D1-kifpool

انحصار چیست و چگونه می‌تواند به رقابت آسیب بزند؟

یک‌شنبه 28 بهمن 1403 - 08:58
مطالعه 9 دقیقه
انحصار
پژوهشگران اقتصادی باور دارند ایجاد انحصار در بازار به ضرر مصرف‌کننده نهایی است و دولت برای از بین بردن آن باید موانع رقابتی شرکت‌های بزرگ را بردارد.
تبلیغات
D4-mcid4

انحصار در بازار با روی کار آمدن پلتفرم‌های اقتصاد دیجیتال و بزرگ شدن آن‌ها مفهوم تازه‌ای گرفته‌ است. در سال‌های اخیر، بازار پلتفرم‌های اقتصاد دیجیتال ایران هم از این روند مستثنی نبوده و بحث‌های حقوقی و رقابتی جدی در آن به وجود آمده است.

در تعاریف عمومی «انحصار» به ساختار بازاری گفته می‌شود که یک فروشنده یا تولیدکننده واحد موقعیت غالب در آن صنعت و بخش را دارا باشد. هنگامی که یک شرکت دارای موقعیت انحصاری در بازار است، رقابتی وجود ندارد یا جایگزین مشابهی برای محصول یا خدمتش ارائه نمی‌شود. انحصار می‌تواند قیمت‌ها را تعیین کرده و برای ورود رقبا به بازار، مانع ایجاد کند.

شرکتی که بر یک بخش از صنعت تسلط دارد می‌تواند از مزیت خود برای ایجاد کمبود عرضه، اصلاح قیمت‌ها و ارائه محصولات با کیفیت پایین استفاده کند و کارشناسان باور دارند این موضوع باعث می‌شود در نهایت مصرف‌کننده آسیب ببیند چون چاره‌ای جز استفاده از آن محصول ندارد.

یکی از معیارهای اصلی برای ارزیابی وجود انحصار در بازار، سهم بازار یک شرکت است. در بسیاری از کشورها، اگر یک شرکت بیش از ۵۰% سهم بازار را در اختیار داشته باشد، ممکن است به‌عنوان انحصارگر شناخته شود.

قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی هم به تعریف انحصار در بازار پرداخته و برای انواع انحصار در بازار تعاریفی آورده است. بر اساس این قانون انحصار وضعیتی در بازار است که سهم یک یا چند بنگاه و شرکت تولیدکننده، خریدار و فرونشده از عرضه و تقاضای بازار به میزانی باشد که قدرت تعیین قیمت یا مقدار در بازار داشته باشد یا ورود بنگاه‌های جدید به بازار یا خروج از آن با محدودیت مواجه شود. بر اساس تقسیم‌بندی این قانون، دو نوع انحصار طبیعی و قانونی وجود دارد.

انحصار طبیعی وضعیتی از بازار است که یک بنگاه به دلیل نزولی بودن هزینه متوسط می‌تواند کالا یا خدمت را به قیمتی عرضه کند که بنگاه دیگری با آن قیمت قادر به ورود یا ادامه فعالیت نباشد. انحصار قانونی نیز به شرایطی گفته می‌شود که به موجب قانون، تولید، فروش یا خرید کالا و خدمات خاص در انحصار یک یا چند بنگاه معین قرار گیرد.

در این قانون همچنین به توضیح وضعیت اقتصادی مسلط پرداخته شده و در مورد آن گفته است: وضعیتی در بازار که در آن توانایی تعیین قیمت، مقدار عرضه یا تقاضای کالا و خدمات یا شرایط قرارداد در اختیار یک یا چند شخص حقیقی و حقوقی قرار بگیرد.

بر اساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مواردی که منجر به انحصار، احتکار، فساد در اقتصاد، اضرار به عموم، منتهی شدن به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص، کاهش مهارت و ابتکار در جامعه یا سلطه اقتصادی بیگانه بر کشور شوند هم مصادیق «اخلال در رقابت» به شمار می‌آیند.

رسول قنبری، پژوهشگر اقتصادی نیز درباره انحصار می‌گوید انحصار مختص بازار نیست و در همه جا امکان دیده شدن آن وجود دارد. او محل زندگی هر شخص را یکی از اولین مصادیق این موضوع می‌داند و می‌گوید چون با زندگی کردن فرد در آن محل، دیگران نمی‌توانند به آنجا وارد شوند، برای فرد انحصار به وجود می‌آید. به همین ترتیب دولت هم با در اختیار داشتن پلیس و ارتش انحصار دارد و مافیا هم انحصار محصولات خاصی را در اختیار دارند.

قنبری نیاز به دریافت مجوز برای ورود به بازار را یکی از ویژگی‌های بازار انحصاری می‌داند و می‌گوید: «هر زمان شما برای ورود به یک بازار به عنوان تولیدکننده نیاز به دریافت مجوزی داشتید که به راحتی به دست نمی‌آمد و نیازمند طی کردن مراحلی بود که هر کسی نمی‌توانست از عهده آنها بربیاید، آن بازار دارای یک نوع انحصار است. به عنوان مثال هنگام تاسیس مطب دندان‌پزشکی، انحصار دست افرادی است که درس دندان‌پزشکی خوانده باشند.»

به گفته قنبری در دیدگاه اقتصاددان‌های اتریشی، انحصار برآمده از بازار الزاما موضوع بدی نیست چون شخصی که انحصار را به دست آورده به خوبی کار خودش را انجام داده و توانسته بقیه رقبا را از رده خارج کند اما در مقابل آنتونی داونز، انحصار را زاینده حماقت می‌داند.

این پژوهشگر اقتصادی ادامه می‌دهد: «زمانی که شما در یک بازار با انحصار طرف هستید، رفاه مصرف‌کننده آسیب می‌بیند. در همین مثال دندان‌پزشکی تصوی کنید شرط تاسیس مطب این باشد که آن فرد حتما دارای مجوز پزشکی‌ باشد یا دانش‌نامه دندان‌پزشکی را از یک دانشگاه معتبر دریافت کرده باشد. این شرایط بد نیست اما حالا فرض کنید دولت تصویب کند فقط دانشجویانی که ۲۰ سال از فارغ‌التحصیل شدن آنها می‌گذرد و در این زمان مشغول کار بوده‌اند، اجازه تاسیس مطب دارند. در این شرایط دولت عملا به پیشکسوتان این حوزه انحصاری داده که می‌تواند به زیان مصرف‌کننده باشد.»

به باور او چنین انحصاری ممکن است باعث شود فردی که مجوز را دریافت می‌کند از علم روز دنیا و ابزارهای مدرن بهره‌برداری نکند و در نهایت این موضوع هم به زیان مصرف‌کننده خواهد بود.

به گفته قنبری یکی از راه‌های پیش روی کسب‌وکارهای بزرگ و غیرپلتفرمی برای ایجاد اخلال در مسیر رقابت، ایجاد لابی است. او در این باره توضیح می‌دهد: «ایجاد لابی یعنی این کسب‌وکارها با صاحبان قدرت سیاسی، دولت‌مردان و... برای به دست آوردن انحصار آن شاخه مذاکره کنند. مثلا در خودروسازی ایران شاهد این انحصار هستیم و بخش بزرگی از آن از دل لابی‌ها می‌گذرد. در نهایت کالایی به مصرف‌کننده می‌رسد که قابلیت رقابت با بازار جهانی را ندارد اما قیمت کالای جهانی را اخذ می‌کند.»

او راه دوم این کسب‌وکارها را اثر شبکه‌ای می‌داند و اضافه می‌کند: «اثر شبکه‌ای یعنی من کاربر را در پلتفرم خود محصور کنم و اجازه ندهم از آن مهاجرت کند. به عنوان مثال فیسبوک زمانی که وارد بازار شد گفت با نصب من می‌توانید با دوستانتان در همه جای دنیا ارتباط برقرار کنید. فیسبوک به مرور به عمده‌ترین شبکه ارتباط جهانی تبدیل شد و اثر شبکه‌ای آن به وجود آمد. یعنی بخش بزرگ از آدم‌ها داخل این شبکه فعالیت می‌کردند و مراوداتشان داخل آن انجام می‌شد. بنابراین نوعی انحصار ایجاد شد که برای ارتباط با دوستان خود باید حتما عضو فیسبوک بود.»

قنبری باور دارد فیسبوک با خریداری واتسپ این موضوع را یک مرحله جلوتر برد. اتصال این دو پلتفرم به یکدیگر شرایطی را به وجود آورد که برای استفاده کامل از امکانات آنها، کاربران باید هر دو را نصب می‌کردند. خریداری اینستاگرام هم این شرایط را تشدید کرد و فیسبوک شرایطی را به وجود آورد که اجازه ندهد کاربران به راحتی از شبکه‌اش خارج شوند.

کپی لینک

تنظیم‌گر می‌تواند به یکی از عوامل ایجاد انحصار تبدیل شود

به اعتقاد این پژوهشگر اقتصادی تاثیر تنظیم‌گری روی کاهش انحصار به دو عامل بستگی دارد. قنبری در این باره می‌گوید: «اولین عامل این است که تنظیم‌گر دارای سواد و دانش لازم برای تنظیم‌گری باشد که در جایی مثل ایران او همیشه چند قدم از فناوری عقب‌تر است و تا بخواهد مقررات را روی یک فناوری اعمال کند، احتمالا آنقدر طول می‌کشد که در آن فاصله انحصارهای زیادی هم ایجاد می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «روی دیگر سکه این است که تنظیم‌گر خودش از این انحصارها منفعت ببرد و سهام‌دار یا مالک کسب‌وکارها باشد. در چنین شرایطی، اینکه تنظیم‌گر تحت سیطره یکسری علایق یا منافع خاص باشد به ساختار دموکراتیک کشور بستگی دارد؛ یعنی اگر ساختار سیاسی کشور در قبال شهروندانش پاسخ‌گو نباشد، به احتمال زیاد خود تنظیم‌گر از افرادی است که از انحصار نفع می‌برند و نه تنها به رفع آن کمکی نمی‌کند، بلکه خودش یکی از عوامل ایجاد آن خواهد بود.»

باید بین انحصار و حمایت کردن تمایز قائل شویم. حمایت‌گری لزوما بد نیست اما باید خط پایانی برای آن در نظر گرفته شود.
- رسول قنبری، پژوهشگر اقتصادی

او درباره تاثیر انحصار روی اقتصاد یک کشور می‌گوید: «تصور کنید کشور قصد دارد صنعت لوازم خانگی‌اش توان رقابت با برندهای جهانی را به دست آورد و وارد بازارهای جهانی شود، این کشور از صنعت خود حمایت می‌کند و بر واردات و صادرات لوازم خانگی انحصار اعمال می کند. همزمان تلاش می‌کند با برنامه‌ریزی، واردن کردن فناوری و بومی‌سازی آن کاری کند صنعت بتواند از نظر کیفیت، قیمت و محبوبیت به برندهای خارجی نزدیک شود اما زمانی که این شرایط را تمدید کند، انحصار ایجاد می‌شود و از جیب مصرف‌کننده می‌رود. یعنی مصرف‌کننده قیمت کالای جهانی را پرداخت می‌کند اما کیفیت کالای جهانی را دریافت نمی‌کند و حمایت‌گری باعث می شود صنعت این کشور همواره ضعیف بماند و توان رقابت با برندهای معمولی خارجی را هم پیدا نکند.»

اگر تلاش‌های یک شرکت در راستای بالا بردن سهم از بازارش با روش‌های غیرمنصفانه باشد و از روش‌های عادلانه و ایده‌های خلاقانه استفاده نکند، برای انحصار تلاش کرده است.
- محمدمهدی جعفریان، مدیر مرکز مطالعات توسعه و رقابت

محمدمهدی جعفریان، مدیر مرکز مطالعات توسعه و رقابت، می‌گوید در بحث‌های حقوقی، انحصار بار منفی دارد اما «موقعیت مسلط بازار» دارای چنین باری نیست و داشتن این موقعیت منفی حساب نمی‌شود. با این حال سواستفاده از موقعیت مسلط ایراد دارد. به گفته او در بیشتر کشورهای دنیا، شرکتی که بیش از ۵۰ درصد سهام بازار را در اختیار داشته باشد، دارای موقعیت مسلط در نظر گرفته می‌شود و قانون‌گذاران روی فعالیت‌های آن حساس می‌شوند.

او درباره آسیب‌های انحصار به رقابت در بازار می‌گوید: «در مقابل انحصار، رقابت است و این اصل باعث می‌شود شرکت‌ها در رقابت با هم رفاه مصرف‌کننده را بیشتر کنند. یعنی در رقابت است که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند و شرکت‌ها تلاش می‌کنند کیفیت خود را بالاتر ببرند. حتی نوآوری در رقابت ایجاد می‌شود چون زمانی که یک شرکت احساس کند شیوه‌های فعلی‌اش در بازار موفق نیست به دنبال ایده‌های جدید برای مصرف‌کننده یا خط تولید خود می‌افتد.»

به باور او در بسیاری از مصادیق انحصار، مصرف‌کننده به صورت مستقیم آسیب می‌بیند. مثلا شرکتی که عمده سهام بازار را دارد، قیمت محصولاتش را به صورت غیرمتعارف بالا می‌برد یا عرضه را محدود می‌کند تا با افزایش تقاضا، قیمت هم افزایش پیدا کند.

جعفریان ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از حالت‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند به مصرف‌کننده آسیب بزنند تبانی است. یعنی چند شرکت به جای رقابت با هم، تصمیم به همکاری می‌گیرند و بازار را بین خود تقسیم می‌کنند. مثلا یک شرکت بازار شمال ایران را به عهده می‌گیرد و شرکت رقیب با گسترش فعالیت در جنوب کشور، دیگر با آن شرکت رقابتی ندارد.»

در بسیاری از موارد رفتارهای شرکت‌ها به صورت غیرمستقیم به مصرف‌کننده آسیب می‌زنند. مدیر مرکز مطالعات توسعه و رقابت در این باره می‌گوید: «اول شرکت رقیب از بازار حذف شده یا محدود و کوچک می‌شود. سپس شرکتی که دارای موقعیت مسلط است، رفتارهای مستقیم را به هر نحوی انجام می‌دهد. مثلا یک شرکت بزرگ چون توان تعیین قیمت و عوامل دیگر را دارد، قیمت را پایین آورده و به صورت موقت ضرر می‌دهد و چون شرکت رقیب توان ارائه کالا و خدمت در آن بازه قیمتی را ندارد، ضرر می‌کند و از آنجایی که همه به سمت رقیب رفته‌اند، از بازار حذف خواهد شد.»

او درباره قدرت کسب‌وکارهای بزرگ در کاهش رقابت می‌گوید: «تفاوت اقتصاد دیجیتال با اقتصاد سنتی این است که پلتفرم‌های اقتصاد دیجیتال دو سویه هستند. این پلتفرم‌ها زمانی به سود‌آوری و رشد می‌رسند که در هر دو سمت تعداد قابل توجهی از کاربران باشد. پلتفرم‌های بزرگ می‌توانند با بستن قراردادهای انحصاری با پذیرنده‌ها و شرکای تجاری، جلوی بزرگ شدن رقبای خود را بگیرند. رقبایی که وارد بازار می‌شوند، هر چقدر هم به خاطر فعالیت‌های دیگر خود کاربر جذب کرده باشند، نمی‌توانند در این بازار موفق شوند چون پذیرنده‌ای ندارند و کسی نیست که خدمتی عرضه کند. زمانی که مصرف‌کننده فروشگاه‌های زیادی روی پلتفرم نبیند، دیگر از آن استفاده نخواهد کرد.»

به باور او تبدیل شدن پلتفرم‌های بزرگ به عرضه‌کننده مسیر جدیدی است که آنها برای نقض کردن قوانین رقابت از آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال زمانی که پلتفرم‌هایی مانند گوگل و آمازون همزمان با عرضه کالایی از سوی سایر فروشندگان، تامین‌کننده می‌شوند می‌توانند از قدرتی که دارند به نفع خود استفاده کنند.

کپی لینک

دولت به جای مداخله مستقیم باید موانع رقابتی را بردارد

جعفریان معتقد است یکی از روش‌های موفق تنظیم‌گری در دنیا، برداشته شدن موانع رقابتی ایجاد شده توسط شرکت‌های بزرگ به وسیله دولت است. دولت به جای مداخله مستقیم باید روی برداشتن چنین موانعی تمرکز کند.

بررسی‌های نتایج کشورهای دیگر نشان می‌دهد با افزایش رقابت، میزان نوآوری، کیفیت خدمات، بهره‌وری، اشتغال، حقوق و دستمزدها هم افزایش پیدا می‌کنند. رقابت باعث می‌شود اقتصاد بزرگ‌تر شده و اشتغال بیشتر شود. علاوه بر این شرکت‌ها برای نیروهای خوب می‌جنگند و در نتیجه دستمزدها افزایش پیدا می‌کند.
- محمدمهدی جعفریان، مدیر مرکز مطالعات توسعه و رقابت

احمدرضا خلعتبری، کارشناس حقوقی، در تعریف بازار انحصاری می‌گوید: «بازار انحصاری بازاری است که در آن یکی از عرضه‌کنندگان یا تعدادی از متقاضیان سهم زیادی از کالایی که در آن ارائه می‌شود را در اختیار دارند. بر این اساس داشتن سهم بازار بالا به آنها امکان تعیین قیمت را می‌دهد و در واقع اصلی‌ترین عامل انحصار همین توانایی تعیین قیمت توسط انحصارگر است.»

به گفته او انحصارگر در این بازار قیمت را به گونه‌ای تعیین می‌کند که خودش بیشترین سود را ببرد. در مقابل قدرت چانه‌زنی در برابر او وجود ندارد و هر چقدر قیمت را بالاتر ببرد، سایر افراد ضرر بیشتری خواهند کرد.

خلعتبری درباره انواع انحصار می‌گوید: «معروف‌ترین نوع انحصار، انحصار قانونی است و ناشی از قانونی است که در یک کشور منجر به ایجاد وضعیت انحصاری در بازارهای آن می شود. نمونه این موضوع قانون ممنوعیت واردات خودرو در ایران است که باعث می‌شود خودروسازهای داخلی سهم وسیعی از بازار را به دست آورند و رقابتی بین آنها نباشد.»

بر اساس آنچه خلعتبری می‌گوید انحصار قانونی معمولا با بهانه‌هایی مثل حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال به وجود می‌آید و بیشتر سیاست‌های حمایتی دولت منجر به این انحصارها می‌شود. او ادامه می‌دهد: «گاهی اوقات قانون‌گذاری به گونه‌ای است که برای شرکت‌ها و فعالان اقتصادی دیگر صرفه اقتصادی ندارد وارد بازار آن محصول شوند چون یک یا نهایتا دو شرکت هستند که می‌توانند آن محصول را با قیمت مناسب تولید کنند.»

او از انحصار طبیعی به عنوان یکی دیگر از انواع انحصار نام می‌برد و می‌گوید: «این نوع انحصار گاهی به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بسیار عظیم به وجود می‌آید. مثلا دولت یا یک شرکت انحصار یک بازار را در دست دارند و برای بقیه فعالان اقتصادی ورود به این رقابت صرفه ندارد.»

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
معرفی بهترین اپلیکیشن های ایرانی در تمام زمینه‌ها

برنامه های ایرانی مختلفی برای گوشی‌های هوشمند منتشر شده‌اند که نیازهای مختلفی مثل بانک آنلاین، خرید، دیکشنری، آموزش و غیره را رفع می‌کنند.

221
حدود 11 ساعت قبل
جنگنده‌ی F-15 در غروب خورشید
«عقاب آسمان‌ها»؛ جنگنده‌ای قدیمی که هرگز سقوط نکرده است

جنگنده‌ی ملقب‌به «عقاب آسمان‌ها» با معیارهای امروزی چندان پیشرفته به نظر نمی‌رسد؛ اما تاکنون هرگز سقوط نکرده است.

64
1 روز قبل
بهترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ راهنمای خرید
بهترین لپ تاپ های بازار ایران [مرداد ۱۴۰۴]

در مقاله‌ی پیش‌رو با بهترین لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۵ در بازار ایران از برند‌هایی همچون لنوو، ایسوس، ایسر، اپل و مایکروسافت آشنا شوید.

1029
حدود 7 ساعت قبل
ایرانسل
چطور شارژ اضطراری ایرانسل دریافت کنیم؟

روش‌های مختلفی برای دریافت شارژ اضطراری ایرانسل وجود دارد که در این مقاله از زومیت به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

7
حدود 15 ساعت قبل
وارد کردن رمز دوم پویا برای تراکنش بانکی
بهترین اپلیکیشن‌ های بانکی ۱۴۰۴ برای انجام امور غیرحضوری کدام‌اند؟

برای انتخاب بهترین همراه بانک، باید نکات مختلفی مثل امنیت، امکانات و رابط کاربری را مدنظر قرار دهید.

54
1 روز قبل
مازوت و اثرات مخرب آن روی سلامتی و محیط‌زیست
مازوت چیست و چه آسیب‌هایی برای انسان و محیط زیست دارد؟

مازوت یار جدانشدنی آلودگی هوا است و این روزها نام آن را زیاد می‌شنویم؛ اما این سوخت بدنام دقیقاً چیست و چه خطرهایی برای انسان و محیط‌زیست دارد؟

78
1 روز قبل
مسابقه نصب اپلیکیشن زوبین
زوبین رو تجربه کن، برنده خوش‌شانس آیفون ۱۶ باش

زوبین به تازگی متولد شده است. ما می‌خواهیم عده‌ی بیش‌تری آن را تجربه کنند و به ما برای بهبود آن کمک کنند.

326
1 روز قبل
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

تبلیغات
44 مطلب
کالکشن بیوگرافی
بیوگرافی بزرگان علم و فناوری با زندگی و دستاوردهای استادان نوآوری و شکل‌دهندگان دنیای علم و تکنولوژی آشنا شوید.
59 مطلب
لوگوی اندروید
ترفند ها و آموزش های اندروید در مجموعه مطالعاتی آموزش اندروید با برترین و کاربردی‌ ترین ترفند های اندروید آشنا خواهید شد و صفر تا صد تبلت و گوشی اندرویدی خود را آموزش می‌بینید.
14 مطلب
طرح مفهومی سخت‌افزار
شیرجه در سخت افزار با مقالات سخت‌افزاری زومیت در دریای هیجان‌انگیز سخت‌افزار از CPU و GPU تا هوش مصنوعی و شرکت‌های فناوری پیشرو شیرجه بزنید.
18 مطلب
پیکان زرد در کنار کنسول گیم‌بوی و نوکیا 6600
ماشین زمان با مقالات «ماشین زمان» به گذشته دنیای فناوری سفر کنید و همراه ما محصولات و تکنولوژی‌های نوستالژیک را مرور کنید.
48 مطلب
کره لاس وگاس درکنار شاتل فضایی
مهندسی بی‌نهایت داستان ساخت پیچیده‌ترین و خلاقانه‌ترین سازه‌های مهندسی دنیا، از آسمان‌خراش‌های بلند تا شاتل‌های فضایی را در بخش مهندسی بی‌نهایت دنبال کنید.
آخرین ویدیوها
عکس ماشین ظرفشویی ال‌جی LG DFC435FP در آشپزخانه زومیت
ماشین ظرفشویی ال‌جی مدل LG DFC435FP
00:04:59
تلویزیون‌های دوو
تلویزیون اسنوا و دوو رو آپدیت نکن
00:01:04
بررسی Vivo X200 Ultra: تجربه دوربین حرفه‌ای در گوشی👌
بررسی Vivo X200 Ultra: تجربه دوربین حرفه‌ای در گوشی👌
00:19:40
عکس شادان در کنار ماشین شیائومی SU7
شیائومی: رویای اپل برای من خاطرست!چرا ماشین شیائومی موفق شد؟
00:08:30
عکس محمد سیار در کنار مسعود یوسف نژاد
گفت‌وگوی اختصاصی زومیت با طراح ارشد ایرانی متا
01:20:40
گلکسی زد فولد ۷ / Galaxy Z Fold 7 سامسونگ در دست با پس زمینه آبی ۱۶:۹
بررسی ویدیویی گلکسی زد فولد ۷ سامسونگ
00:14:15
عکس میلاد منشی پور در کنار مسعود یوسف نژاد
راه‌اندازی استارتاپ در دبی تا شرایط سخت کشور پس از جنگ
00:49:01
عکس هادی و شادان با گلکسی زد فولد ۷
گلکسی زد فولد ۷ به زومیت رسید🔥
00:12:30
معرفی کیس آکواریومی Awest GT-AQ16
معرفی کیس آکواریومی Awest GT-AQ16
00:06:18
عکس مصاحبه در مورد جنگ ایران و زومیت
زیر سایه جنگ؛ فناوری در جنگ ۱۲ روزه از نگاه زومیت
01:05:43
عکس شادان و مهرداد و هادی درکنارهم برای پوشش رویداد سامسونگ
نسخه آفلاین پوشش زنده زومیت از رویداد گلکسی آنپکد ۲۰۲۵
02:11:16
بررسی وان‌پلاس ۱۳ اس؛ این گوشی کوچولو رکورد زومیت رو زد!
بررسی وان‌پلاس ۱۳ اس؛ این گوشی کوچولو رکورد زومیت رو زد!
00:12:57
تصویر بهزاد در کنار آیکون ابزارهای هوش مصنوعی مثل چت‌جی‌پی‌تی
با هوش مصنوعی سرعتت رو دو برابر کن!
00:23:15
تصویر رندرهای گلکسی زد فلیپ ۷ و زد فولد ۷
هرآنچه از رویداد معرفی گلکسی زد فولد۷ سامسونگ انتظار داریم
00:10:24
گفتگو زومیت با دیجی کالا
گفتگو زومیت با مدیرعامل دیجی‌کالا: ظرفیت جهش ۱۰ برابری داریم
01:16:00
‍زومکست پست
گفتگو با مدیرعامل پست؛ نیاز به سرمایه‌گذاری و رفع تحریم‌ها
01:09:00
شیرجه‌ای به عمق؛ blu Deep Dive گزارش اولین رویداد باگ‌بانتی بلوبانک سامان
شیرجه‌ای به عمق؛ blu Deep Dive گزارش باگ‌بانتی بلوبانک سامان
00:10:26
نگاه نزدیک به iOS26؛ شیشه‌ای‌ترین سیستم عامل اپل!
نگاه نزدیک به iOS26؛ شیشه‌ای‌ترین سیستم عامل اپل!
00:20:26
تو رویداد WWDC 2025 اپل چه خبر بود؟ خلاصه و مفید
تو رویداد WWDC 2025 اپل چه خبر بود؟ خلاصه و مفید
00:13:23
شنوتو: چهارده هزار پادکستر فارسی
مدیرعامل شنوتو: حدود ۱۴ هزار عنوان پادکستر فارسی فعال است
00:48:57
۵ دلیل برتری مانیتور اولتراواید
۵ دلیل برتری مانیتور اولتراواید + آنباکس ROG Swift PG35V
00:11:02
عکس گلکسی اس ۲۴ اف ای در دستان بهزاد
بررسی طولانی مدت گلکسی S24 FE
00:10:44
عکس تبلت‌های شیائومی پد ۷ و پد ۷ پرو در کنار هم
بررسی تبلت‌های شیائومی پد ۷ و پد ۷ پرو
00:18:54
ضبط مکالمه گوشی سامسونگ
فعال‌سازی ضبط مکالمه سامسونگ؛ آموزش صفر تا صد
00:13:56
عکسی از وان یو آی ۸ در گوشی اس ۲۵ اولترا
نگاهی به تمام ویژگی‌های جذاب وان یو آی ۸
00:08:02
آب میوا
نمایشگاه آگروفود؛ مصاحبه با مدیرعامل برند میوا
00:15:22
وقتی ناتینگ تجربه می‌فروشه! بررسی ناتینگ فون ۳ای پرو
وقتی ناتینگ تجربه می‌فروشه! بررسی ناتینگ فون ۳ای پرو
00:13:55
باریکی به چه قیمتی؟ بررسی گلکسی اس۲۵ اج
باریکی به چه قیمتی؟ بررسی گلکسی اس۲۵ اج
00:11:09
مالیات در کمین است
چرا کسب‌وکارهای محلی به حاشیه رانده شدند؟
00:56:01
فروش آنلاین لباس‌های ایرانی اصیل در بانی‌مد
بانی‌مد میزبان بیش از هزار برند ایرانی اصیل
00:45:24
عکس بهزاد در کنار تبلت‌های شیائومی پد ۷ و پد ۷ پرو
آنباکس تبلت‌های شیائومی؛ پد ۷ و پد ۷ پرو
00:12:19
رویداد گوگل I/O در ۱۸ دقیقه! از ترجمه فارسی تا عینک واقعیت ترکیبی 🥽✨
رویداد گوگل I/O در ۱۸ دقیقه!
00:18:44
زومکست با جاب ویژن
هوش مصنوعی، جایگزین نیروی انسانی؟
01:04:35
عکس گلکسی اس ۲۵ اج در تمام رنگ‌ها
آنباکس گلکسی اس ۲۵ اج؛ باریک و سبک و دوست داشتنی
00:12:54
عکس تبلت‌های گلکسی تب S10 FE و گلکسی تب S10 FE Plus
بررسی گلکسی تب S10 FE و FE پلاس
00:14:14
زومکست فضاهای اشتراکی
گفتگو زومیت با مدیران انجمن فضاهای اشتراکی
00:44:45
یک شب دو گوشی؛ گلکسی اس۲۵ اج و اکسپریا ۱ مارک ۷ معرفی شد
یک شب دو گوشی؛ گلکسی اس۲۵ اج و اکسپریا ۱ مارک ۷ معرفی شد
00:07:40
عکس بهزاد در حال ساختن اپل اکانت
آموزش جامع ساخت اپل آیدی؛ قدم به قدم
00:25:22
پادشاه جدید عکاسی موبایل؟ بررسی شیائومی ۱۵ اولترا 🐲📸
پادشاه جدید عکاسی موبایل؟ بررسی شیائومی ۱۵ اولترا 🐲📸
00:15:17
عکس سعیده اسلامیه در کنار سحر بختیاری از دیجی‌کالا
صفر تا صد دیجی‌کالا ادز؛ مصاحبه با سحر بختیاری
00:41:20
بررسی بلندمدت آیفون ۱۶ پرو مکس 🤑 با این قیمت ارزش خرید داره؟
بررسی بلندمدت آیفون ۱۶ پرو مکس 🤑
00:09:06
تغییرات باورنکردنی در راه اندروید! 🤯🔥
تغییرات باورنکردنی در راه اندروید! 🤯🔥
00:14:52
کاور زومکست اسنپ فود
گفتگو مفصل زومیت با رئیس هیأت مدیره اسنپ‌فود
00:55:58
بررسی لپ‌تاپ دانشجویی Asus Vivobook S14
بهترین لپ‌تاپ دانشجویی وجود ندار... بررسی Asus Vivobook S14
00:11:41
عکس گوشی‌های گلکسی A26 و A36 سامسونگ در کنارهم
بررسی گوشی‌های گلکسی A26 و A36 سامسونگ
00:16:53
گفتگو زومیت با مدیرعامل فیلمنت
گفتگو با مدیرعامل فیلم‌نت؛ از نتفلیکس بهتر خواهیم شد!
00:57:47
تصویر ماشین‌ لباسشویی LG WT1310YJ
خشک‌شویی رو بیار خونه‌! ماشین لباس‌شویی Wash Tower LG
00:05:50
جنجالی‌ترین ویژگی ویندوز ۱۱؛ نگاه نزدیک به Recall مایکروسافت 👀
جنجالی‌ترین ویژگی ویندوز ۱۱؛ نگاه نزدیک به Recall مایکروسافت
00:13:09
عکس گوشی شیائومی ۱۵ اولترا در کنار جعبه دستگاه
آنباکس و نگاه نزدیک شیائومی ۱۵ اولترا
00:12:44
عکس گوشی آیفون ۱۶ ای در دست
بررسی آیفون ۱۶ ای؛ ارزون‌ترین آیفون سال
00:13:37

مقایسه قیمت و مشخصات 🛒

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16e اپل مشکی / Apple iPhone 16eپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16e اپل مشکی / Apple iPhone 16e
3
آیفون 16e اپل

از50,050,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ ارغوانی / Samsung Galaxy A36پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ ارغوانی / Samsung Galaxy A36
3.9
گلکسی A36 سامسونگ

از22,099,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ سبز نعنایی / Samsung Galaxy A36پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ سبز نعنایی / Samsung Galaxy A36
3.9
گلکسی A26 سامسونگ

از17,761,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A56 سامسونگ زیتونی / Samsung Galaxy A56پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A56 سامسونگ زیتونی / Samsung Galaxy A56
3.9
گلکسی A56 سامسونگ

از27,994,400تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7
4.1
پوکو X7 شیائومی

از21,949,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 پرو شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 پرو شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7 Pro
4.7
پوکو X7 پرو شیائومی

از24,500,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 اپل آبی / Apple iPhone 16پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 اپل آبی / Apple iPhone 16
3.6
آیفون 16 اپل

از68,790,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس اپل مشکی / Apple iPhone 16 Pro Maxپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس اپل مشکی / Apple iPhone 16 Pro Max
3.6
آیفون 16 پرو مکس اپل

از107,740,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Pro
4.4
آیفون 16 پرو اپل

از82,080,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پلاس اپل صورتی / Apple iPhone 16 Plusپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پلاس اپل صورتی / Apple iPhone 16 Plus
3.7
آیفون 16 پلاس اپل

از75,890,000تومان

کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو سونی / Sony PlayStation 5 Proکنسول بازی پلی استیشن 5 پرو سونی / Sony PlayStation 5 Pro
4
اپل ایرپادز 4 به همراه کیساپل ایرپادز 4 به همراه کیس
3
اپل ایرپاد 4

از9,990,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55
4.2
گلکسی A55 سامسونگ

از24,000,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A15 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A15پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A15 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A15
4.4
گلکسی A15 سامسونگ

از13,999,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Pro
4.3
پوکو X6 پرو شیائومی

از24,900,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6
4
پوکو X6 شیائومی

از24,094,400تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6 Pro
4.5
پوکو F6 پرو شیائومی

از24,600,000تومان

گوشی موبایل گلکسی زد فولد 6 سامسونگ صورتی / Samsung Galaxy Z Fold6گوشی موبایل گلکسی زد فولد 6 سامسونگ صورتی / Samsung Galaxy Z Fold6
4.1
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی زد فلیپ 6 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy Z Flip6پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی زد فلیپ 6 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy Z Flip6
3.9
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35
4.3
گلکسی A35 سامسونگ

از22,100,000تومان

پنل جلو و پشت تبلت آیپد پرو 13 اپل نسخه 2024 مشکی / Apple iPad Pro 13 2024پنل جلو و پشت تبلت آیپد پرو 13 اپل نسخه 2024 مشکی / Apple iPad Pro 13 2024
3.9
موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13
4.1
آیفون 13 اپل

از57,000,000تومان

گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro سفیدگوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro سفید
4.4
موبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blueموبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blue
3.5
آیفون 13 پرو مکس اپل

از73,876,500تومان

گوشی آیفون 14 پرو مکس رنگ بنفش تیرهگوشی آیفون 14 پرو مکس رنگ بنفش تیره
3.6
آیفون 14 پرو مکس اپل

از72,340,000تومان

موبایل آیفون 12 اپل مشکی / Apple iPhone 12 blackموبایل آیفون 12 اپل مشکی / Apple iPhone 12 black
4
آیفون 12 اپل

از44,110,000تومان

گوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبیگوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبی
4.1
آیفون 13 پرو اپل

از63,999,000تومان

Xiaomi Poco X4 Pro 5G / گوشی موبایل پوکو X4 پرو شیائومی 5G خاکستریXiaomi Poco X4 Pro 5G / گوشی موبایل پوکو X4 پرو شیائومی 5G خاکستری
3.7
پوکو X4 پرو شیائومی 5G

از17,299,000تومان

بهترین مقالات زومیت

مشاهده همه
با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات