جیمی ولز اولین مقاله ویکی‌پدیای خود را در قالب NFT می‌فروشد

شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
جیمی ولز، بنیان‌گذار و رئیس بنیاد ویکی‌مدیا، اولین مقاله ویکی‌‌پدیای خود را در قالب NFT و آی‌مک جی 3 قرمز‌رنگ استفاده‌شده برای برنامه‌نویسی این وب را به‌حراج گذاشته است.
تبلیغات

بعد از به‌وجود‌آمدن NFTها، افراد زیادی دارایی‌های خاص خود را در قالب این توکن‌های غیر‌قابل‌معاوضه برای فروش قرار دادند. برای مثال، مخترع اینترنت، تیم برنرز لی سورس کد آن را به‌صورت NFT در بلاک‌چین اتریوم به‌حراج گذاشت و عواید حاصل از فروش آن را به ابتکارهای تحت‌پشتیبانی بنیاد وب (World Wide Web Foundation) اهدا کرد یا جک دورسی، نخستین توییت خود را به‌عنوان توکن غیرقابل‌‌معاوضه در پلتفرم Valuables فروخت.

در همین زمینه، اکنون جیمی ولز، بنیان‌گذار و رئیس بنیاد ویکی‌مدیا، اولین مقاله ویکی‌پدیای خود را به‌عنوان بخشی از تاریخچه‌ی اینترنتی در خانه‌ی حراج اشیای هنری کریستیز و در قالب NFT به‌حراج می‌گذارد. او همراه با این توکن غیر‌قابل‌معاوضه، آی مک جی 3 قرمز‌رنگ خود را نیز می‌فروشد؛ دستگاهی که برای برنامه‌نویسی این وب‌سایت استفاده کرده بود.

مناقصه برای NFT گفته‌شده از صد دلار شروع می‌شود؛ اما انتظار می‌رود که تا قبل از پایان حراج در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۴ آذر ۱۴۰۰) این رقم به چندین میلیون دلار افزایش پیدا کند. درآمد حاصل از فروش اولین مقاله ویکی‌‌پدیای جیمی ولز و آی مک جی 3 قرمز‌رنگ او به خیریه و شبکه‌ی اجتماعی WT اختصاص خواهد یافت.

WT شبکه‌ی اجتماعی ویژه‌ی علاقه‌مندان به کشف و اشتراک‌گذاری و بحث درباره‌ی اخبار است. این پلتفرم در ابتدا پلتفرم خبری مستقل و مبتنی‌بر ویکی‌پدیا بود که جیمی ولز آن را به‌عنوان جایگزینی برای فیسبوک و توییتر ایجاد کرده بود و بعدتر، قابلیت اشتراک‌گذاری و بحث اجتماعی به آن اضافه شد.

به‌گزارش engadget، این کارآفرین اینترنتی دلیل فروش اولین مقاله‌ی ویکی‌پدیای خود در قالب NFT را فناوری ثبت علنی و تأیید مالکیت این توکن‌ها عنوان کرده است. او در‌این‌باره گفت: «از دیدگاه من، داشتن پایگاه داده‌‌ای که اولین‌بار به‌صورت علنی توزیع شده‌ و تغییرناپذیر باشد، ویژگی متفاوت و جالب و مهم این روش ثبت است.»

فروش این مقاله در قالب NFT‌ علاوه‌بر ثبت حق تألیف آن، راهی برای آشنایی مردم با تاریخچه‌ی ویکی‌پدیا ایجاد می‌کند. پس از پایان حراجی، مالک جدید NFT کنترل این صفحه‌ از وب‌سایت مذکور را در‌اختیار خواهد گذاشت.

این یعنی درست مانند دیگر صفحات ویکی‌‌پدیا، هر کسی می‌تواند آن را ویرایش کند؛ ولی پس از پنج دقیقه، دوباره با نمایش عبارت «سلام، دنیا!» به حالت اولیه خود باز‌خواهد گشت. ولز در‌ادامه گفت:

آنچه مخاطبان در این مقاله مشاهده می‌کنند، همان متن نوشته‌شده‌ی اولیه‌ی وب‌سایت است؛ اما ارزش هنری نهفته در این NFT آن است که مردم را به گذشته و زمان راه‌اندازی وب‌سایت می‌برد. در آن زمان، نگران بودم که ترول‌ها در مدت ۵ دقیقه این صفحه را ویرایش کنند و به آن آسیب بزنند.

این NFT به مالک نهایی اولین مقاله‌ی ویکی‌ پدیا امکان می‌دهد تا امکان ویرایش آن را تغییر دهد یا غیرفعال کند یا آن را کلا از بین ببرد. ولز درباره‌ی این پروژه افزود: «ویکی‌پدیا پلتفرمی آزاد محسوب می‌شود و انجام هر تغییری در آن، امکان‌پذیر است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات