چین برای نوآوری بیشتر در حوزه بلاک چین، مرکز تحقیقاتی راه‌اندازی می‌کند

یک‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
چین و بلاک چین
با وجود مخالفت‌های متعدد چین با ارزهای دیجیتال، این کشور تصمیم دارد یک مرکز تحقیقاتی برای پیش‌برد نوآوری‌‌های بلاک چین راه‌اندازی کند.
تبلیغات

چین پس‌ از ممنوعیت تراکنش‌های رمزارزها درسال ۲۰۲۱ تصمیم گرفته است به‌طور جدی‌تر در حوزه‌ی بلاک چین کار کند. گزارش اخیر چاینادیلی نشان می‌دهد این کشور در آستانه‌ی راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی جدیدی برای توسعه‌ی نوآوری‌های بلاک چین در پکن است.

مرکز ملی نوآوری بلاک چین برای ارائه‌ی نوآوری‌های اصلی و مهم این حوزه با دانشگاه‌های محلی، کارشناسان و شرکت‌های مختلف همکاری خواهد کرد.

چین خود را برای تقویت زیرساخت‌های بلاک چین آماده می‌کند

براساس گزارش بیت‌کوینیست، تحقیقات جدید چین نتایجی به‌دنبال خواهد داشت که در حمایت از زیرساخت دیجیتال جدید این کشور، نقشی حیاتی ایفا خواهد کرد. در این گزارش اشاره شده است که مرکز نوآوری بر تئوری بلاک چین پایه، نرم‌افزار و سخت‌افزار فناوری‌های کلیدی از جمله پلتفرم پایه و شبکه‌های تأیید تمرکز خواهد کرد.

آکادمی بلاک چین و محاسبات پیشرفته‌ی پکن (BABEC) مسئولیت این مؤسسه‌ی تحقیقاتی جدید را برعهده خواهد گرفت. این سازمان بیشتر به‌‌خاطر توسعه‌ی بلاک چین ChainMaker شهرت دارد؛ پلتفرمی که از ۵۰ شرکت تجاری ازجمله بانک دولتی ساخت‌وساز چین (China Unicorn) پشتیبانی می‌کند.

ChainMaker درحال‌حاضر ۲۴۰ میلیون تراکنش در هر ثانیه (TPS) پردازش می‌دهد. در مقام مقایسه، ظرفیت این پلتفرم در سال ۲۰۲۱ معادل ۱۰۰ هزار تراکنش بر ثانیه بود. BABEC یکی از پیشروان فناوری بلاک چین محسوب می‌شود و همین موضوع توضیح می‌دهد چرا دولت پکن، مسئولیت مؤسسه‌ی تحقیقاتی جدید را به آن واگذار کرده است.

cryptocurrency / ارز دیجیتال

با وجود موضع جنگ‌طلبانه‌ی چین علیه تجارت رمزارزها، این کشور در نوآوری‌های بلاک چین فعال بوده است و حتی خود را به‌عنوان کشوری با پشتیبانی از بلاک چین در نظر می‌گیرد و به آن افتخار می‌کند. چین در سپتامبر ۲۰۲۲ ادعا کرد ۸۴ درصد از کل برنامه‌های بلاک چین ثبت‌شده در سرتاسر جهان را به‌خود اختصاص داده است.

اگرچه ادعای چین در حوزه‌ی بلاک چین چندان دور از انتظار نیست، اما میزان تأیید برنامه‌های مرتبط با این حوزه در کشور مذکور به‌میزان درخورتوجهی پایین است. درحال‌حاضر فقط ۱۹ درصد از کل درخواست‌های ثبت‌شده در این کشور، تأییدیه‌ی لازم را دریافت کرده‌اند.

به‌روزرسانی روند توسعه‌ی CBDC چین

فناوری بلاک چین و پروژه‌ی CBDC به‌ علامت تجاری دولت چین تبدیل شده است. بانک مرکزی این کشور در راستای روند توسعه‌ی پروژه‌ی مذکور، میلیاردها دلار یوان الکترونیکی (e-CNY) در سرتاسر کشور ارائه کرده که هدف آن ترویج پذیرش CBDC است. براساس گزارشی جدید، بانک مرکزی چین حدود ۲۰۰ فعالیت مرتبط با e-CNY را در سرتاسر کشور راه‌اندازی کرده است.

هدف این فعالیت‌ها، ترویج استفاده از یوان دیجیتال بود. درطول این روند، بسیاری از شهرهای چین در برنامه‌های یارانه و کوپن، ۱۸۰ میلیون یوان (۲۶٫۵ میلیون دلار) دیجیتال مصرف کردند. گلوبال تایمز، یک رسانه‌ی خبری چینی مستقر در انگلیس اعلام کرد برخی شهرها مثل شنژن بیش‌ از ۱۴٫۷ میلیون یوان دیجیتال به‌صورت یارانه به صنایع مختلف اختصاص داده‌اند.

چین تلاش‌های متعددی برای پذیرش بیشتر یوان دیجیتال انجام داده است که ازجمله می‌توان به تعیین اهداف برای شهرهای مختلف به‌منظور افزایش استفاده از CBDC اشاره کرد. گزارش دیگری اشاره می‌کند که شهر هانگژو در ۱۶ ژانویه برای هریک از شهروندان خود کوپن‌های الکترونیکی CNY به‌ ارزش ۸۰ یوان صادر کرده است.

علاوه‌براین، مقامات ارشد حزب حاکم در شهر سوژو در تاریخ یکم فوریه، یک شاخص عملکرد کلیدی برای پایان سال ۲۰۲۳ تعیین کردند. مقامات این شهر انتظار دارند تراکنش‌های الکترونیکی CNY تا پایان سال جاری به دو تریلیون یوان (۳۰۰ میلیارد دلار) برسد.

البته باید اشاره کنیم مجموع تراکنش‌های e-CNY در اکتبر ۲۰۲۲، یعنی دو سال پس‌ از راه‌اندازی CBDC به سختی از مرز ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۴ میلیارد دلار) فراتر رفت.

اپلیکیشن کیف پول e-CNY قابلیتی برای ارسال بسته‌های قرمز رنگ هدیه به‌نام Hongbao را ارائه می‌دهد که هدف اصلی آن، جذب کاربران بیشتر است. اوایل ژانویه این برنامه به‌روزرسانی جدیدی دریافت کرد که به کاربران اجازه می‌داد با استفاده از گوشی‌های اندرویدی، پرداخت‌های بی‌سیم انجام دهند.

چین از سال‌ها قبل به یکی از مراکز فناوری مهم جهان تبدیل شده است و با راه‌اندازی مرکز تحقیقات نوآوری بلاک چین، می‌تواند پیشرفت‌های چشمگیرتر و موفقیت‌های بیشتری را تجربه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات