تماشا کنید: استفاده از توپ لیزری پس از آغاز بکار رسمی آن روی ناو USS Ponce

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ابتدای سال جاری میلادی، آمریکا استفاده‌ی آزمایشی از اولین توپ لیزری خود را روی ناو USS Ponce آغاز کرد. پس از آنکه این اسلحه‌ی نوین آزمایش‌های اولیه را پشت سر گذاشت، نیروی دریایی آمریکا، استفاده از این توپ را رسما شروع کرد. حال تصاویری از انهدام پهپاد و قایق توسط این توپ لیزری منتشر شده است.
تبلیغات

این توپ لیزری با نام LaWS شناخته می‌شود که برگرفته از نام Navy's Laser Weapon System یا سیستم اسلحه‌ی لیزری نیروی دریایی است. LaWS ابتدا در ماه آوریل سال جاری میلادی تحت یک دوره‌ی آزمایشی برای گذراندن تست‌های نیروی دریایی روانه‌ی خلیج فارس شد. هرچند LaWS آزمایش خود را روی خشکی پس داده بود، اما برای آغاز به کار رسمی این اسلحه روی آب نیاز بود تا نیروی دریایی آن را در شرایط ویژه‌ای که روی آب حاکم است، مورد آزمایش قرار دهد. همانطور که در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید، LaWS با موفقیت آزمایش‌های انجام شده را پشت سر نهاده و از این‌رو آماده است که نیروی دریایی استفاده‌ی رسمی از آن را در دستور کار قرار داده است.

لینک دانلود

LaWS از یک لیزر مادون قرمز حالت جامد با قدرت ۳۰ کیلووات بهره می‌برد. البته باید به وجود سیستم شناسایی و تعقیب راداری Phalanx CIWS‌ و یک ترمینال مخصوص کامپیوتری نیز اشاره کرد که LaWS‌ را کنترل می‌کند. در صورتی که از جمله‌ی گیمر‌هایی هستید که با ایکس‌باکس بازی می‌کنید، پس کنترلر LaWS نظر شما را جلب خواهد کرد، چراکه کنترلر این توپ لیزری شباهت بسیار زیادی با دسته‌ی ایکس‌باکس دارد. همانطور که در ویدئو می‌بینید، این توپ لیزری موتور یک قایق موتوری را به‌همراه موشک‌انداز نصب شده روی آن منهدم می‌کند. همچنین باید به انهدام یک پهپاد در حال پرواز برفراز آسمان نیز اشاره کرد که در کسری از ثانیه منهدم می‌شود.

در مورد اسلحه‌های لیزری، دو فاکتور اصلی منجر به بالارفتن قدرت تخریب و اثرگذاری این اسلحه‌ها و به بیان بهتر بهینگی استفاده از توپ‌های لیزری می‌شود. فاکتور اول قدرت خروجی و فاکتور دوم، هدف‌گیری دقیق است. در بمب‌های معمولی شاهد تجمیع قدرت تخریبی فراوانی در یک کالبد فیزیکی فشرده هستیم، از این‌رو دقت در محل هدف‌گیری اهمیت چندانی ندارد، چراکه با اصابت بمب به یک محل، قدرت تخریبی آنچنان زیاد است که علاوه بر محل برخورد، اطراف محل برخورد نیز به شعاع مشخصی منهدم خواهد شد. در مورد توپ‌های لیزری برای اثرگذاری بهتر، باید بسیار دقیق هدف گیری کرد. برای مثال برای انهدام یک پهپاد، باید پرتو لیزر دقیقا به موتور این پرنده برخورد داشته باشد، در غیر اینصورت استفاده از توپ لیزری کاربرد نخواهد داشت.

یکی از بزرگ‌‌ترین مزایای استفاده از توپ‌های لیزری، هزینه‌ی پایین هر شلیک است که بنابر برآوردهای انجام شده هزینه‌ی مورد نیاز برای هر شلیک یک دلار است، در حالی که شلیک یک موشک چندین هزار دلار برای ارتش رقم می‌خورد. از آنجایی که استفاده از یک توپ لیزری ۳۰ کیلوواتی نمی‌تواند یک اسلحه‌ی تعیین کننده‌ در میدان نبرد باشد، از این‌رو ارتش ایالات متحده در پی استفاده از یک نمونه‌ی ۱۵۰ کیلوواتی تا سال ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد

تبلیغات