هوش مصنوعی جدید متا با بررسی صحت استنادها، به ویکی‌پدیا اعتبار بیشتری می‌بخشد

سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
متا مدل هوش مصنوعی جدیدی را توسعه داده است که می‌تواند به تأیید استنادهای ویکی‌پدیا کمک کند.
تبلیغات

در سال ۲۰۲۰ یک نوجوان آمریکایی ۲۷ هزار مدخل را به‌زبانی که با آن آشنایی نداشت در ویکی‌پدیا ثبت کرد؛ این موضوع یادآوری می‌کند که دانش‌نامه‌ی آنلاین همیشه منبع کاملی از اطلاعات نیست. گاهی اوقات افراد سعی می‌کنند مقاله‌های ویکی‌پدیا را با نیت‌های شخصی خود ویرایش کنند، اما اغلب اشتباهات واقعی ازطرف برخی افراد خوش‌نیت صورت می‌گیرند و این دقیقاً مشکلی است که بنیاد ویکی‌مدیا قصد دارد با همکاری متا آن را برطرف کند. این دو شرکت تمرکز خود را به نقل‌قول‌ها معطوف کرده‌اند. مشکل پاورقی‌های ویکی‌پدیا این است که تعداد زیادی از ویراستان داوطلب در این پلتفرم نمی‌توانند چنین مواردی را تأیید کنند. با افزایش بیش از ۱۷ هزار مقاله در وب‌سایت در هر ماه، استنادهای ناقص و نادرست فراوانی در آن‌ها دیده می‌شود.

متا یک مدل هوش مصنوعی توسعه داده است که می‌تواند به‌طور خودکار نقل‌قول‌ها را در مقیاس بزرگ بررسی و صحت آن‌ها را تأیید کرد. علاوه‌براین زمانی‌که متنی با منبع ضعیف پیدا کند، نقل‌قول‌های جایگزین‌ را پیشنهاد خواهد کرد. ویراستاران انسانی ویکی‌پدیا برای بررسی استناد‌ها از تصمیم‌گیری عقلانی و تجربه‌ی خود بهره می‌برند. هنگامی‌که هوش مصنوعی همان‌ کار را انجام می‌دهد، از مدل تبدیل درک زبان طبیعی (NLU) استفاده می‌کند تا روابط مختلف میان کلمه‌ها و عبارت‌ها را در جملات درک کند. پایگاه داده‌ی Meta Sphere از بیش از ۱۳۴ میلیون صفحه‌ی وب به‌عنوان شاخص دانش سیستم استفاده می‌کند. این مدل به‌نحوی طراحی شده است که هنگام بررسی استنادهای یک مقاله، سعی دارد منبع واحدی برای تأیید هریک از ادعاهای ارائه‌شده در آن مقاله پیدا کند.

به گزارش انگجت، متا برای نشان‌ دادن قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید خود، نمونه‌ای از استناد ناقص مدل موجود در صفحه‌ی ویکی‌پدیا برای کنفدراسیون بلک‌فوت را به‌ اشتراک گذاشت. این مقاله در بخش افراد مهم بلک‌فوت به جو هیپ، اولین بومی امریکایی که برای عنوان WBA جهانی سنگین‌وزن رقابت کرد، اشاره دارد. در وب‌سایت پیوندشده، اشاره‌ای به هیپ یا بوکس نشده است. با جست‌وجو در پایگاه داده‌ی Sphere، مدل متا مقاله‌ای از Geat Falls Tribune را که سال ۲۰۱۵ منتشر شده، به‌عنوان استناد مناسب‌تر پیدا کرد.

نکته‌ی مهم درمورد مدل هوش مصنوعی متا این است که منبع پیشنهادی آن، به‌صراحت به ورزش بوکس اشاره ندارد. این مدل به‌لطف قابلیت‌های زبان طبیعی خود، مرجع مناسبی برای مقاله‌ها خواهد بود. این ابزار روزی می‌تواند به رفع مشکل ارائه‌ی اطلاعات نادرست در فیسبوک کمک کند. سازندگان هوش مصنوعی یادشده می‌گویند به‌طور کلی امیدوار هستند از این فناوری برای کمک به تلاش‌های راستی‌آزمایی و افزایش قابلیت اعتماد عمومی به اطلاعات آنلاین استفاده کنند. متا نیز اعلام کرده است قصد دارد پلتفرمی ایجاد کند که ویراستاران ویکی‌پدیا بتوانند از آن برای تأیید و تصحیح پاورقی‌ها به‌طور سیستماتیک بهره ببرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات