اتصال فناوری اطلاعات و سلامت؛ همکاری وزارت بهداشت و شرکت مخابرات کلید خورد

دوشنبه 6 مرداد 1404 - 16:58
مطالعه 4 دقیقه
همکاری وزارت بهداشت و شرکت مخابرات
در راستای تحول دیجیتال نظام سلامت، یک تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت بهداشت و شرکت مخابرات ایران امضا شد.
تبلیغات

در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت بهداشت و شرکت مخابرات ایران، سیدرضا مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، با اشاره به اهمیت این همکاری، آن را گامی در مسیر تحول دیجیتال نظام سلامت کشور دانست.

او در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به همبستگی ملی در دوران شیوع کرونا گفت: «در آن دوران، بسیاری از نهادها و سازمان‌ها به این نتیجه رسیدند که سلامت یک نیاز استراتژیک است. مشارکت‌ها و همراهی‌ها باعث شد ایران به یکی از کشورهای موفق در کنترل بیماری، کاهش مرگ‌ومیر و عوارض ناشی از کووید تبدیل شود.»

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با تأکید بر نقش تحول‌آفرین فناوری اطلاعات در حوزه سلامت توضیح داد:

سلامت، به‌عنوان حوزه‌ای پیشرفته و علمی، ظرفیت بالایی برای بهره‌مندی از فناوری‌های نوین دارد. انتظار مردم از سیستم سلامت، ارائه خدمات با کیفیت، کاهش هزینه‌ها و دسترسی عادلانه به خدمات است. این سه رکن باید در طراحی نظام سلامت دیجیتال درنظر گرفته شود.

۶۰ برنامه تحول دیجیتال در دستور کار وزارت بهداشت

مظهری سامانه‌های نرم‌افزاری یکپارچه بر پایه استانداردهای ملی، زیرساخت‌های تجهیزات و مراکز داده با پرفورمنس بالا و شبکه‌های ارتباطی امن، سریع و با کیفیت بالا را  به عنوان سه رکن اصلی نظام سلامت هوشمند معرفی کرد:

«بدون ارتباط پایدار و پهنای باند بالا، نمی‌توان انتظار اجرای موفق خدماتی مانند تله‌پزشکی یا انتقال بلادرنگ تصاویر پزشکی را داشت. این امر نه‌تنها کیفیت خدمات را افزایش می‌دهد بلکه زمینه‌ساز عدالت در دسترسی و صرفه‌جویی در منابع خواهد بود.»

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های گسترده تحول در حوزه سلامت دیجیتال توضیح داد:

بیش از ۶۰ برنامه تحول‌گرا در دستور کار است که یکی از آن‌ها نسخه‌نویسی الکترونیکی بود. این برنامه با وجود برخی چالش‌ها، توانسته صرفه‌جویی بزرگی ایجاد کند؛ تنها از محل حذف دفترچه، هر بیمه‌گر سالانه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته است.
- سیدرضا مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت

صرفه‌جویی ۳ هزار میلیارد تومانی سالانه با نسخه‌نویسی الکترونیک

او  افزود: «بیش از ۹۵ درصد نسخه‌ها در کشور به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و برای پنج درصد باقی‌مانده نیز تمهیداتی مانند قالب‌های آماده نسخه‌نویسی (تمپلیت‌ها) درنظر گرفته شده تا فرایند ساده‌تر شود.»

تداوم توسعه زیرساخت‌ها؛ از تله‌مدیسین تا بیمارستان مجازی

مظهری با اشاره به توسعه زیرساخت‌های فناوری سلامت گفت: «موضوعاتی مانند راه‌اندازی مرکز ملی کار سلامت، گسترش شبکه ملی سلامت (شمس)، توسعه تله‌مدیسین، خدمات دارورسانی در منزل، و بیمارستان‌های مجازی در اولویت قرار دارند.»

او یکی از برنامه‌های مهم آینده را کاهش مدت اقامت بیماران در بیمارستان‌ها از طریق مراقبت در منزل عنوان کرد:

بیش از ۹۵ درصد نسخه‌های پزشکی به‌صورت الکترونیکی صادر می‌شود

«می‌توان با تجهیز منازل به ابزارهای پایش سلامت، بخشی از دوره بستری را به خانه منتقل کرد. این کار نه‌تنها باعث رضایت بیشتر بیماران می‌شود، بلکه فشار روی تخت‌های بیمارستانی را کاهش می‌دهد و منابع نظام سلامت را آزاد می‌کند.»

مظهری در پایان ابراز امیدواری کرد که همکاری وزارت بهداشت و شرکت مخابرات، نقطه آغازی برای ایجاد تحولی بزرگ در حوزه سلامت دیجیتال کشور باشد.

زیرساخت ارتباطی، پایه‌ای برای سلامت دیجیتال

مرتضی بهرامی، معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران، در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت زیرساخت‌های ارتباطی در حوزه سلامت دیجیتال گفت:

بر کسی پوشیده نیست که وجود یک زیرساخت ارتباطی پایدار، لازمه‌ی هر نوع خدمت‌رسانی دیجیتال است. در حوزه سلامت و خدمات مرتبط با آن نیز این ارتباطات نقشی حیاتی دارند.
- مرتضی بهرامی، معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران

او تأکید کرد که شرکت مخابرات ایران به‌دلیل تجربه و گستره‌ فعالیتش، توانسته است در این حوزه ورود مؤثری داشته باشد و اقدامات موردنیاز برای توسعه سلامت دیجیتال را اجرایی کند.

بهرامی افزود: «در کنار حوزه‌ی زیرساخت، ما به‌عنوان اپراتور، خدمات متنوعی را هم در این بستر عرضه کرده‌ایم؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها، خدمات مرتبط با حوزه سلامت است.»

به گفته‌ی او، تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان وزارت بهداشت و مخابرات بر محورهای «تلکام» و «سرویس» استوار است تا با رویکردی ملی، تحول دیجیتال در سلامت را محقق کنند.

هوش مصنوعی، عامل تحول در تجربه سلامت

حسین خانی، مشاور معاونت فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران نیز ذز این نشست بر نقش پررنگ هوش مصنوعی در تحول دیجیتال و ارتقای کیفیت خدمات اشاره کرد. او گفت:

«امروزه مردم به‌دنبال یکپارچه‌سازی فناوری با زندگی روزمره هستند و کسب‌و‌کارها نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند. در چنین شرایطی، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی جایگاهی کلیدی پیدا کرده‌اند.»

او  افزود که هوش مصنوعی پنج نقش کلیدی در توسعه کسب‌وکارها ایفا می‌کند: افزایش بهره‌وری، ارتقای امنیت، بهبود کیفیت محصولات، بهینه‌سازی تجربه مشتری، و ایجاد مدل‌های جدید اقتصادی.

خانی تصریح کرد که شرکت مخابرات ایران نیز در تلاش است با تدوین برنامه‌های مشخص، نقش خود را در این اکوسیستم ایفا کند:

در گام اول، ما اقداماتی هماهنگ با نیازهای مشترک وزارت بهداشت و در راستای مأموریت‌های مشترک تعریف کرده‌ایم که به‌زودی اجرایی خواهد شد.
- حسین خانی، مشاور معاونت فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران

او تأکید کرد که تفاهم‌نامه باید فراتر از رویکردهای تبلیغاتی صرف باشد و منجر به اقدامات عملیاتی شود: «همان‌طور که اشاره کردم، هوش مصنوعی سبک زندگی مردم را تغییر خواهد داد. ما باید این فرهنگ را در اکوسیستم کسب‌وکار کشور نهادینه کنیم.»

خانی در پایان صحبت‌های خود، ابراز امیدواری کرد که این همکاری بتواند در کنار توسعه زیرساخت‌های مخابرات، به ایجاد ثروت، ارتقای خدمات سلامت و ایفای مسئولیت اجتماعی مخابرات کمک کند.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات