استاندارد جدید HDMI 2.1a در نمایشگاه CES 2022 معرفی می‌شود

یک‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فروم HDMI اعلام کرد که در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ از فناوری جدید با نام HDMI 2.1a رونمایی خواهد کرد که قابلیت تون مپینگ (Tone mapping) را به محتوای HDR اضافه می‌کند.
تبلیغات

نمایشگاه CES، نخستین همایش تجاری سال میلادی با محوریت وسایل الکترونیکی است که همه‌ساله مورد توجه علاقه‌مندان بسیاری در حوزه تکنولوژی قرار می‌گیرد و شرکت‌های حوزه‌ی فناوری در این نمایشگاه از جدیدترین دستاوردهای خود رونمایی می‌کنند.

به گزارش Verge و طبق گفته‌ی فروم HDMI یکی از دستاورد‌های CES ۲۰۲۲، معرفی استانداردی جایگزین برای HDMI 2.1 به نام HDMI 2.1a است که قابلیت‌های جدید و حق انتخاب بیشتری را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد؛ این فروم وظیفه‌ی تأیید و تنظیم گواهی برای استانداردهای جدید HDMI را به عهده دارد.

استاندارد جدید HDMI 2.1a همان فناوری بهبودیافته‌ی استاندارد HDMI 2.1 است که قابلیت جدید و مهم تون مپینگ دستگاه مبدأ یا SBTM را به استاندارد قبلی اضافه می‌کند.

تون مپینگ تکنیکی است که در پردازش تصویر و گرافیک کامپیوتری برای نگاشت مجموعه‌ای از رنگ‌ها به مجموعه‌ای دیگر به منظور تقریب ظاهری تصاویر با دامنه‌ی دینامیکی بالا در رسانه‌ای با محدوده‌ی دینامیکی محدودتری، استفاده می‌شود.

چاپگرها، نمایشگرهای CRT یا LCD و پروژکتورها همگی دارای محدود‌ه‌ی دینامیکی محدودی هستند که برای بازتولید طیف کامل شدت نور موجود در صحنه‌های طبیعی کافی نیست. تون مپینگ با حفظ جرئیات تصویر و رنگ، کنتراست شدید درخشش صحنه را به محدوده‌ی قابل‌نمایش تبدیل می‌کند و با این کار درک محتوای صحنه‌ی اصلی را برای مخاطب حفظ می‌کند.

tone mapping

تون مپینگ دستگاه مبدأ یا SBTM (مخفف Source-Based Tone Mapping) قابلیتی برای نمایش محتوای HDR است که باعث می‌شود تا تون مپینگ برای این محتوا نه در منبع خروجی، بلکه روی منبع ورودی اعمال شود.

فناوری SBTM جایگزینی برای فناوری‌هایی مانند HDR10 نیست، بلکه به تنظیمات HDR موجود کمک می‌کند تا منبع، محتوایی بهینه را به نمایشگر ارسال کند و دیگر نیازی به کالیبره کردن دستی صفحه‌نمایش از سوی کاربر نباشد.

یکی دیگر از کاربردهای این استاندارد در محتواهای ترکیبی رنگی و سیاه‌ و سفید است. برای مثال می‌تواند امکان نشان دادن دو محتوای رنگی و سیاه و سفید را به صورت هم‌زمان هنگام اجرای بازی HDR و نمایش متنی سیاه و سفید، فراهم کند.

فروم HDMI اضافه می‌کند که پشتیبانی از استاندارد جدید HDMI 2.1a برای شرکت‌های تولید‌کننده‌ی بازی و سازندگان تلویزیون از طریق به‌روز‌رسانی‌های firmware قابل دریافت است؛ با این‌ حال، طبق روال گذشته‌ی این شرکت‌ها به نظر می‌رسد که در اکثر موارد، کاربران قابلیت‌های بهبودیافته را پس از خرید تلویزیون جدید مجهز به استاندارد HDMI 2.1a دریافت خواهند کرد و این قابلیت از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای دستگا‌ه‌ها ارائه نمی‌شود.

از طرفی، SBTM نیز مانند اکثر قابلیت‌های منحصر به‌فرد HDMI 2.1، مانند نرخ نوسازی متغیّر، تأخیر پایین خودکار اتصال‌ها و پهنای بالا برای رزولوشن 10K یا نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، قابلیتی اختیاری خواهد بود و تولیدکنندگان ملزم به استفاده از آن نیستند.

براساس قانون‌گذاری سازمان‌های تعریف و صدور استاندارد‌های HDMI، استانداردهای جدید بر تمام استانداردهای قبلی تعمیم‌ داده خواهند شد و زمانی که استاندارد HDMI 2.1a معرفی شود، تمام پورت‌های جدید می‌توانند برچسب HDMI 2.1a را دریافت کنند حتی اگر از SBTM یا سایر قابلیت‌های جدید HDMI 2.1 پشتیبانی نکنند.

این موضوع در مورد استاندارد HDMI 2.1a نیز صدق می‌کند؛ به این معنی که تمام پورت‌های جدید، در تئوری، برچسب HDMI 2.1a خواهند داشت، اما این برچسب الزامی برای ارائه‌ی SBTM ایجاد نخواهد کرد.

با اینکه این قانون‌گذاری استانداردسازی وجود HDMI 2.1a را زیر سؤال می‌برد، فروم HDMI این‌گونه استدلال می‌کند که هدف، فراهم کردن انعطاف‌پذیری لازم برای دادن حق انتخاب این قابلیت‌ها به تولیدکنندگان است‌‌. بااین‌حال، آن‌ها موظفند قابلیت‌های هر محصولی را به روشنی مشخص کنند.

شما درباره‌ی قابلیت‌هایی که استاندارد HDMI 2.1a ارائه می‌کند، چه دیدگاهی دارید؟ قانون‌گذاری فروم HDMI را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات