گوگل از سال ۲۰۲۰ به‌دنبال ادغام هوش مصنوعی LaMDA با دستیار شخصی اسیستنت بوده است

چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل اسیستنت
تلاش‌های گوگل برای استفاده از مزیت‌های هوش مصنوعی LaMDA در دستیار صوتی اسیستنت به سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد.
تبلیغات

گوگل می ۲۰۲۱ به‌عنوان بخشی از بیانیه‌ی معرفی LaMDA اعلام کرد موتور جست‌وجو و دستیار اسیستنت و مجموعه‌ی Workspace ازجمله محصولاتی هستند که از ویژگی‌های مکالمه‌ای بهتر مبتنی‌بر هوش مصنوعی بهره خواهند برد. امروز گزارش جدیدی منتشر شده است که به تمایل این شرکت برای ترکیب LaMDA با محصولاتش قبل‌ از راه‌اندازی چت‌بات ChatGPT و بینگ جدید می‌پردازد.

وال‌استریت ژورنال جزئیاتی از تاریخچه‌ی گوگل در حوزه‌ی چت‌بات‌ها ارائه داده است. این شرکت قبل‌ از LaMDA، هوش مصنوعی Meena را توسعه داده بود که اولین‌بار سال ۲۰۲۰ منتشر شد.

تیم گوگل Brain مقاله‌ای تحقیقاتی منتشر کرد که در آن توضیحاتی درباره‌ی چت‌بات هوش مصنوعی جدید ارائه شده بود؛ ابزاری که می‌تواند درزمینه‌ی هرچیزی صحبت کند. این مدل مکالمه به‌نحوی آموزش دیده است تا بتواند زمینه‌ی گفت‌وگوها را برای ارائه‌ی بهترین پاسخ‌ها درک کند.

نمونه پاسخ های چت بات گوگل Meena

تیم گوگل در آن زمان قصد داشت ابزار خود را به روشی مشابه مدل GPT-2 شرکت OpenAI محدود کند؛ اما مدیران ارشد غول جست‌وجوی اینترنت پیشنهاد مذکور را رد کردند؛ زیرا چت‌بات‌ آن‌ها اصول هوش مصنوعی شرکت را درباره‌ی امنیت و اعتدال رعایت نمی‌کرد.

یکی از سخن‌گویان گوگل می‌گوید چت‌بات این شرکت طی سال‌ها بسیار بررسی‌ و به‌دلایل مختلفی از انتشار عمومی آن جلوگیری شده است. این شخص می‌گوید: «کار ادامه یافت و زمانی‌که Meena به داده‌‌ها و قدرت محاسباتی بیشتری دست یافت، به LaMDA تبدیل شد.»

در آن زمان تیم سازنده‌ی چت‌بات هوش مصنوعی گوگل به‌دنبال راهکارهایی برای ادغام آن با دستیار صوتی اسیستنت بودند.

براساس اعلام بسیاری از افرادی که از نزدیک با پروژه‌های هوش مصنوعی گوگل آشنایی دارند، تیم ناظر اسیستنت انجام آزمایش‌های مربوط به ادغام با LaMDA را برای ارائه‌ی پاسخ به پرسش‌های کاربران آغاز کرد.

گزارش امروز نشان می‌دهد گوگل به‌دنبال راهکارهایی برای متعادل‌سازی پاسخ‌هایی است که فناوری چت‌بات هوش مصنوعی آن با‌توجه‌به منابع خود ارائه می‌دهد.

9to5Google می‌نویسد مدیران گوگل می‌خواهند هوش مصنوعی مولد را به‌نحوی در نتایج ارائه‌شده در موتور جست‌وجو و دستیار اسیستنت قرار دهند که باعث ناراحتی دارندگان وب‌سایت‌ها نشود و لینک منبع اطلاعات همیشه مشخص باشد.

گوگل با معرفی چت‌بات Bard، سعی می‌کند رقیبی مستقیم برای بینگ جدید و ChatGPT ایجاد کند تا پاسخ درخواست‌های کاربران به‌طور‌مستقیم به آن‌ها نمایش داده شود. همچنین این شرکت انتظار دارد از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) در سرویس‌هایی مثل جیمیل و گوگل داکز استفاده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات