گزارش مالی سه‌ماه‌ی چهارم سال 2013 سامسونگ نشان از کاهش ناچیز سود این شرکت دارد

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌‌ی چهارم سال 2013 را منتشر کرد که براساس پیش‌بینی‌ها نمایانگر کاهش در سود عملیاتی کسب شده توسط این کمپانی کره‌ای است. هرچند سود عملیاتی 7.8 میلیارد دلاری عدد فوق‌العاده‌ای برای یک کمپانی فعال در حوزه‌ی آی‌تی است، اما مقایسه‌ی آن با سود عملیاتی 8.27 میلیارد دلاری سال پیش از آن، نشان از کاهشی ناخوشایند برای سامسونگ دارد که نگرانی‌ها را به‌علت کاهش فروش تبلت‌ها و تلفن‌های‌هوشمند سامسونگ به‌همراه داشته است.
تبلیغات

تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌های سامسونگ، موفقیت‌های بزرگی را برای این کمپانی به ارمغان آورده‌اند. هرچند سامسونگ خبر از افزایش تقاضا برای تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌های خود داده است، به طوری که براساس ادعای سامسونگ، فروش تبلت‌ها نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.بخش موبایل سامسونگ 6درصد کاهش  سود را در مقایسه با مدت مشابه سال پیش به خود دیده است؛ همچنین سود عملیاتی آن نیز علی‌رغم موج تقاضای تعطیلات سال نو، نسبت به سه ماهه پیشین 18 درصد کاهش داشته است.

یکی از دلایل کاهش سود عملیاتی، هزینه‌های سنگین بازاریابی و تبلیغات است. همانطور که پیش از این نیز در زومیت خواندید، سامسونگ 14 میلیارد دلار برای بازاریابی و تبلیغات محصولات خود سرمایه‌گذاری کرده است. از طرف دیگر، کاهش شتاب در عرضه‌ی محصولات به بازار یکی دیگر از عوامل انقباض در سود عملیاتی است. همچنین براساس گزارش‌های منتشر شده در رویترز و یان‌هاپ نیوز، پرداخت پاداش 745 میلیون دلاری برای کارمندانی که ۲۰ سال حضور خود در شرکت را از زمان مدیریت جدید گرامی داشتند، از دیگر عوامل تاثیر گذار در این کاهش سود عنوان شده است.

هرچند ذکر این نکته که درآمد سامسونگ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن و همچنین سه‌ماهه‌ی سوم سال 2013 افزایش داشته، نیز خالی از لطف نیست. این نشان‌دهنده‌ی تاثیر بزرگ هزینه‌های بازاریابی و تبلیغاتی، در سود عملیاتی سامسونگ است.

جزئیات مربوط به ساعت هوشمند سامسونگ، یعنی Galaxy Gear به بیرون درز نکرده است چرا که سامسونگ پیش‌تر نیز ذکر کرده بود که گجت‌های پوشیدنی بیشتری در راه هستند و بخشی را به این ساعت اختصاص نداده است. با این حال در مورد تلویزیون‌های Ultra HD که تمرکز سامسونگ در نمایشگاه CES بر روی آن‌ها بود، گفته شده است که با توجه به فروش روز افزون این نمایشگرها، تقاضا برای پنل‌های با رزولوشن بالا به شکل تصاعدی افزایش می‌یابد که با یک برنامه‌ریزی تولید جدید در بخش عملیاتی به آن پاسخ داده خواهد شد. درآمدهای مربوط به OLEDها با وجود افزایش در فروش محصولات جدید به میزان نامشخصی کاهش داشته است.  قیمت تلویزیون‌های LCD بطور مرتب رو به کاهش بوده است ولی تقاضا برای HDTV های بزرگ بالای 60 اینچ و نیز Smart TVها با افزایش مواجه بوده است.

همچنان در حال پیگیری خبرهای مربوط به گزارش‌های مالی سامسونگ هستیم؛ در صورتی که خبری از اتفاق مهیجی نظیر اشاره‌ای به گلکسی اس 5 در میان گزارشات کسل‌کننده‌ی مالی به دستمان رسید حتما شما را مطلع خواهیم نمود!

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات