تلویزیون‌های 8K به سرنوشت ۳‌بعدی‌ها دچار می‌شوند؟

چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
تلویزیون 8K
اگرچه حضور کم‌رنگ تلویزیون‌های 8K در رویداد CES امسال می‌تواند نشانه‌ی مرگ تدریجی این فناوری باشد؛ شاید هنوز هم بتوان امیدوار بود.
تبلیغات

CES نه‌تنها رویدادی بی‌نظیر براش آشنایی با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا است؛ بلکه نقش شاخص دنیای فناوری را نیز بازی می‌کند. با دیدن ورود بازیگران مختلف به عرصه‌ی یکی از فناوری‌های موجود می‌توان رونق قریب‌الوقوع آن را پیش‌بینی کرد. برعکس، گاهی نیز دیده می‌شود که هرساله‌ شرکت‌های کمتر و کمتری محصولات بهره‌مند از یک فناوری را وارد بازار می‌کنند که نشان‌دهنده‌ی فروکش‌کردن تب آن فناوری و فراموش‌شدنش در آینده‌ای نزدیک است.

سقوط چشمگیر معرفی مصحولات 8K جدید در رویداد CES 2023 می‌تواند نشانه‌ای از آینده‌ی تاریک فناوری مذکور در سال‌های پیش رو باشد.

CES ماند و دو تلویزیون 8K

اسکات رامیرز در حال معرفی تلویزیون TCL

شاید در چند سال گذشته، CES رنگ‌وبوی بیشتر از فناوری خودروها گرفته باشد؛ اما همچنان بزرگ‌ترین رویداد مرتبط با فناوری تلویزیون‌ها محسوب می‌شود. معمولاً اکثر تولیدکنندگان مطرح تلویزیون محصولات اصلی و جدید خودشان را در CES به‌نمایش می‌گذارند؛ اما امسال TCL و هایسنس هیچ تلویزیون یا پروژکتوری با فناوری 8K معرفی نکردند؛ اتفاقی که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. TCL در سال ۲۰۲۱، با رونمایی از اولین تلویزیون مینی LED سری 6 سروصدای بسیاری به‌پا کرد؛ به‌شکلی که همه مطمئن بودند سری جدید Q شرکت مذکور همواره با پشتیبانی از 8K عرضه خواهد شد؛ اما انتظارها غلط از آب درآمد. حتی باوجود بهره‌مندی تلویزیون پرچم‌دار جدید QM8 این شرکت از نمایشگر غول‌پیگر ۹۸ اینچی، خبری از فناوری 8K نیست.

زمستانی با پایان نامعلوم پیش روی فناوری 8K است

به‌گزارش دیجیتال‌ترندز، از زمان معرفی تلویزیون U800GR هایسنس تنها ۱۶ ماه می‌گذرد؛ ولی به‌نظر می‌رسد امسال، شرکت مذکور بیشتر روی بهبود عملکرد تلویزیون‌های 4K خود متمرکز شده است که رونمایی مدل جدید ۸۵ اینچی UX با درخشش بی‌نظیر ۲۵۰۰ نیت می‌تواند نشانه‌ای آشکار از این مسئله باشد.

حتی برندهایی مثل پاناسونیک و شارپ که حضور گسترده‌ای در بازار آمریکا ندارند، ولی در بازار سایر کشورها بسیار محبوب‌اند نیز در رویداد CES امسال هیچ تلویزیونی با فناوری 8K معرفی نکردند. ویزیو نیز با وجود شرکت‌نکردن در نمایشگاه CES، پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد سروکله‌زدن با فناوری مذکور را در سال جاری میلادی ندارد.

از بین برندهای بزرگ و مطرح، فقط سامسونگ و ال جی و سونی باقی می‌مانند. اگرچه در گذشته، هر سه شرکت محصولات مهمی را با پشتیبانی از 8K روانه‌ی بازار کرده‌اند، امسال ال جی هیچ تمایلی به صحبت درباره‌ی محصولات 8K نشان نداد. تلویزیون‌های اولد سری Z 8K ال جی نیز تنها در میان نوشته‌های مطبوعاتی این شرکت دیده شد که صرفاً به بهره‌مندی مدل جدید Z3 از فناوری پنل‌های اولد evo برای اولین بار در ۲۰۲۳ اشاره کرده بود.

سونی نیز برای اولین‌بار با سنت‌شکنی چشمگیر از معرفی تلویزیون در رویداد اخیر خودداری کرد، هرچند در هفته‌ها و ماه‌های آینده این اتفاق خواهد افتاد. تنها شرکتی که در رویداد CES 2023 با قدرت پشت فناوری 8K درآمد، سامسونگ بود که با دو تلویزیون جدید 8K Neo QLED با نام‌های QN900C و QN800C به‌همراه اولین پروژکتور 8K خود، Premiere 8K، با تصویر بسیار بزرگ ۱۵۰ اینچی وارد نمایشگاه شد.

مشکل از جای دیگری است

واقعاً چرا فناوری 8K نمایش ضعیفی در CES 2023 داشت؟ شاید باید آن را به خاک‌خوردنشان در قفسه‌های فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین مرتبط دانست. در سال‌های گذشت، فروش تلویزیون‌های 8K بسیار ناامیدکننده بوده است. آمارهای منتشرشده‌ی آپریل ۲۰۲۲ مؤسسه‌ی Omdia تصویری تاریک را به‌نمایش کشیده‌اند: فروش تلویزیون‌های 8K تنها ۰/۱۵ درصد از کل فروش تلویزیون‌های فروخته‌شده‌ی سال ۲۰۲۱ بوده است و سامسونگ نیز که با سهم ۶۵ درصدی در صحنه‌ی محصولات 8K میدان‌داری می‌کند، در سال ۲۰۲۱، افت فروش ۱۸ درصدی را درمقایسه‌با ۲۰۲۰ تجربه کرده است.

شاید مشکل از قیمت تلویزیون‌های 8K باشد. معمولاً قیمت تلویزیون‌های مذکور درمقایسه‌با مدل‌های 4K با اندازه‌ی مشابه یک سروگردن بیشتر است و فاصله‌ای ۱,۰۰۰ تا ۲,۵۰۰ دلاری را نشان می‌دهد. مشتریان نیز همیشه نشان داده‌اند فقط زمانی جیب‌شان را بیش‌تر تکان می‌دهند که واقعاً سود قابل توجهی در آن ببینند. برای مثال، می‌توان به ظهور و رونق فناوری تلویزیون‌های OLED اشاره کرد که زمانی در ازای مدلی ۵۰ اینچی با رزولوشن 1080p هزاران دلار خرج روی دست خریداران می‌گذاشت.

زمستان اروپایی؛ عامل خواب زمستانی بازار تلویزیون‌های 8K

شاید دلیل دیگر این اتفاق قوانین اخیر اتحادیه‌ی اروپا در ارتباط با مصرف انرژی باشد که بسیاری از تلویزیون‌های 8K را از رده خارج می‌کند و باعث انجماد موقت بازار آن شده است. بسیاری از مشتریان تمایلی به خرید محصولی ندارند که قوانین پا در کفش‌شان کرده است و تولیدکنندگان نیز هنوز چاره‌ای پیدا نکرده‌اند.

دلیل مهم دیگر نیز می‌تواند شکست رویکرد تولیدکنندگان در تولید سخت‌افزاری محصول و گذاشتن بار تولید محتوا روی دوش دیگران باشد؛ چراکه در حال حاضر، تقریباً هیچ محتوای مناسب محلی با کیفیت 8K تولید نشده است. مشکل یادشده به‌‎ویژه در آمریکا به‌شدت دیده می‌شود؛ به‌شکلی که هیچ شرکت تلویزیونی یا ماهواره‌ای یا سرویس استریمینگی برنامه‌های 8K پخش نمی‎‌کند.

اگرچه هالیوود و سایر شرکت‌های فیلم‌ساز به‌تدریج درحال روی‌آوردن به تولید محتوای 8K هستند، هنوز آثار آن دیده نشده است.

هرآنچه باید از رزولوشن 8K و چالش‌های پیش‌ روی آن بدانید
هرآنچه باید از رزولوشن 8K و چالش‌های پیش‌ روی آن بدانید
مطالعه '6

موبایل به داد 8K می‌رسد؟

آیا همه‌ی عوامل گفته‌شده منجر به مرگ 8K می‌شود؟ نه؛ اما ممکن است این فناوری را به خوابی زمستانی ببرند که پایانش معلوم نیست. در اینجا ما با دور باطلی مثل معمای مشهور مرغ یا تخم‌مرغ روبه‌رو هستیم؛ از یک طرف، مشتریان تا زمانی که محتوای کافی برای تلویزیون‌های گران‌قیمت 8K دردسترس نباشد، تمایلی به خریدشان ندارند؛ از طرف دیگر، تولیدکنندگان محتوا تا زمانی که مخاطبان کافی وجود نداشته باشد، تمایلی به تولید محتوای 8K ندارند. و این داستان با پایانی نامعلوم همچنان ادامه دارد.

شاید دستگاه‌های کوچک موبایلی بتوانند ناجی نمایشگرهای بزرگ 8K شوند

گویا این بار قرار است کوچک‌ترها به داد بزرگ‌ترها برسند و نمایشگرهای غول‌پیکر 8K را از لبه‌ی پرتگاه نجات دهند. سامسونگ و سونی تنها به جلب نظر خریداران تلویزیون‌های 8K دل خوش نکرده‌اند؛ بلکه روی تولید محتوا برای فناوری 8K سرمایه‌گذاری‌های سنگینی کرده‌اند. سامسونگ در دنیای گوشی‌های هوشمند با ناوگان گوشی‌های سری گلکسی S20 و مدل‌های جدیدتر مجهز به قابلیت فیلم‌برداری 8K از یک طرف، و سونی با تولید انواع دوربین‌های حرفه‌ای توانا به ضبط تصاویر 8K از طرف دیگر برای نجات فناوری یادشده در تقلا هستند.

مسلماً تنها حرف‌زدن از قدرت و مزایای دستگاه‌هایی که توانایی ضبط فیلم‌های 8K را دارند کافی نیست و شرکت‌های مذکور برای نشان‌دادن عینی قابلیت‌هایش باید تلویزیون‌هایی می‌ساختند که بتواند آن را به همه نشان دهد. شاید فعلاً مخاطبان چنین دستگاه‌هایی و تولیدکنندگان محتوایش بسیار اندک باشند؛ اما برای زنده‌نگه‌داشتن فناوری 8K کافی‌اند تا سرانجام بازیگران بزرگ را به خود جذب کنند.

هنوز هم بزرگ‌ترها حرف اول را می‌زنند

تلویزیون 78 اینچی سامسونگ سری Q

یکی دیگر از ناجیان احتمالی فناوری 8K می‌تواند اشتیاق ما برای داشتن تلویزیون‌های بزرگ‌تر در خانه‌هایمان باشد. یکی از ترندهای همیشگی CES افزایش انداه‌ی نمایشگر تلویزیون‌ها و کاهش تدریجی قیمت آن‌ها برای افزایش قدرت خرید مشتریان بوده است. تلویزیون‌های ۸۵ اینچی که روزی حیرت‌انگیز بودند، امروزه کاملاً رایج شده‌اند و با مبلغی کمتر از ۲,۰۰۰ دلار می‌توان مدلی ۸۵اینچی مثل Q60B 4K QLED سامسونگ را خرید. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار نمایشگرهای غول‌پیکر ۶۵ اینچی و بزرگ‌تر همچنان جا برای رشد دارند از سهم کمتر از یک‌چهارمی در سال ۲۰۲۰ به بیش از یک سوم در ۲۰۲۴ می‌رسند.

هرقدر هم تلویزیون بزرگ‌تر باشد، پشتیبانی از 8K برایش منطقی‌تر است. اندازه‌ی بزرگ‌تر تلویزیون‌های بزرگ به پیکسل‌های بیشتری برای حفظ کیفیت نیاز دارد. زمانی که تلویزیون‌های ۸۵ اینچی به خانه‌ی اکثر ما نفوذ کنند، دیگر نمی‌توان جلوی نفوذ 8K را گرفت.

از نظر ما، فناوری 8K، برخلاف تلویزیون‌های ۳بعدی، سرانجام نجات پیدا می‌کند و به موفقیت می‌رسد؛ اما فعلاً باید روی نیمکت بنشیند و منتظر رسیدن نوبتش بماند. نظر شما چیست؟

اگر به فکر خرید تلویزیون هستید، راهنمای زیر را ببینید:
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات