قابلیت‌های این هدست، سامسونگ یک بازی و یک ویدیوی مخصوص تهیه کرده که در حال حاضر تجربه‌ی ما به همین دو مورد محدود می‌شود. بازی‌ها برای اجرا و بهره‌گیری از قابلیت‌های Gear VR نیاز به بهینه سازی‌های مشخصی دارند و نمی‌توان هرگونه محتوایی را بر روی آن اجرا کرد. در بازی نمونه، کاربر قادر است سر خود را به سمت اهداف چرخانده و با لمس تاج‌پد به شلیک کردن به آن‌ها بپردازد.

05 gear vr

 همکاری آکیولس و سامسونگ منجر به توسعه‌ی پلتفرمی اختصاصی برای این دستگاه شده که مرکز نرم‌افزار و محتوای Oculus App Store نتیجه‌ی آن است. این مرکز همچنان در حال توسعه بوده و چندان غنی به نظر نمی‌رسد اما وعده‌های این دو شرکت نشان از عزم جدی آن‌ها برای تغییر این وضعیت دارد. هدف نهایی این پروژه، ایجاد مجموعه‌ای مرکب از بازی‌ها، فیلم‌ها و ویدیوهایی با تجربه‌ی سه‌بعدی 360 درجه است.

به محض اینکه جایگاه کلیدها و کنترلرهای دستگاه را به ذهن بسپارید، کاربری آن در حد بسیار مناسبی ساده و سرراست خواهد بود و موجب گیجی کاربر نخواهد شد. کلید قرار گرفته در سمت راست دستگاه به سادگی شما را وارد منوی اصلی کرده و پس از آن نیز یافتن راه صحیح تعامل با آن دشواری خاصی ندارد. سامسونگ همچنین یک گیم‌پد ساده نیز برای اجرای بازی‌های مخصوص Gear VR تدارک دیده تا راهکارهای پذیرش ورودی در آن را به گستره‌ی بالاتری ارتقا دهد.

04 gear vr

 متاسفانه با وجود تمام خوبی‌ها و لدت‌بخش بودن تجربه‌ی کاربری Gear VR، این هدست با طراحی شیک و جذاب خود نیز همچنان برای استفاده‌ی راحت بسیار سنگین به نظر می‌رسد و موجب خستگی خواهد شد. این تکنولوژی به رغم جذابیت‌های خاص خود، همچنان نوظهور بوده و راه درازی برای بهبود و توسعه در پیش دارد. همچنین محتوای اختصاصی برای کاربردی کردن این دستگاه نیز هنوز در سطح مناسبی قرار ندارد که البته سامسونگ به تازگی برای حل این مساله وارد قراردادهایی با برخی تولیدکنندگان بزرگ محتوا شده تا هدست خود را از یک دستگاه سرگرمی چند ساعته به مرحله‌ای بالاتر ارتقا دهد.

اگرچه سامسونگ در مراسم امروز خود صحبتی در خصوص قیمت و زمان عرضه‌ی Gear VR به میان نیاورد، اما انتظار می‌رود بزودی شاهد بسته‌های پیشنهادی این هدست در کنار گلکسی نوت 4 با قیمتی در حدود 200 دلار باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات