ویدیو: سوختگیری جنگنده F-35 در آسمان و بدون فرود روی زمین
سوختگیری هوایی F-35 یکی از مراحل حیاتی برای حفظ توان عملیاتی این هواگرد نسل پنجم است.
F-35 بسته به مدل، از دو نوع سیستم سوختگیری استفاده میکند: مدلهای A و C از روش «بوم» و مدل B که توان نشست و برخاست عمودی دارد، از روش «میله و قیف» بهره میبرد. عملیات سوخترسانی معمولاً با هواپیماهای سوخترسان مانند KC-135 یا KC-46 انجام میشود.
در روش «میله و قیف»، جنگنده مجهز به میلهی اتصال است که در آن یک قیف قرار دارد. از سوی دیگر، هواپیمای سوخترسان یک شلنگ قابل انعطاف یا «چتر سوختگیری» دارد که انتهایش به قیف متصل میشود.
پخش از رسانه
در روش بوم، یک بازوی تلسکوپی که از هواپیمای سوخترسان بیرون میآید، سوخت را به جنگنده منتقل میکند. خلبان در کابین هواپیمای سوخترسان، با استفاده از کنترل دقیق، بوم را به محل دریافت سوخت در هواپیمای گیرنده متصل میکند.
برای تضمین ایمنی و دقت در فرآیند سوختگیری، جنگندهی F-35 به سیستمهای ناوبری پیشرفته و نمایشگرهای سربالا (هدآپ) مجهز است که موقعیت هواپیما و نقطهی اتصال را در لحظه نشان میدهند. بهدلیل طراحی پنهانکارانهی بدنه و ورودی سوخت، اتصال به هواپیمای سوخترسان باید با دقت بسیار بالا و توسط خلبان یا سیستمهای خودکار انجام شود.
سوختگیری هوایی، برد عملیاتی F-35 را بهطور چشمگیری افزایش میدهد و جنگنده را قادر میسازد که در عمق مناطق دشمن، سراغ اجرای عملیات برود. این توانمندی، بهویژه در عملیاتهای فرامرزی یا در مناطق فاقد پایگاههای نزدیک، یک مزیت راهبردی محسوب میشود.
جنگندهی F-35 با فناوری رادارگریز، موتور توربوفن قدرتمند Pratt & Whitney F135، توانایی حمل تسلیحات در محفظهی داخلی و سنسورهای یکپارچه، یکی از پیشرفتهترین جنگندههای حال حاضر جهان بهشمار میرود.