مایکروسافت در حوزه متاورس آینده روشنی دارد

یک‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
چشم‌انداز مایکروسافت برای متاورس نشان می‌دهد شرکت مذکور در این حوزه موفق خواهد بود.
تبلیغات

مایکروسافت با اعلام قرارداد ۶۹ میلیارد دلاری خود برای خرید غول بازی اکتیویژن بلیزارد، نشان داد حرف‌های زیادی در‌ مورد متاورس برای گفتن دارد و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران آن را بیشتر از گذشته جدی می‌گیرند.

به گزارش fastcompany، مایکروسافت در اطلاعیه‌ی قرارداد جدید خود در ۱۸ ژانویه گفت:

این خرید رشد تجارت بازی مایکروسافت را در تلفن‌های همراه، رایانه‌های شخصی، کنسول‌ها و فضای ابری سرعت می‌بخشد و بلوک‌های سازنده‌ای را برای متاورس فراهم می‌کند.

خرید اکتیویژن، حداقل در کوتاه مدت، اهداف مربوط به حوزه‌ی تجارت بازی مایکروسافت را دنبال می‌کند. این قرارداد، در‌ صورت تأیید قانون‌گذاران، با چند فرنچایز بازی بزرگ مانند Warcraft ،Diablo ،Overwatch ،Call of Duty و Candy Crush همراه خواهد بود که همگی می‌توانند در سال ۲۰۲۳ به سرویس اشتراک Xbox Game Pass مایکروسافت اضافه شوند. این ادغام مایکروسافت را به سومین شرکت بزرگ بازی در جهان پس از سونی و تنسنت چین تبدیل می‌کند. سه‌شنبه، مایکروسافت اولین مراسم گزارش مالی خود پس از انتشار اخبار مربوط به اکتیویژن را برگزار کرد. این شرکت نتایج سه‌ماهه‌ی قوی‌ای را گزارش کرد که تحلیلگران با شنیدن آن شگفت‌زده شدند.

هنوز تعریف واقعی و کاملی که بتواند توانایی متاورس را توصیف کند وجود ندارد، اما مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا فکر می‌کند جهشی بزرگ در دنیای فناوری خواهد بود. وی می‌گوید:

درست همان‌طورکه موج اول اینترنت به همه اجازه ساخت وب‌سایت را داد، فکر می‌کنم موج بعدی اینترنت دنیای بازتری خواهد بود که در آن مردم می‌توانند جهان‌های متاورس خود را بسازند.

او به‌جای توصیف اینکه چگونه ممکن است مایکروسافت از افراد و دارایی‌های فناوری اکتیویژن برای ایجاد فضای بازی مجازی فراگیر استفاده کند، توضیح داد چگونه انتظار دارد مفهوم متاورس به محصولات و مشاغل مختلف شرکت او نفوذ کند.

نادلا توضیح داد:

ما این اتفاق را به‌عنوان فرصتی برای بهبود زیرساخت پلتفرم و اپلیکیشن‌های خود می‌بینیم. قرار است به تیمز جلسات مش (Mesh meetings) اضافه شود؛ بنابراین جلساتی که روی صفحه‌های دو بعدی بودند،‌ به تجربه‌هایی همه‌جانبه‌‌ای تبدیل خواهند شد که در آن‌ها از عینک‌های واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی خود استفاده می‌کنید.
رابط کاربری مایکروسافت مش

Mesh نرم‌افزار همکاری واقعیت ترکیبی مایکروسافت است که در آن افراد به شکل آواتارهای سه‌بعدی نشان داده می‌شوند. شرکت مذکور گفته است Mesh for Teams در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۲ به‌صورت پیش‌نمایش برای کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان عرضه می‌شود. نادلا می‌گوید بازی‌ها ممکن است دچار تحولی مشابه شوند:

درحال‌حاضر مردم روی آواتارهای خود سرمایه‌گذاری می‌کنند (مانند بازی شبیه‌سازی مسابقه‌ای Forza مایکروسافت). افراد در ‌حال ساخت‌وساز در جهان‌های ماینکرفت هستند، بنابراین به‌طور طبیعی می‌توانید شاهد گسترش بازی‌ها در دنیای متاورس باشید.

نوامبر گذشته، نادلا در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت سه مورد از فرنچایزهای بازی موجود این شرکت (Halo ،Minecraft و Flight Simulator) پیش‌تر به دنیای متاورس رسیده‌اند. او هیچ توضیحی درباره‌ی اینکه چه زمانی دیگر بازی‌های مایکروسافت ممکن است به متاورس بیایند، ارائه نکرد.

اگرچه متا (فیسبوک سابق) در تلاش است جهان را متقاعد کند که شبکه‌های اجتماعی طبیعی‌ترین راه برای ورود به متاورس هستند، می‌توان گفت بازی نیز راه سریع و آسانی خواهد بود. در عناوینی مانند فورتنایت دیدیم که گیمرها می‌توانند همگی دست از بازی کردن برداشته و در مراسم‌های مجازی مختلفی مانند کنسرت شرکت کنند و به‌راحتی ارتباط اجتماعی داشته باشند.

اگر متاورس به این سمت متمایل شود، مایکروسافت در موقعیت قدرتمندی قرار خواهد گرفت. شرکت مذکور حتی پیش از نهایی شدن خرید اکتیویژن بلیزارد، مجموعه‌ای از استودیوهای برتر بازی‌سازی و برخی از محبوب‌ترین عناوین را در‌ اختیار داشت. همچنین سخت‌افزاری که ما برای ورود به دنیای متاورس استفاده می‌کنیم مانند گوشی‌های‌ هوشمند و رایانه‌های شخصی نخواهد بود. این کار مثل گوش دادن به تلویزیون توسط رادیو است. مسیر ورود ما به دنیای جدید فناوری از‌ طریق نوعی عینک واقعیت ترکیبی خواهد بود. دقیقاً در همین مرحله است که مایکروسافت خودی نشان می‌دهد. شرکت مذکور سال‌ها است که روی هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی خود کار می‌کند و اولین هولولنز آن (HoloLens) در سال ۲۰۱۶ عرضه شد؛ در‌ نتیجه غول دنیای فناوری اکنون تجربه‌ی زیادی برای ساخت هدستی دارد که کاربران بتوانند آن را برای مدت طولانی رو سر خود گذاشته و اذیت نشوند.

به عبارت دیگر، بازی‌های مایکروسافت به همراه تجربه‌ی آن در ساخت سخت‌افزارهای مرتبط با واقعیت مجازی/افزوده می‌تواند آن را در موقعیت بهتری نسبت به سونی یا تنسنت قرار دهد. با اینکه متا زمان زیادی را صرف صحبت در مورد برنامه‌های خود کرده، اما تا‌ کنون محصول سخت‌افزاری‌ای در ‌حوزه‌ی واقعیت ترکیبی معرفی نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات