هر آنچه که باید در مورد Magic Leap و فناوری واقعیت سینمایی بدانیم

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵
مطالعه 7 دقیقه
گوگل با سرمایه‌گذاری۵۴۲ میلیون دلاری در مجیک‌لیپ (Magic Leap) نظر بسیاری را به سمت این استارت‌آپ جلب کرد که تقریبا هیچ اطلاعاتی را از فناوری‌ها و آنچه که در حال توسعه دارد، منتشر نمی‌کند. اما به واقع چه انگیزه‌ای گوگل را به سرمایه‌گذاری نیم میلیارد دلاری در این استارت‌آپ واداشته است؟
تبلیغات

چند ماه پیش گوگل نیم میلیارد دلار در استارت‌آپ مجیک‌لیپ سرمایه‌گذاری کرد و این موضوع علامت سوالی را ذهن بسیاری ازعلاقمندان به دنیای فناوری ایجاد کرد که این استارت‌آپ چه فناوری جذابی برای این حجم از سرمایه‌گذاری در اختیار دارد. مجیک‌لیپ فعالیت خود را در خفا ادامه می‌دهد و کوچک‌ترین جزئیات را هم از آنچه که در دست دارد، ارائه نمی‌کند. براساس اطلاعات کمی که در مورد این کمپانی در دست است، مجیک‌لیپ در حال توسعه‌ی یک گجت پوشیدنی است که در آن واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ترکیب شده‌اند. البته هنوز جزئیاتی از آنچه که مجیک‌لیپ توسعه می‌دهد، در دست نیست، هرچند اطلاعات جدیدی از گفته‌های رونی آبویتز، مدیرعامل مجیک‌لیپ در جریان یک پرسش و پاسخ در Reddit به دست آمده است. از محصول مجیک‌لیپ به‌عنوان یک هدست واقعیت افزوده نام برده می‌شود، اما به‌واقع هنوز درک درستی از آنچه که این کمپانی توسعه می‌دهد، نداریم. در ادامه به بررسی کوچک‌ترین اطلاعاتی خواهیم پرداخت که از مجیک‌لیپ و آنچه که در دست تولید دارد، منتشر شده است.

magicleap-shark

هدست واقعیت مجازی یا ابزاری متفاوت؟

ماهیت آنچه که مجیک‌لیپ توسعه می‌دهد، چیست؟

آبویتز، مدیرعامل مجیک‌لیپ در جریان پرسش و پاسخ در Reddit پاسخ‌های جالبی را به سوالات مطرح شده داده که شماری از پاسخ‌های وی حتی کمی گمراه‌کننده است. وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چگونه می‌توان مجیک‌لیپ را برای شخصی که هیچ ذهنیتی در مورد این کمپانی ندارد، تعریف کرد، این چنین اظهار نظر کرده است:

مجیک‌لیپ یک کمپانی فعال در زمینه‌ی تکنو-بیولوژی (فناوری و زیست‌شناسی) است. ما اعتقاد داریم که آینده‌ی دنیای کامپیوتر در این دو مفهوم نهفته است. تکنو-بیولوژی، کاربرد صحیح فناوری در علوم زیستی ما است که می‌تواند تجربه‌‌‌ای رویایی را به ارمغان بیاورد.

به‌واقع رمزگشایی از سخنان آبویتز کار چندان ساده‌ای نیست، اما می‌توان به این نکته اشاره کرد که مجیک‌لیپ یک هدست است که قادر است تصاویر دیجیتال را در دنیای واقعی و بصورت موجودیتی در دنیای حقیقی برای ما نمایش دهد. شاید بتوان این هدست را تا حدودی شبیه به هولولنز مایکروسافت خواند، چراکه هدست ردموندی‌ها نیز تقریبا چنین کارکردی دارد. البته آبویتز رویکرد مجیک‌لیپ را در ترکیب واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، تکرار واقعیت بصری خوانده است. در واقع می‌توان چنین تفسیر کرد که مجیک‌لیپ درصدد وارد کردن دنیای مجازی به محیط واقعی ما است.

شاید این موضوع را بتوان دلیل اصلی نام نهادن این تکنولوژی با‌ عنوان «واقعیت سینمایی» (Cinematic Reality) خواند. در واقع کارکرد این فناوری در مقایسه با هدست‌های واقعیت مجازی معمول مورد استفاده تا حدودی متفاوت است. بسیاری از هدست‌های واقعیت مجازی از فناوری برجسته‌بین‌های سه‌بعدی استفاده می‌کنند، بطوریکه برای القای فضای سه‌بعدی، تصویری متفاوت از اشیا برای هر چشم نمایش داده می‌شود که از این‌رو با دیدن زاویه‌ی متفاوت از یک شی، چشم آن را به مثابه یک تصویر سه‌بعدی بازسازی می‌کند. آکیولس ریفت و گیر وی‌آر سامسونگ را باید به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین نوع این هدست‌ها معرفی کرد.

در Reddit، آبویتز به این موضوع اشاره کرده که علاقه‌ای به فناوری برجسته‌بین‌های سه بعدی نداشته و از نظر وی استفاده‌ی بیش از حد از هدست‌های مبتنی بر این فناوری می‌تواند حتی منجر به نارسایی‌های اعصاب بصورت موقت یا دائم شود. مجیک‌لیپ به جای بهره‌گیری از این فناوری مرسوم، از یک پروژکتور بسیار کوچک استفاده می‌کند که با استفاده از آن نور را روی چشم کاربر می‌تاباند و از آنجا که چشم انسان قادر به تمیز دادن نور محیط از نور تابیده شده توسط پروژکتور نیست، نتیجه مشاهده‌ی تصاویر دیجیتال در قالب اشیا فیزیکی واقعی است.

کاربرد فناوری توسعه‌ یافته توسط مجیک‌لیپ در کجا است؟

گوگل بیشترین سرمایه‌گذاری را در مجیک‌لیپ کرده است. اما غول جستجو تنها کمپانی نیست که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده، بلکه استودیوی فیلم‌سازی Legendary Entertainment نیز یکی دیگر از نام‌های بزرگی است که از مجیک‌لیپ و فناوری آن پشتیبانی می‌کند. در صورتی که نام لجندری برایتان آشنا نیست، بهتر است فیلم‌های سینمایی گودزیلا و اینتراستلار را به یاد بیاورید که از ساخته‌های این استودیوی بزرگ است. توماس تول، مدیرعامل استودیوی لجندری فناوری توسعه یافته توسط این کمپانی را «آینده فیلم‌سازی» لقب داده است.

توماس تول، مدیرعامل استودیوی لجندری فناوری توسعه یافته توسط این کمپانی را «آینده فیلم‌سازی» لقب داده است.

مجیک‌لیپ علاوه بر فناوری واقعیت سینمایی، روی توسعه‌ی بازی‌هایی برای هدست خود نیز کار می‌کند. این کمپانی اخیرا نام‌های شناخته شده‌ای را به خدمت گرفته است که از جمله‌ی آن می‌توان به «گرِیِم دیواین» اشاره کرد. دیواین متخصص حوزه‌ی توسعه‌ی بازی‌ها است که سابقه‌ی فعالیت در لوکاس فیلم و اپل را در کارنامه دارد. همچنین باید به همکاری با Weta Workshop اشاره کرد که پیش از این وظیفه‌ی توسعه‌ی جلوه‌های ویژه برای فیلم‌های ارباب حلقه‌ها، آواتار و هابیت را داشته است.

مجیک‌لیپ درصدد وارد کردن فناوری واقعیت سینمایی به تمام حوزه‌های تفریح و سرگرمی است، چراکه این فناوری ظرفیت حضور در تمام حوزه‌ها را دارد. این کمپانی معتقد است کاربرد فناوری‌هایی نظیر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فراتر از استفاده‌هایی است که امروز از آن‌ها می‌شود. این کمپانی حتی نیل استیفنسون، نویسنده‌ی رمان‌های علمی-تخیلی را نیز به استخدام خود درآورده تا از تجربیات وی برای ترسیم افق دیدی برای آینده و نحوه‌ی تعامل افراد استفاده کند.

همانطور که از فعالیت‌های این کمپانی نیز می‌توان درک کرد، مجیک‌لیپ تنها حضور در حوزه‌ی تفریح و سرگرمی را برای خود در نظر نگرفته است. براساس گفته‌های آبویتز در Reddit، مجیک‌لیپ در نظر دارد تا کاربردهای جدی‌تری را نیز برای فناوری خود تعریف کند که از جمله‌ی آن می‌توان به استفاده از آن در شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های مسیریابی و نقشه، ارتباطات و همچنین طراحی و تولید انواع محصولات اشاره کرد، به بیان بهتر، مجیک‌لیپ در کنار تفریح، در پی توسعه‌ی فناوری خود برای استفاده در کاربردهای روزانه است. وی ارائه‌ی انواع ابزار‌های توسعه را به‌همراه شبیه‌ساز مخصوص این فناوری به توسعه‌دهندگان وعده داده است. مجیک‌لیپ معتقد است که آینده متعلق به فناوری توسعه یافته توسط این کمپانی است و کاربران به استفاده از این فناوری روی خواهند آورد. آبویتز به این نکته نیز اشاره کرده که استفاده از هدست مجیک‌لیپ منجر به خستگی چشم نخواهد شد.

MagicleapInt

مشخصات فنی

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، مجیک‌لیپ از ارائه‌ی هرگونه توضیح در مورد سخت‌افزار مورد استفاده خودداری می‌کند. براساس گزارش منتشر شده توسط Metz از Technology Review، دو نمونه‌ی در حال کار از هدست توسعه یافته توسط مجیک‌لیپ وجود دارد. یکی از هدست‌ها در واقع یک عینک است که از وجود فریم فلزی بسیار قطور و محکمی بهره می‌برد. نمونه‌ی دوم نیز کمی ظریف‌تر است، اما به یک جعبه‌ که سخت‌افزار مورد نیاز برای پردازش اطلاعات را در خود دارد، متصل شده است. مطمئنا مجیک‌لیپ باید نسخه‌‌ی نهایی محصول خود را بسیار ظریف‌تر از پیش نمونه‌های تولید شده روانه‌ی بازار کند.

مجیک‌لیپ باید نسخه‌‌ی نهایی محصول خود را بسیار ظریف‌تر از پیش نمونه‌های تولید شده روانه‌ی بازار کند

براساس اطلاعات ارائه شده توسط متز، نمونه‌ی ظریف‌تر این هدست شامل پروژکتوری به اندازه‌ی دانه‌ی برنج متصل به سر سیم بوده که تصاویر سه‌بعدی پیش چشم کاربر تشکیل می‌دهد. بر این اساس مجیک‌لیپ هنوز راه درازی تا فشرده کردن ماژول‌های سخت‌افزاری مورد استفاده و ارائه‌ی آن تحت یک پکیج کوچک برای استفاده روی عینک دارد. همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید، شاید محصول نهایی شبیه به نمونه‌ای باشد که در تصویر ترسیم شده است. این تصویر متعلق به پتنتی است که توسط مجیک‌لیپ به ثبت رسیده است.

در صورتی که مشتاق هستید تا در مورد سخت‌افزار مورد استفاده در این عینک اطلاعات بیشتری کسب کنید، باید بدانید که مجیک‌لیپ کوچکترین اطلاعاتی را در این خصوص ارائه نکرده است. آبویتز در این خصوص در Reddit گفت:

ما در داخل کمپانی با همکاری شرکای خود در حال توسعه‌ی این فناوری و گجت سخت‌افزار مرتبط با آن هستیم. همچنین تیمی از متخصصان نیز به منظور بهینه‌سازی هدست برای کاهش مصرف انرژی ر حال کار هستند.

فناوری مجیک‌لیپ چه زمانی روانه‌ی بازار خواهد شد؟

پاسخ این سوال هنوز مشخص نیست. آبویتز در این خصوص گفته که کمپانی مجیک‌لیپ زمان خاصی را برای عرضه‌ی تجاری این فناوری در نظر نگرفته و در آینده‌ی نزدیک زمان رسمی ارائه محصول خود را اعلام خواهد کرد. آبویتز در مورد پیشنهاد فیس‌بوک یا مایکروسافت برای خرید مجیک‌لیپ اظهار نظر نکرده است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که پیش از عرضه‌ی رسمی محصول به بازار، مجیک‌لیپ شماری از افراد را برای تست و آزمایش هدست توسعه داده شده، دعوت خواهد کرد.

آبویتز در پاسخ به این سوال که آیا برای استفاده از فناوری مجیک‌لیپ نیاز به پی‌سی، گوشی‌هوشمند یا ساعت‌هوشمند خواهید بود یا خیر، پاسخ منفی داد. وی البته به این موضوع اشاره کرده که یک دوره‌ی انتقالی برای استفاده از مجیک لیپ نیاز است و شاید طی یک دوره‌ی انتقالی کاربران نیازمند استفاده از یکی از گجت‌های مورد نظر باشند.

نظر شما در خصوص فناوری مجیک‌لیپ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات