لنوو با پشت سرگذاشتن Dell، دومین تولیدکننده رایانه‌های شخصی در جهان شد

جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۷
مطالعه 4 دقیقه
بنا به اعلام کارشناسان مؤسسه IDC ، شرکت لنوو (Lenovo) پس از غلبه بر دل (Dell) به‌عنوان دومین سازنده بزرگ رایانه‌های شخصی (PC) جایگاه خود را تثبیت کرد. اما خیلی زود است ادعا کنیم که این تولیدکننده بزرگ چینی می‌تواند به گرد HP افسانه‌ای برسد و خود را به‌عنوان تولیدکننده شماره یک جهان در زمینه رایانه‌های شخصی مطرح کند.
تبلیغات

شرکت لنوو موفق شده تا خود را در بازارهای آسیا، اروپا و امریکای لاتین توسعه دهد. میزان فروش رایانه های شخصی این شرکت در مقایسه با سه‌ماهه اول سال گذشته 43.7 درصد بیشتر شده است که رقمی قابل تامل و چشمگیر به حساب می‌آید. این در حالی است که فروش شرکت دل با کاهش سالانه 2.1 درصدی مواجه است.

با توجه به فروش 11.7 میلیون دستگاهی که لنوو در سه‌ماهه نخست سال داشته است، این تولیدکننده توانسته 13.4 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. این چنین پرشتاب که لنوو در فروش به پیش می‌رود، دور از ذهن نیست روزی HP را نیز پشت سربگذارد.

گفتنی است میزان فروش هیولت پاکارد (HP) عددی معادل 15.7 میلیون دستگاه است که هر ساله رشد 3.2 درصدی را نیز تجربه می‌کند و در سه‌ماهه گذشته 18 درصد از بازار را در دست داشته است. بعد از این HP و Lenovo؛ دل با فروش 10.1 میلیون دستگاهی و سهم 11.6 درصدی از بازار در مقام سوم جا خوش کرده است.

به اعتقاد جی چو، آنالیزور ارشد مؤسسه IDC: لنوو از نیمه دوم سال گذشته رویکرد پرقدرتی را در پیش گرفته و توانسته در چین و سایر بازارهای آسیایی موقعیت خوبی را برای خود دست و پا کند. شرکت HP نیز پس از یک دوره رود نسبی، عظم خود را جذم کرده و دوباره پرقدرت به پیش می‌رود.

درحالی‌که HP توانسته قدری عقب افتادگی‌های خود را جبران کند، هنوز راه زیادی را در پیش دارد، به‌خصوص اینکه آن‌ها هیچ مایل نیستند موقعیت اولی خود در فروش رایانه‌های رومیزی را به لنوو تقدیم کنند.

آقای چو همچنان معتقد است که: «شرکت HP بخش بازرگانی قدرتمندی دارد، از این گذشته با بهتر شدن وضع اقتصادی شرکت‌ها تمایل بیشتری برای صرف پول و خرید محصولات HP از خود نشان خواهند داد.»

عددهای خرج شده در این صنعت می‌تواند به شرکت دل نیز امیدواری بدهد؛ آن‌ها که مدتهاست با سود حاشیه‌ای بسیار پایین محصولات خود را عرضه کرده‌اند؛ اکنون چشم امیدشان به بهترشدن اوضاع و فروش محصولاتی چون رایانه‌های XPS است که دارای حاشیه سود بالاتری هستند.

گفتنی است فروش جهانی رایانه‌های رومیزی مجموعاً رقمی معادل 87 میلیون دستگاه است، که با توجه به آمار سه‌ماهه اول سال گذشته، رشد 2.3 درصدی را نشان می‌دهد. بنا به پیش‌بینی مؤسسه IDC، با توجه به کمبود منابع سخت‌افزاری ناشی از وقوع سیل در کشور تایلند، این صنعت با افت 5.9 درصدی مواجه خواهد بود. این در حالی است که معضل تهیه دیسک سخت همچنان حل نشده باقی مانده و تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی در تهیه دیسک‌های سخت با قیمت مناسب مشکل جدی دارند.

تحقیق مجزایی که توسط مؤسسه Gartner صورت گرفته است، حکایت از آن دارد که فروش جهانی رایانه‌های شخصی تنها 1.9 درصد رشد داشته است. این تحقیق اذعان می‌کند که بخش زیادی از این عدد نیز مربوط به رشد بالای 6.7 درصدی فروش این دستگاه‌ها در منطقه اروپا، آسیا و آفریقاست. چراکه فروش رایانه‌های شخصی در ایالات متحده افت 3.5 درصدی داشته و از آن بدتر منطقه اقیانوسیه و شرق دور است که کمتر از انتظارات ظاهر شده است، موضوعی که بیشتر متاثر از عدم تحقق رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در چین و هندوستان است.

بنا به پیش بینی لورن لورده، یکی از معاونان مؤسسه IDC، با عرضه دیسک سخت و متعادل شدن قیمت رایانه‌های شخصی تا سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی، می‌توان امیدوار بود که فروش این دستگاه‌ها رشد پرشتاب‌تری را تجربه کند. پیش‌تر شرکت‌های دل و هیولت پاکارد اعلام کرده بودند بازار رایانه‌های شخصی از افزایش التحابی قیمت دیسک سخت متضرر شده است، اما با توجه به قیمت مناسب‌تر سایر قطعات و سخت‌افزارهایی چون کارت‌های حافظه و صفحات نمایش LCD توانسته‌ایم قیمت نهایی محصولات را قدری کنترل نماییم.

از دیگر سوی، این کارشناس امیدوار است با عرضه نسخه آتی سیستم‌عامل ویندوز، تغییر و تحولی چشمگیری در بازار رخ دهد و کاربران ترغیب شوند تا رایانه‌های خود را به‌روزرسانی کرده و رونق را به جای رکود حکم فرما کنند. علی‌ایحال، شرکت مایکروسافت هنوز به‌طور رسمی زمان دقیقی برای عرضه ویندوز 8 خود اعلام نکرده است، اما کارشناسان مؤسسه IDC معتقدند تا پیش از پایان سال جاری میلادی این سیستم عامل جدید میهمان رایانه های شخصی خواهد بود.

علاقمندی کاربران به خرید گجت هایی چون تبلت و گوشی های هوشمند همه فن حریف را می‌توان عامل دیگری در کاهش میزان فروش رایانه‌های شخصی دانست. اما شرکت اینتل که ریزپردازنده هایش در اغلب قریب به اتفاق رایانه‌های شخصی جای دارد، در تلاش است تا به تولید انبوه تراشه‌هایی برای اولترابوک‌ها دست یابد؛ گونه جدیدی از رایانه های شخصی که سبک‌تر بوده و بی شباهت به تبلت ها نیست. این تولید کننده امیدوار است که Ultrabookها بتوانند نظر خریداران را به سوی رایانه های شخصی بازگردانند.

به اعتقاد آقای چو، «با توجه به قیمت بالا و بیش از 800 دلاری Ultrabookها، خریداران هنوز با تامل بیشتری به سوی آن‌ها می‌روند. امیدوارم با کاهش قیمت‌ها و عرضه ویندوز 8 بتوانیم دوباره شاهد رونق در بازار باشیم.»

در پایان، وی ابراز امیدواری کرد با توجه به اخبار خوشی که از شرکت اینتل به گوش می‌رسد، تا پایان سال با کاهش قیمت اولترابوک‌ها به زیر 699 دلار نه‌تنها رقابت بین Ultrabookها و MacBookAir بالا می‌گیرد، بلکه کاربران بیشترین نفع را از این ماجرا ببرند، رونقی که بی‌شک برای خریداران نیز بی منفعت نخواهد بود!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات