یک آمار تکان‌دهنده: از هر ۲۰ قربانی تصادفات در تهران، یک نفر کودک یا نوجوان است

سه‌شنبه 21 مرداد 1404 - 16:00
مطالعه 2 دقیقه
تصادف
پلیس راهور تهران اعلام کرد ۳۳ فرد زیر ۱۸ سال در تصادفات سال ۱۴۰۳ جان باختند که ۵۸ درصد آن‌ها موتورسوارانی بودند که گواهینامه نداشتند.
تبلیغات

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با ارائه آماری تکان‌دهنده از مرگ‌ومیر کودکان و نوجوانان در سوانح رانندگی، نسبت به پیامدهای جبران‌ناپذیر بی‌احتیاطی و استفاده غیرمجاز افراد زیر ۱۸ سال از وسایل نقلیه هشدار داد.

سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران، در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به آمار سال ۱۴۰۳ گفت: «تعداد ۳۳ نفر از جان‌باختگان تصادفات رانندگی در سال گذشته، افراد زیر ۱۸ سال بوده‌اند که این رقم معادل ۵ درصد از کل فوت‌شدگان ناشی از سوانح رانندگی در پایتخت است.»

او تاکید دارد که در موضوع تصادف‌هایی که کودکان در آن آسیب می‌بینند یا کشته می‌شوند مسئولیت اصلی متوجه والدین است. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران در ادامه عوامل اصلی بروز تصادف‌هایی که منجر به آسیب دیدن کودکان و نوجوانان می‌شود را تفکیک کرده است.

طبق اعلام جوانبخت، بزرگ‌ترین سهم از این آمار مربوط به راکبان موتورسیکلت است. سرهنگ جوانبخت خاطرنشان کرد: «۵۸ درصد از فوت‌شدگان این گروه سنی، موتورسوارانی بوده‌اند که گواهینامه رانندگی نداشته و زیر سن قانونی بوده‌اند.» آماری که نشان می‌دهد این گروه سنی اهمیت چندانی برای رعایت قوانین رانندگی قائل نبوده و خانواده‌ها هم کمتر به این موضوع توجه می‌کنند.

عابران پیاده و سرنشینان خودروها، دو گروه پرخطر دیگر هستند. به گفته وی، ۲۴ درصد قربانیان، کودکانی بوده‌اند که به دلیل رفتارهای ناگهانی مانند دویدن در خیابان دچار حادثه شده‌اند. همچنین ۱۸ درصد دیگر، سرنشین خودروهایی بوده‌اند که ایمنی آن‌ها توسط والدین تأمین نشده بود. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در این خصوص گفت:

۱۸ درصد از کودکان فوت‌شده در تصادف‌های رانندگی، سرنشین خودروهایی بوده‌اند که والدین آن‌ها اصول ایمنی را رعایت نکرده‌اند.
- رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران

او با اشاره به الزام استفاده از صندلی ایمنی برای کودکان در داخل خودرو توضیح داد: «کودکان زیر ۱۲ سال یا کودکان با قد کمتر از ۱۳۵ سانت باید از صندلی کودک استفاده کنند زیرا بستن کمربند ایمنی نمی‌تواند بدن آن‌ها را به طور کامل بر روی صندلی نگه دارد.»

علاوه بر این، نشاندن کودک روی صندلی جلو یا در آغوش گرفتن او حین رانندگی، خطرات را به‌شدت افزایش می‌دهد.

سرهنگ جوانبخت در پایان بار دیگر از والدین خواست با نظارت کامل بر فرزندان و رعایت دقیق قوانین، از بروز چنین حوادثی پیشگیری کرده و حافظ جان آن‌ها باشند تا آمار نگران‌کننده مرگ و میر افراد کمتر از ۱۸ سال در سال ۱۴۰۳، امسال و سال‌های بعد تکرار نشود.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات