آیا نوکیا از نبرد میان مایکروسافت و اپل، متضرر خواهد شد؟

سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
تبلت سرفیس، از همان لحظه معرفی ، تبدیل به پرچمدار دستگاه‌های ویندوز ۸ گردید و بسیاری از نگاه‌ها تنها به سمت سرفیس متمرکز شد. در این حین بسیاری از تاثیر منفی مایکروسافت روی تولید کنندگان کلاسیک کامپیوتر شخصی آزرده شدند. ولی چیزی که در این میان به فراموشی سپرده شده ، تاثیر این واقعه روی شریک اصلی سخت افزاری مایکروسافت، یعنی نوکیا است.
تبلیغات

در ماه‌های قبل از معرفی سرفیس ، هیجان ویندوز ۸ به طور شگفت آوری میان سازندگان PC گسترش یافت، که هدف اصلی آنها ارایه هر چه سریع‌تر بهترین سخت افزار برای این سیستم عامل جدید بود. در این میان نام نوکیا به عنوان یک نام با لیاقت که توانایی شکست آیپد را دارد، همیشه زمزمه می‌شد. مطمئنا شما می‌توانید روی اسوس برای تولید یک ایده منحصر به فرد و دیوانه‌وار ، یا ایسر برای رقابت قیمتی و Lenovo برای تامین نیازهای بخش سازمانی حساب کنید، اما تبلت بی نقص ویندوز ۸ را چه کسی می‌توانست تولید کند؟ این تبلت باید به دست سازمانی به سخت گیری و تیزبینی اپل طراحی می‌شد، که به نظر تنها گزینه مناسب برای این کار نوکیا است. حداقل ما این طور فکر می‌کردیم.

این طور که به نظر می‌رسد، بخش تحقیق و توسعه مایکروسافت کارهایی بیش از پرینت کردن سه بعدی نمونه اولیه یک ماوس جدید را انجام می‌دهد. در پشت درهای بسته ، آنها یک تبلت تمام عیار را طراحی کردند که بر پایه مواد مستحکم و درجه یک مانند منیزیم (که در سخنان مایکروسافت، VaporMg خوانده می‌شد) ساخته شده بود و به همراه آن که یک کاور مجهز به صفحه کلید حساس به فشار و یک پایه نگهدارنده در پشت تبلت وجود داشت، باز هم بیشتر قدرت نمایی می‌کرد. تا حدی که آنها حتی صدای کلیکی که بسته شدن این پایه ایجاد می‌کند را تنظیم کرده بودند. همه این موارد نشان دهنده توجه به جزییات است. تبلتی که از این فرایند حاصل شد تمامی‌ ویژگی‌های یک تبلت خوب را داشت و در مشخصات فنی خود را از دیگران جدا کرده بود و نتیجه یک طراحی باریک‌بینانه و تمیز بود.

مقاله‌های مرتبط:

    مشکل اینجاست که موفقیت بزرگ مایکروسافت به معنای شکست بزرگ نوکیا است. به مواردی فکر کنید که باعث می‌شد شما عاشق تبلت نوکیا باشید قبل از اینکه اصلا سرفیس را بشناسید. شاید مهم‌ترین موارد از دید شما نیز این‌ها باشند: طراحی صنعتی، استفاده از مواد با کیفیت و تعدادی نوآوری در نحوه کار کردن با این تبلت به عنوان چاشنی. به بیان بهتر، همان مواردی که سرفیس را تبدیل به یک محصول دوست داشتنی کرده است.

    مایکروسافت با پیشدستی در نبرد برای ساختن اکوسیستم ویندوز ۸، نوکیا متعهد‌ترین شریک خود را خلع سلاح کرد. اگر شما جای نوکیا بودید، چگونه مشتریان را با طراحی خودتان قانع می‌کردید، در حالی که استاندارد بالاتری همچون سرفیس را پیش چشمشان دارند؟ چه مواد فضایی و تخیلی می‌خواهید در تبلت خود به کار ببرید که از منیزیم VaporMg جذاب‌تر به نظر برسد؟ و چگونه کاور بهتری می‌خواهید تولید کنید، وقتی کاور سرفیس ۳ میلیمتر ضخامت دارد و یک صفحه کلید کامل را در خود جای داده است؟

    نوکیا تا کنون سرمایه‌گذاری بزرگی برای تولید حداقل یک تبلت ویندوز ۸ انجام داده است. مدیر طراحی نوکیا، مارکو آهتیساری در فروردین ماه امسال اعتراف کرد که یک سوم وقت خود را برای یک تبلت معرفی نشده صرف می‌کند. استفان الوپ، مدیر عامل نوکیا نیز بارها علاقه خود را به تبلت‌ها متذکر شده و گفته است که نوکیا فرصتهای گسترده‌تری در بازار تبلت خواهد داشت. مسیری که نوکیا طی کرده دیگر راه برگشت ندارد، آن هم برای شرکتی که بر روی لبه پرتگاه قرار دارد و هر دلاری که سرمایه‌گذاری می‌شود باید نتیجه داشته باشد.

    وضعیت مالی وحشتناک نوکیا باعث شده که ما بگوییم مایکروسافت این شریک خود را نا امید کرده است. برای بازگشت، نوکیا باید در پایان سال میلادی به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کند. حال می‌خواهد این محصول موفق یک گوشی ویندوز فون ۸ باشد یا یک تبلت ویندوز ۸. نوکیا مجبور است برای قانع کردن سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان حداقل یک محصول جنجالی به بازار عرضه کند و نشان دهد که نوکیا دوباره در مسیر درست برای بهبود وضعیت اسفناک خود قدم بر می‌دارد. در محیطی که «همه یا هیچ» تنها استراتژی پیروزی است، نوکیا نمی‌تواند تنها به عنوان یک رقیب خوب برای سرفیس سهام‌داران را راضی کند.

    تنها شانس موجود برای نوکیا حجم تولید و انتشار محدود سرفیس است. مایکروسافت بسیار با دقت کلمات خود را در مراسم معرفی سرفیس انتخاب نموده بود. آنها این تبلت را به عنوان یک محصول مخصوص فروشگاه‌های آمریکا معرفی کردند که در تعداد محدودی از فروشگاه‌های آنلاین نیز به فروش خواهد رسید. البته ممکن است این سیاست در صورت موفقیت تجاری تغییر کند، اما هنوز فرصت مناسبی برای نوکیا است که به بازار جهانی چشم داشته باشد.

    مقاله‌های مرتبط:

      مایکروسافت با انتشار سرفیس کاری را انجام می‌دهد که برای خودش (حداقل در کوتاه مدت) خوب است. آنها می‌خواهند تجربه کاربر را به طور کامل در کنترل خود داشته باشند و اپل را در بازی که خود به وجود آورده شکست دهند. همان طور که استیو بالمر می‌گوید «سخت افزار و نرم افزار یکپارچه در کنار هم کار می‌کنند». نکته جالب این است که همین حرف را سال گذشته در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ در کنفرانسی که شراکتشان را با نوکیا اعلام کرده بودند هم زده بود.

      به نظر شما محصول نوکیا چه خصوصیتی باید داشته باشد تا سرفیس را کنار بزند و یا بازار مخصوص به خود را داشته باشد؟ البته توجه داشته باشید که این بازار باید وسیع باشد و نه یک بازار خیلی خاص، در غیر این صورت نوکیا نتیجه لازم را نخواهد گرفت.

      تبلیغات
      داغ‌ترین مطالب روز

      نظرات

      تبلیغات