مدیر اجرایی AMD: اکنون دوره‌ی فرمانروایی دیتا سنترها و خدمات ابری است

جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
چه بخواهیم چه نخواهیم، دنیای فناوری و حتی زندگی روزمره‌ی مردم فردا، چاره‌ای جز وابستگی به دیتاسنترها و فناوری‌های ابری نخواهد داشت. دیگر زمان فرمانروایی قدرت پردازشی در محل، به اتمام رسیده و خدمات امروزی شیوه‌ای جدید از پردازش را طلب می‌کند. این‌ها سخنان فلدمن، یکی از مدیران اجرایی AMD است، که مجددا اهمیت فناوری‌های شناو ر و ابری را یادآور می‌شود.
تبلیغات

آقای فلدمن در کنفرانس سالانه GigaOM گفت:

صنعت فناوری بشر برای سال‌ها، مشغول به ساخت پردازشگرهایی با کارایی بیشتر و سوارکردن آن‌ها بر روی بردهای گوناگون بوده است. اما اکنون، دیگر آن دوران به اتمام رسیده است.

او در ابتدای کنفرانس Stracture 2013، سعی کرد تا وابستگی شدید کاربران و تسلط عمیق دیتا سنترها بر روی آنان را عملا ثابت کند. بنابراین، از شرکت کنندگان، خواست تا دسترسی تلفن هوشمند خود به اینترنت را قطع کنند. حال، با طعنه به بیان این نکته پرداخت که گجت‌های عزیزشان دیگر قادر به انجام هیچ کاری جز پرتاب پرندگان خشمگین نیستند. در حقیقت، نیاز مستمر کاربران به سرویس‌های ابری امری غیر قابل انکار است.

آقای فلدمن همچنین در ادامه گفته‌های خود اضافه کرد که ابزارک‌های قابل حمل فعلی، فقط برای به نمایش درآوردن نتیجه کارها مناسبند و لاغیر. به اعتقاد او، این وسایل تنها درخواست‌هایی را ارسال کرده و نتایج پردازش‌های وسیع ابری را به نمایش می‌گذارند. تلفن‌های هوشمند را نمی‌توان به هیچ‌وجه تولید کننده محتوا دانست. اگر پشتیبانی سرور ها نبود، آیا باز هم می‌توانستید انتظار هر نوع معجزه‌ای از تبلت‌تان داشته باشید؟ بدون اتکا به مراکز اطلاعاتی گسترده، قدرت یک پردازنده صرف به چه دردی می‌خورد؟

zdnet-gigaom-structure-2013-amd-2-594x316

فلدمن خاطر نشان می‌کند که یک ابزارک مصرف کننده، مشتری یا به عبارتی کلاینت، تنها وظیفه‌ی نمایش جلوه‌های بصری، رابط کاربری و تعامل با مصرف کننده را بر دوش خود حس می‌کند. دقیقا به همین دلیل است که اپل همواره بر طراحی هدفمند و مواردی چون نمایشگر رتینا تاکید داشته است. زیرا می‌توان آن‌را مهم‌ترین جزو یک ابزار و پل ارتباطی میان داده‌ و کاربر دانست.

او در ادامه می‌گوید:

ما در ابتدا دیتا سنترها و پایگاه‌های وسیع اطلاعاتی را در مراکز شهری و مناطق معمول قرار می‌دادیم، اما امروزه شاهد استقرار آن‌ها در نواحی بکر دور از دسترس هستیم، چرا که حالا  آن‌ها را به شکل قلبی دیجیتالی می‌بینیم که نیاز به مراقبت، پایش و کنترل وسیع دارند. اطلاعات خروجی از این سرورها، همین منابعی هستند که برای سیاست‌گذاری و ایجاد تغییرات بنیادین و اساسی مورد استفاده قرار گرفته یا تونلی هستند، برای اثرگذاری مستقیم بر جامعه کاربری.

به عقیده فلدمن، ما برای ادامه روند کنونی و گسترش خدمات و افزایش بازدهی، نیازمند سرورهایی قدرتمندتر و بستری وسیع‌تر و پویاتر هستیم. و این همان چیزی است که به افزایش واقعی کارایی می‌انجامد.

البته او همچنین لازمه چنین بستر سازی را طراحی و ساخت پردازشگرهای قدرتمندتر، اما نه با فناوری‌های فعلی، بلکه بر پایه‌ی معماری ARM می‌داند. در واقع، این موج جدید، تقاضایی را با خود به همراه دارد که بر گسترش روزافزون سرویس‌های ابری برای تحت پوشش قرار دادن سطح بیشتری از نیازهای کاربران تاکید دارد. از اجرای بازی‌های ویدیویی گرفته، تا نرم افزارهای تحت وب و نظارت عمومی؛ مانند اقدام اخیر اپل که مجموعه iWorks را به سرویس iCloud اضافه کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات