بهترین پردازنده های کامپیوتر بازار ایران

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 15 دقیقه
در ادامه می‌توانید فهرستی از بهترین مدل‌های پردازنده CPU حال حاضر بازار ایران را برای کاربری‌های مختلف مشاهده کنید.
تبلیغات

انتخاب پردازنده‌های مرکزی (CPU) یکی از مهم‌ترین مراحل خرید یک کامپیوتر است. پردازنده نقش بسیار مهمی در کامپیوتر ایفا می‌کند و توانایی پردازشی آن رابطه‌ی مستقیمی با سرعت کامپیوتر خواهد داشت. اما در کاربری‌های مختلف چه پردازنده‌ای مناسب شما است؟ در این مقاله به معرفی بهترین CPU-های موجود در بازار براساس نیاز کاربری شما می‌پردازیم. در نظر داشته باشید پردازنده‌های هر بخش به ترتیب قیمت قرار گرفته‌اند.

قبل از انتخاب پردازنده برای اجرای بازی‌های ویدیویی، چند نکته بسیار مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. کدام برند را انتخاب می‌کنید؟ AMD یا Intel؟ بدون شک هر کدام از این پردازنده‌ها ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد دارند که انتخاب را کمی پیچیده‌تر می‌کنند. هر کدام از این برندها نیازمند سوکت مادربرد مخصوص به ‌خود هستند و باید دقت کنید که پردازنده انتخابی شما، باید توسط مادربوردی که دارید یا می‌خواهید خریداری کنید پشتیبانی شود.

پشتیبانی پردازنده‌های جدید از تراشه و سوکت مادربرد‌های قدیمی یکی از مواردی است که کمک زیادی به ارتقای کامپیوتر در درازمدت می‌کند. AMD در این زمینه دست بالاتر را نسبت به اینتل دارد و به‌لطف سوکت AM4، چندین نسل از پردازنده‌های رایزن را می‌توان در مادربرد‌های مشابه به ‌کار گرفت. این موضوع باعث شده است نه‌تنها مادربرد‌های AMD در بازار تنوع بیشتر بلکه قیمت‌ کمتری نیز داشته باشند.

اینتل، برخلاف رقیب سنتی خود محدودیت‌های بیشتری برای کاربران ایجاد کرده است. به‌عنوان مثال پردازنده‌های نسل دهمی Comet Lake از سوکت‌های جدید LGA1200 استفاده می‌کنند که سوکت پردازنده‌های نسل نُهم LGA1151 تفاوت دارد. این موضوع برای کسانی که قصد ارتقا پردازنده‌ خود دارند خبر بدی است؛ چراکه نیاز به تعویض مادربرد نیز دارند. اما اگر می‌خواهید پردازنده و مادربرد را یک‌جا خریداری کنید، قطعاً انتخاب‌های بیشتری دراختیار شما قرار خواهد گرفت. تعویض مداوم سوکت مادربرد‌های اینتل نیز منجر به سختی‌های زیادی برای کاربران جهت یافتن نمونه‌ی دلخواه در بازار کشورمان شده است. به‌عنوان مثال ارزان‌ترین مادربرد H410 (تراشه سازگار و اقتصادی برای نسل ۱۰ اینتل) قیمتی برابر با ۳ میلیون تومان دارد؛ درحالی‌که مادربرد‌های B450 برند AMD که امکانات به‌مراتب بیشتری نسبت به H410 دارند، با قیمت حدودی ۲ میلیون تومان یافت می‌شوند.

با درنظرگرفتن قیمت فعلی مادربرد در ایران انتخاب برند پردازنده بیش‌ازپیش به سوی AMD سنگینی می‌کند.

بهترین CPU برای بازی

با اینکه عمده بار پردازشی بازی‌ بر دوش کارت‌ گرافیک است؛ نمی‌توان از نقش مهم CPU در اجرای بی‌نقص بازی‌ چشم‌پوشی کرد. پردازش هوش مصنوعی در محیط‌های پرازدحام، بارگذاری سریع دیتای مورد نیاز کارت گرافیک و پردازش‌های صوتی تنها بخشی از وظایف CPU است. به‌عنوان مثال در سری بازی Assassins Creed، نیاز به CPU قدرتمند به‌خوبی حس می‌شود؛ چراکه این بازی دارای محیط‌ بزرگ و NPC-های (کارکترهای کامپیوتری) زیادی است که بارگذاری یا همان لودینگ این جزئیات برعهده CPU است.

محصولات منتخب در این بخش صرفاً براساس بهترین بازدهی در عناوین مختلف بازی انتخاب شده‌اند و به‌همین‌دلیل فرض بر وجود کارت گرافیک (به دلیل فقدان واحد پردازنده‌ی گرافیکی در برخی از مدل‌ها) نیز گرفته شده است؛ البته این موضوع به‌معنای عملکرد ضعیف آن‌ها در سایر کاربری‌های محاسباتی و مهندسی نیست. بااین‌حال اگر توان بالا برای امور پردازشی پیچیده و تولید محتوای سنگین ویدیویی اولویت اصلی شما است، پیشنهاد می‌کنیم فهرست «بهترین CPU برای کارهای سنگین و گرافیکی» را در ادامه‌ی مقاله مطالعه کنید. قیمت CPU مناسب بازی کم نیست و باید پیش از انتخاب دقت لازم را داشته باشید. قیمت پردازنده AMD و قیمت CPU اینتل در رده‌های مختلف را می‌توانید برای تمام مدل‌ها در بخش محصولات زومیت مقایسه کنید.

نکته: سریع‌ترین پردازنده موجود در بازار برای اجرای بازی‌ به بهترین نحو ممکن، پردازنده نسل دهم اینتل Core i9 10900k است؛ اما با توجه‌ به قیمت بسیار بالای این محصول در ایران، توصیه می‌کنیم درحال‌حاضر به گزینه‌های به‌صرفه‌تر فکر کنید که تفاوت چندانی در اجرای بازی‌ها ندارند.

AMD Ryzen 7 5800x

حدود قیمت: ۱۵ میلیون تومان

پردازنده رایزن 5800x ای ام دی

با معرفی و عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های AMD با معماری Zen 3، قواعد بازی در دنیای پردازنده‌های تغییر کرد. جایی که پیش‌تر اینتل به‌عنوان پادشاه بازی‌ها شناخته می‌شد، اکنون محصولات AMD به لطف معماری جدید خود بهبود ۳۰ درصدی توان پردازشی را نسبت به قبل تجربه کرده‌اند و عملکردی فوق‌العاده از خود به‌جای می‌گذارند. جایی که پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای رایزن ۷ ۵۸۰۰ ایکس نیز از اینتل 10900K پیشی می‌گیرد. توانمندترین پردازنده‌ی حال حاضر برای بازی، AMD رایزن 7 5900X به‌شمار می‌رود؛ بااین‌حال به دلیل اختلاف قیمت قابل‌توجه و اختلاف عملکرد پردازشی اندک، ارزش خرید Ryzen 7 5800X بیشتر خواهد بود.

AMD Ryzen 5 5600x

حدود قیمت: ۹ میلیون تومان

پیشنهاد پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای با قیمت ۹ میلیون تومان، جایی که می‌توان پردازنده‌های ۸ تا ۱۲ هسته‌ای با حدود همین قیمت خریداری کرد، شاید چندان منطقی نباشد. اما فراموش نکنید وقتی بحث عملکرد در بازی‌ها مطرح می‌شود، پردازنده‌ی نسل جدید AMD Ryzen 5 5600X توان پردازشی بیشتری در مقایسه با اینتل 10700K یا 9900K دارد. اختلاف بسیار اندک توان خروجی در بازی‌ها در مقایسه با 10900K اینتل با وجود اختلاف قیمت قابل‌توجه، رایزن 5 5600X را به بهترین گزینه در این زمینه تبدیل می‌کند. البته در نظر داشته باشید اگر بازی در کنار کار‌های سنگین پردازشی بخشی از فعالیت شما را تشکیل می‌دهد، اینتل Core i7 10700 می‌تواند گزینه‌ی مناسب‌تری به‌شمار رود؛ علت این موضوع در بخش بهترین پردازنده‌های برای کارهای سنگین تشریح شده است.

Intel Core i5 10600KF

حدود قیمت: ۷/۵ میلیون تومان

پردازنده و سی پی یو Intel 10600k ضریب باز

پردازنده‌‌ی نسل دهمی Core i5 10600K اینتل یکی از بهترین و درعین‌حال مقرون به‌صرفه‌ترین محصولات موجود در بازار برای اجرای بازی‌های کامپیوتری است که البته متأسفانه طی روز‌های گذشته افزایش قیمت قابل توجهی تجربه کرده است. این پردازنده اینتل با ۶ هسته و ۱۲ ترد پردازشی نه‌تنها برای اجرای بازی‌ها، بلکه برای بسیاری از امور سنگین پردازشی گزینه‌ی بسیار مناسبی به‌شمار می‌رود. فرکانس کاری ۳/۳ تا ۴/۸ گیگاهرتز درکنار حافظه نهان یا کش ۱۲ مگابایتی ترکیب نسبتاً قدرتمندی را در i5 10600K تشکیل داده است و می‌توانید با خیال راحت به اجرای انواع سنگین‌ترین بازی‌های روز جهان بپردازید. با توجه به استفاده از کارت گرافیک، پیشنهاد می‌کنیم مدل فاقد واحد گرافیک مجتمع (10600KF) را خریداری کنید. البته در نظر داشته باشید این محصول در بازار کمیاب است و می‌‌توانید با کمی هزینه‌ی بیشتری نمونه‌ی 10600K را خریداری کنید.

AMD Ryzen 5 3600X

حدود قیمت: ۵/۵ میلیون تومان

AMD رایزن 5 3600 / AMD Ryzen 5 3600

رایزن ۵ ۳۶۰۰ ایکس یکی از بهترین و محبوب‌ترین پردازنده‌های بازار است. این نمونه‌ی ۶ هسته‌ای (۱۲ ترد پردازشی) به لطف معماری Zen 2 و لیتوگرافی ۷ نانومتری درکنار فرکانس ۳/۶ تا ۴/۴ گیگاهرتز توان پردازشی بسیار خوبی با قیمت مناسب ارائه می‌دهد تا تقریباً در فهرست بهترین‌های تمام نشریات و کارشناسان دنیای فناوری قرار گیرد و به‌لطف آنلاک بودن، قادر به اورکلاک و افزایش بهره‌وری آن خواهید بود. رایزن 6 3600x نه‌تنها در اجرای بازی‌های عملکرد بسیار خوبی دارد، بلکه برای امور سنگین پردازشی نیز خود را به‌عنوان یکی از توانمند‌ترین نمونه‌های موجود معرفی می‌کند. با کمی جست‌و‌جو در بازار می‌توانید این پردازنده را با قیمت کمتر از ۶ میلیون تومان بیابید تا در کنار مادربرد B450 با قیمت حدودی ۲ میلیون‌ تومان، یکی از باارزش‌ترین ترکیب‌های حال حاضر بازار ایران را داشته باشید.

Intel Core i5 10400F

حدود قیمت: ۴/۱ میلیون تومان

Core i5 10400f از محصولات میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه اینتل است که توان مناسب درکنار قیمت بسیار خوب را به ارمغان می‌آورد. این پردازنده با ۶ هسته و ۱۲ ترد پردازشی از ۱۲ مگابایت حافظه نهان یا کش برخوردار است و فرکانس کاری آن از ۲/۹ تا ۴/۳ گیگاهرتز متغیر خواهد بود. فرکانس بوست کمتر را می‌توان تنها تغییر قابل‌توجه این پردازنده در مقایسه با 10600K دانست. تنها ایراد در خرید این پردازنده، هزینه‌ی بیشتر مادربرد در مقایسه با انواع نمونه‌های AMD‌ است که در نهایت منجر به افزایش قیمت مجموعه‌ی مادربرد و پردازنده و نزدیک شدن آن به رایزن 3600X می‌شود تا شاهد کاهش ارزش خرید آن باشیم. اما این موضوع چیزی از ارزش خرید بالای خود پردازنده کم نمی‌کند؛ جایی که با قیمت ۲۵ درصد کمتر، توان پردازشی نزدیکی در مقایسه با رایزن ۳۶۰۰ به همراه دارد.

AMD Ryzen 3 3100

حدود قیمت: ۳ میلیون تومان

جعبه پردازنده AMD رایزن 3 3100 / AMD Ryzen 3 3100

AMD پس از معرفی سری رایزن ۳ نسل سوم پردازنده‌های دسکتاپ، نگاه‌های زیادی به خود جلب کرد. متأسفانه این پردازنده‌های نیز مانند سایر محصولات AMD در ایران با معضل قیمت بالاتر در مقایسه با قیمت جهانی مواجه شده‌ است. البته خوشبختانه طی ماه‌های اخیر شاهد کاهش قیمت سری رایزن ۳ در کشورمان هستیم تا اکنون قادر به خرید رایزن ۳ ۳۱۰۰ با قیمت حداقل ۲/۷ میلیون تومان نیز باشیم. این پردازنده با ۴ هسته‌ و ۸ ترد، با وجود قیمت اندک توان بسیار بالایی در اجرای بازی‌های روز دارند و به‌هیچ وجه شما را ناامید نخواهند کرد. کافی است بدانید اقتصادی‌ترین این محصول به‌عنوان پردازنده‌ی حال حاضر AMD، عملکرد بهتری از اینتل Core i7 7700K دارد؛ محصولی که تا همین چند سال پیش به‌عنوان پادشاه دنیای بازی‌ها به بازار عرضه شده بود.

البته در نظر داشته باشید که قرار دادن این پردازنده درکنار کارت‌های گرافیک توانمند 4K، برای اجرای بازی‌های سنگین با رزولوشن 4K، مشکل گلوگاهی در کامپیوتر شما ایجاد خواهند کرد و پیشنهاد ما برای اجرای بازی‌های روز با رزولوشن 4K حداکثر نرخ قابل بازی، حداقل، پردازنده‌های رایزن ۵ ۳۶۰۰ ایکس یا اینتل Core i5 10600K است.

بهترین CPU برای کارهای سنگین و گرافیکی

عموما محاسبات سنگین پردازشی بهره زیادی از تعداد هسته‌ی بالا می‌برند. البته این موضوع به‌معنای بی‌اهمیت بودن معماری و سایر بخش‌های پردازنده نیست. با‌ این حال در صورت نزدیک بودن عملکرد دو پردازنده در پردازش‌های تک‌هسته‌ای، نمونه‌ی دارای هسته‌های بیشتر در اموری مانند پردازش‌های سنگین محاسباتی، ساخت محتوای ویدیویی یا استفاده در سرور‌ها، دست بالاتر را خواهند داشت. در نظر داشته باشید سیستم خنک‌کننده پردازنده‌های رده‌بالا که تعداد هسته بیشتری دارند نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و در انتخاب سیستم خنک‌کننده باید دقت زیادی کنید.

در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین پردازنده‌های موجود درر بازار برای کارهای سنگین و گرافیکی می‌پردازیم؛ جایی که AMD درحال‌حاضر فرمان‌روایی مطلق آن را دراختیار دارد.

حدود قیمت: ۵۷ میلیون تومان

AMD Ryzen Threadripper 3970X / رایزن تردریپر

سری تردریپر‌ AMD برای ورک‌استیشن‌ها طراحی شده است. تعداد هسته‌ی بالا، پشتیبانی از ۶۴ لین نسل چهارم PCI.e درکنار استفاده از معماری Zen 2، این پردازنده‌ها را به هیولایی تبدیل کرده‌اند که یکی پس از دیگری رکوردهای سریع‌ترین CPU با معماری X86 جهان را شکستند. AMD هنوز نسل جدید تردریپرها را با معماری Zen 3 معرفی نکرده است و این به معنای ادامه‌ی حکم‌رانی سری ۳۰۰۰ این پردازنده‌ها در دنیای ورک‌استیشن‌ها است. تردریپر 3970X با ۳۲ هسته و ۴۸ ترد پردازشی، ۱۲۸ مگابایت حافظه نهان یا کش و سرعت پردازشی ۳.۷ تا ۴.۵ گیگاهرتز، بهترین پردازنده حال حاضر کشور برای کارهای سنگین و گرافیکی است. اگر بودجه‌ای نامحدود جهت ساخت یک کامپیوتر برای کارهای سنگین و گرافیکی دارید، این نماینده‌ی AMD بهترین محصول ممکن است.

حدود قیمت: ۴۰ میلیون تومان

اگر بودجه ۵۷ میلیون تومانی ندارید اما با ۴۰ میلیون تومان می‌خواهید توان پردازشی فوق‌العاده‌ای داشته باشید، قویا توصیه می‌کنیم تردریپر 3960x را در نظر داشته باشید. تردریپرهای AMD به‌طور درخور توجهی بازار پردازنده‌های رده‌ی ورک‌استیشن‌ها را تسخیر کرده‌اند و حتی از نمونه‌های چند هزار دلاری اینتل نیز عملکرد بهتری دارند. این پردازنده دارای ۲۴ هسته و ۴۸ ترد پردازشی است و با فرکانس پردازشی ۳.۵ تا ۴.۷ گیگاهرتز به‌راحتی پاسخگوی رندرینگ‌ سنگین و پردازش‌ مهندسی است.

AMD Ryzen 9 5950x

حدود قیمت: ۲۷ میلیون تومان

پردازنده رایزن 9 5900x ای ام دی

بازهم AMD و این بار پرچم‌دار نسل جدید سری رایزن. رایزن 5950X با ۱۶ هسته و ۳۲ ترد پردازشی، توانمندترین گزینه‌ی موجود بازار است که حتی در گیمینگ نیز بالاترین سطح عملکرد را از خود به نمایش می‌گذارد. فرکانس پردازشی این پردازنده ۳.۴ تا ۴.۹ گیگاهرتز و حافظه نهان یا کش آن ۶۴ مگابایت است. فراموش نکنید رایزن 5950X از مادربرد‌های سوکت AM4 پشتیبانی می‌کند تا در این زمینه نیز دست بالاتر را داشته باشد؛ اگر قیمت بالای مادربرد‌های سوکت sTRX4 تردریپر‌ها برای شما محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، در نظر داشته باشید رایزن 9 5950X توان بسیار بالای پردازشی را درکنار قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ی مادربرد‌های AM4 را ارائه می‌دهد.

AMD Ryzen 9 5900x

حدود قیمت: ۱۸ میلیون تومان

این پردازنده دارای ۱۲ هسته و ۲۴ ترد پردازشی است و با فرکانس ۳.۷ تا ۴.۸ گیگاهرتز یکی از بهترین و توانمند‌ترین نمونه‌های موجود جهت استفاده در دسکتاپ‌ برای پردازش‌ سنگین و رندرینگ محسوب می‌شود. رایزن 9 5900X نه‌تنها عملکرد بسیار خوبی در امور پردازشی پیچیده دارد، بلکه در کاربری گیمینگ نیز بهترین گزینه‌ی موجود در خانواده‌ی AMD و دنیای پردازنده‌ها است. با توجه به اینکه هنوز قیمت این پردازنده به دلیل کمبود در بازار‌های جهانی به نمونه‌ی واقعی خود نرسیده است، اما بهبود‌های محسوس معماری Zen 3 و توان پردازشی فوق‌العاده در کنار مصرف اندک این پردازنده، همچنان ارزش خرید بسیار بالایی برای آن ایجاد می‌کند.

AMD Ryzen 9 3900x

حدود قیمت: ۱۲ میلیون تومان

AMD Ryzen 9 3900X

عرضه‌ی پردازنده‌های نسل جدید AMD، به‌معنای عدم کاربرد نمونه‌های قدیمی‌تر این برند نیست. رایزن 9 3900X با ۱۲ هسته و ۲۴ ترد پردازشی است و با فرکانس ۳.۸ تا ۴.۶ گیگاهرتز یکی از بهترین و توانمند‌ترین نمونه‌های موجود به‌خصوص در بازه‌ی قیمتی خود است. این پردازنده نه‌تنها عملکرد بسیار خوبی در امور پردازشی پیچیده دارد، بلکه در کاربری گیمینگ نیز از گزینه‌های توانمند به‌شمار می‌رود. AMD 3900X در رندر‌های سنگیم پردازشی تمامی محصولات فعلی اینتل حتی Core i9 10900K با برچسب قیمت بیشتر را نیز شکست می‌دهد تا همچنان ارزش بالای خرید خود را به رخ بکشد.

AMD Ryzen 7 3800x

حدود قیمت: ۸/۳ میلیون تومان

جعبه پردازنده AMD رایزن 3 3800XT / AMD Ryzen 3 3800XT

در بازه‌ی قیمت حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان، شاهد رقابت رایزن 7 3800X با Core i7 10700 اینتل هستیم. هر دو پردازنده با ۸ هسته‌ و ۱۶ ترد پردازشی از توانمندترین نمونه‌های موجود در دنیای CPU به‌شمار می‌روند. اما موضوعی که کفه‌ی ترازو را به سمت نماینده‌ی AMD سنگین می‌کند، قیمت بیشتر 10700K است که برای خرید آن باید بیش از ۹ میلیون تومان هزینه کنید. نسخه‌ی k این پردازنده فرکانس کاری بیشتری در مقایسه با با نمونه‌ی عادی آن دارد تا در پردازش‌های سنگین چندهسته‌ای و طولانی دست بالاتر را داشته باشد. درحالی‌که AMD 3800X عملکرد بسیار نزدیکی به 10700K و توان بیشتری در مقایسه با 10700 دارد، برچسب قیمت کمتر از ۸/۵ میلیون تومان آن را به بهترین گزینه در این بین تبدیل می‌کند. فراموش نکنید قیمت کمتر مادربرد‌های AMD در مقایسه با انواع سوکت ۱۲۰۰، ارزش خرید 3800X را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد.

AMD Ryzen 5 3600x

حدود قیمت: ۵/۵ میلیون تومان

رایزن 3600X را می‌توان یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین پردازنده‌‌های حال حاضر بازار کشورمان دانست. محصولی بسیار محبوب در جهان که به لطف حضور مادربرد‌های متنوع با قیمت مناسب (به‌خصوص در مقایسه با انواع اینتلی) در کنار توان پردازشی بسیار خوب، قادر به تأمین نیاز کاربران حرفه‌ای و گیمر‌ها در سطح بسیار خوبی است. ۶ هسته و ۱۲ ترد پردازشی با فرکانس پایه ۳.۸ تا ۴.۴ گیگاهرتز توان عالی خوب را تضمین می‌کند؛ حافظه کش یا نهان ۳۲ مگابایتی نیز قابلیتی است که نمی‌توانیم به‌راحتی از آن بگذریم.

بهترین CPU برای امور عادی و اداری

اگر کاربری شما از کامپیوتر انجام امور عادی مانند تماشای فیلم، وب‌گردی، ویرایش اسناد آفیس، نرم‌افزار‌های سبک اداری و ویرایش سطح پایین تصاویر است، نیازی به تجهیز کامپیوتر خود به پردازنده‌ای توانمند با ۸ هسته‌ی پردازشی ندارید و نمونه‌های معرفی‌شده‌ی زیر به‌خوبی از پس انجام وظایف مطرح‌شده تا چندین سال آینده برخواهند آمد. در نظر داشته باشید تمامی گزینه‌های زیر به واحد گرافیکی مجتمع (با قابلیت پخش ویدئو‌های 4K) مجهز هستند تا نیازی به خرید کارت گرافیک نداشته باشید.

AMD Ryzen 5 3400g

حدود قیمت: ۳/۸ میلیون تومان

AMD Ryzen 5 3400G / رایزن 5

پردازنده‌ی چهار هسته‌ای (۸ ترد) رایزن 5 3400G یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای کاربران عادی است. رایزن 5 3400G به لطف معماری +Zen، لیتوگرافی ۱۲ نانومتری و فرکانس کاری ۳.۷ تا ۴.۲ گیگاهرتز درکنار ۴ مگابایت حافظه نهان یا کش توان پردازشی بسیار خوبی دارد. اما نقطه‌ی قوت اصلی 3400G تجهیز آن به ۱۱ هسته‌ی پردازشی گرافیکی وگا است که به این پردازنده توانایی بسیار بالایی در بخش گرافیکی داده است. 3400G نه‌تنها توانایی اجرای 1080P بازی‌های Espot را دارد بلکه بسیاری از عناوین روز را نیز با رزولوشن 720P و نرخ فریم مناسب اجرا می‌کند. رایزن 5 3400G در زمان عرضه‌ به بازار، به‌عنوان ارزان‌ترین کانفیگ گیمینگ توسط بسیاری از کارشناسان پیشنهاد داده می‌شد. اگر امور گرافیکی اولویت بالاتری در کاربری شما دارند، 3400G را در رأس فهرست گزینه‌های مد نظر خود قرار دهید.

Intel Core i3 10100

حدود قیمت: ۳ میلیون تومان

نمای جلوی جعبه پردازنده اینتل core i3 10100f

نسل دهم پردازنده‌های i3 اینتل به‌لطف تجهیز به فناوری‌های توربوبوست و هایپرترد افزایش توان قابل توجهی تجربه کرده‌اند؛ این افزایش توان به‌حدی است که i3 10100 را حتی برتر از i7 7700 پرچم‌دار چند سال پیش اینتل دانست. ۴ هسته و ۸ ترد پردازشی که با فرکانس ۳/۶ تا ۴/۳ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند درکنار واحد گرافیکی UHD Graphics 630، این پردازنده را به گزینه‌ی بسیار خوبی برای انجام امور پردازشی متوسط و نیمه سنگین تبدیل می‌کند. حتی در صورت استفاده از کارت گرافیک مناسب، i3 10100 برای انجام امور بازی نیز محصولی توانمند است. اگر پردازش‌های عادی اولویت اصلی شما است، i3 10100 با عملکرد بهتر ۲۰ درصدی در مقایسه با AMD 3400G گزینه‌ی بسیار مناسبی به شمار می‌رود؛ اما در صورت انجام امور گرافیکی سنگین‌تر، محصول AMD (با بیش از ۲ برابر توان پردازشی گرافیکی) پیشنهاد می‌شود.

AMD Ryzen 3 3200g

حدود قیمت: ۲/۵ میلیون تومان

AMD Ryzen 3 3200G / رایزن 3

3200g بسیاری از مشخصه‌های برادر گران‌تر خود را به‌همراه دارد؛ معماری +Zen، لیتوگرافی ۱۲ نانومتری و واحد گرافیکی بسیار توانمند. چهار هسته‌ی پردازشی (بدون SMT که به‌معنای تنها ۴ ترد پردازشی است) در فرکانس ۳.۶ تا ۴ فعالیت می‌کنند؛ واحد گرافیکی یکپارچه نیز از ۸ هسته‌ی وگا بهره می‌برد تا افت حدودا ۳۰ درصدی را در مقایسه با 3400G شاهد باشیم. البته این موضوع به‌معنای ضعف توان نیست و واحد گرافیکی آن حتی در مقایسه پردازنده‌های نسل دهم اینتل فاصله‌ی بسیار زیادی دارد. 3200G یکی از بهترین پردازنده‌های بازار است که توان مناسب پردازشی، درکنار واحد گرافیکی یکپارچه‌ی قوی و برچسب قیمتی مناسب را ارائه می‌دهد.

AMD Athlon 3000g

حدود قیمت: ۱/۵ میلیون تومان

نمای نیمرخ جعبه پردازنده AMD مدل اتلون 3000G

ارزان‌ قیمت‌ترین پردازنده‌ی این فهرست که البته نباید آن را خیلی دست ‌کم گرفت، جدید‌ترین عضو خانواده‌ی اتلون AMD است. Athlon 3000G با ۲ هسته و ۴ ترد پردازشی (معماری +Zen و لیتوگرافی ۱۲ نانومتری) درکنار فرکانس کاری ۳.۵ گیگاهرتز و ۴ مگابایت حافظه نهان، توان خوبی برای انجام امور عادی مانند ویرایش اسناد، تماشای ویدئو، وب‌گردی و ویرایش سبک تصاویر دارد. واحد گرافیکی Radeon Vega 3 نیز توان مناسبی در بخش گرافیکی به این پردازنده داده است تا از رقبای خود در این زمینه یک سر‌و‌گردن بالاتر باشد. اگر به‌دنبال ارزان‌ترین پردازنده برای استفاده‌های عادی هستید، اتلون 3000G شما را ناامید نخواهد کرد.

برای اطلاع از آخرین قیمت CPU و انواع کارت گرافیک، حافظه SSD و دیگر قطعات کامپیوتر، از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

نظر شما درباره‌ی سی‌پی‌یوهای معرفی شده چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات