شارپ تکنولوژی IGZO را شرح داد: مصرف کمتر تراکم بیشتر

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۲:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
شارپ همواره به‌عنوان یک شرکت صاحب تکنولوژی در زمینه پنل‌های نمایشگر مطرح بوده است و حتی در شرایطی که با بحران مالی دست به گریبان است بازهم دست از نوآوری بر نمی‌دارد. این غول ژاپنی یکی از روزنه‌های امید خود به آینده یعنی تکنولوژی جذاب IGZO را در نمایشگاه CES امسال به نمایش گذاشته است. شرکت‌های بزرگی همچون اپل قصد استفاده از این تکنولوژی را در محصولات آینده خود دارند و دلیل این موضوع اطمینان به موفقیت آینده این فناوری است. پس اگر می‌خواهید با شنیدن این نام بدانید معنای آن برای مصرف‌کننده چیست با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

جالب است که شرکت شارپ در زمان نمایش این سیستم از محصول جدید شرکت Corning یعنی گوریلا گلس 3 نیز استفاده کرده بود که 40 درصد مقاومت بیشتر نسبت به خش و 50 درصد استحکام کلی بیشتر را نسبت به نسل گذشته دارد. تکنولوژی IGZO بر خلاف LCD های قدیمی تنها کسری از انرژی را برای ایجاد تصویر احتیاج دارد و هم‌زمان تصویری غنی‌تر و طبیعی‌تر در بازسازی رنگ و مشکی تیره تر را تولید می‌کند. در کنار آن هر چند ضخامت پایین تری نسبت به نمایشگرهای دیگر دارد اما وضوح بالاتری را در مقایسه با فناوری in-cell ایجاد می‌کند.

به گفته Brian White تحلیل گر بازار، IGZO به احتمال زیاد در محصولات آینده اپل حضور خواهد داشت چراکه از مزایای بسیاری نسبت به پنل‌های معمولی برخوردار است و به تنهایی می‌تواند مصرف انرژی دستگاه‌هایی مانند آیپد و آیفون را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد. به گفته این تحلیل گر شرکت اپل اولین کاندید برای استفاده از این تکنولوژی است چراکه این فناوری امکان افزایش دو برابری رزولوشن و کاهش 90 درصدی انرژی را به‌طور هم‌زمان فراهم می‌کند.

حتی بعد از اینکه دستگاه خاموش می‌شود، IGZO باعث می‌شود تصویر روی نمایشگر باقی بماند. نکته جالب دیگر در مورد IGZO این است که این تکنولوژی تنها زمانی که آن را لمس می‌کنید از انرژی اضافه استفاده می‌کند. به گفته این تحلیلگر، اپل برای مبارزه با بزرگانی مانند سامسونگ به این نوع فناوری‌ها نیاز شدید دارد.

شارپ اولین شرکتی است که توانسته پنل‌های IGZO را به تولید انبوه برساند. مواد نیمه رسانا با ترکیب ایندیوم، گالیم، روی و اکسیژن جایگزین ماده سلیکونی Amorphous که در لایه فعال فیلم نازک ترانزیستور قرار دارد، می‌شود.

براساس گفته شارپ مزایای کلیدی IGZO به صورت زیر است :

  • رزولوشن و شفافیت بسیار بالا: ترازیستورهای IGZO بسیار کوچک‌تر از نمونه LCD های قدیمی هستند و امکان بسیار بیشتری برای انتقال الکترون دارند. بنابراین دیتای بیشتری می‌تواند در یک صفحه‌نمایش به تصویر کشیده شود. IGZO تقریباً 4 برابر بیشتر می‌تواند دیتا را در یک پنل نمایش دهد، یعنی 4 برابر رزولوشن بیشتر.
  • مصرف انرژی بسیار کم: IGZO می‌تواند اطلاعات موجود روی یک پنل را در یک زمان مشخص نگاه دارد، حتی در زمانی که دستگاه خاموش باشد بدون این که نیازی به بازیابی مجدد اطلاعات داشته باشد. این موضوع سبب می‌شود تا به‌راحتی بتوان مصرف انرژی را در موارد متعددی کاهش داد.
  • عملکرد بسیار بالا در پاسخ به لمس پنل: در مقایسه با LCD های معمولی IGZO به میزان قابل توجهی نویز ایجاد شده از اطلاعات لمس ورودی را کاهش می‌دهد. این موضوع باعث سرعت بیشتر، دقت بالاتر و طبیعی‌تر بودن نوشتن و خطوط ایجاد شده روی تصویر می‌شود.

قابلیت‌های این تکنولوژی بسیار زیاد هستد، شارپ در حال حاضر مشغول بهینه‌سازی این فناوری است. سؤال بزرگ این است که آیا شارپ توان تولید انبوه در ابعاد بزرگتر و تأمین نیاز شرکت‌های بزرگی مانند اپل را دارد یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات