واکنش مدیرعامل سروش‌پلاس به اظهارات فیروزآبادی: «پروتکل صیانت از داده و حمایت حقوقی کجاست؟»

جمعه 31 مرداد 1404 - 17:34
مطالعه 2 دقیقه
سروش پلاس
مدیرعامل سروش‌پلاس با طرح چند پرسش، خواستار شفاف‌سازی درباره پروتکل‌های صیانت از اطلاعات و سازوکار حمایت حقوقی از کسب‌وکارها شد.
تبلیغات

پس از اظهارات دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی درباره لزوم دراختیارگذاشتن داده‌های کاربران با حکم قضایی، مدیرعامل سروش‌پلاس با طرح چند پرسش، خواستار شفاف‌سازی درباره پروتکل‌های صیانت از اطلاعات و سازوکار حمایت حقوقی از کسب‌وکارها شد.

به گزارش زومیت به نقل از روابط عمومی سروش پلاس در پی مصاحبه‌ی اخیر ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر پیشین شورای عالی فضای مجازی، که گفته بود «اگر حکم قاضی وجود داشته باشد ایتا و… اطلاعات کاربر را در اختیار قاضی می‌گذارند و باید هم بگذارند»، امین شریفی، مدیرعامل سروش‌پلاس، در صفحه شخصی خود واکنش نشان داد.

شریفی نوشت آنچه بدیهی است، الزام کسب‌وکارها به پاسخ‌گویی به مکاتبات قضایی در شرایط فعلی است؛ اما پرسش اصلی این‌جاست که نهادهای متولی «برای صیانت از حقوق و اطلاعات کاربران و نیز حمایت از کسب‌وکارها در برابر تبعات حقوقی» چه کرده‌اند؟

او چند سوال مشخص را خطاب به سیاست‌گذاران طرح کرد:

آیا درخواست قضایی از کسب‌وکارها، دامنه و حدود روشن و از پیش‌تعریف‌شده‌ای دارد یا «هر اطلاعاتی» را دربر می‌گیرد؟

آیا پروتکل واحد و مکتوبی برای دریافت/تحویل داده، شامل حداقل‌سازی داده (Data Minimization)، زمان نگهداری، ثبت لاگ و مسئولیت‌ها تدوین شده است؟

در چنین فرایندی، کسب‌وکار می‌تواند برای کاربر خود وکیل بگیرد یا سازوکار نمایندگی حقوقی تعریف‌شده‌ای وجود دارد؟

مدیرعامل سروش‌پلاس تاکید کرد «متأسفانه جور کم‌کاری نهادهای مسئول را کسب‌وکارها می‌کشند»؛ ادعایی که بار دیگر بحث قدیمی نسبت میان الزامات قانونی، حریم خصوصی و مسئولیت پلتفرم‌های داخلی را زنده کرده است. از منظر فعالان این حوزه، نبود دستورالعمل‌های شفاف و قابل استناد، ریسک حقوقی پلتفرم‌ها را بالا می‌برد و می‌تواند اعتماد کاربران را مخدوش کند.

طرح این پرسش‌ها در حالی است که طی سال‌های اخیر، توسعه پلتفرم‌های بومی و مهاجرت کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی به‌عنوان یکی از محورهای سیاستی مطرح بوده و اعتمادساز‌ی در حوزه حفاظت از داده، یکی از پیش‌شرط‌های کلیدی موفقیت آن به شمار می‌آید. کارشناسان می‌گویند انتشار چارچوب شفاف شامل: دامنه و فرآیند درخواست داده، نهاد ناظر مستقل، امکان اعتراض و رسیدگی، و گزارش‌های شفافیت دوره‌ای، می‌تواند به کاهش ابهام برای پلتفرم‌ها و کاربران کمک کند.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات